Skal du op til MMI? så læs med her!

DETTE GÆLDER KUN SDU, men hvis du læser med for AU har Peter Ilsøe på Facebook nogle gode stistikker inde i gruppen “kvote 2 medicin SDU og AU” :slight_smile:

Jeg må ikke skrive detaljer desværre:(((

MMI går ud på 6-8 stande hvor man på hver stand kan få 1-7 point. Det er forskelligt hvilken rækkefølge man kommer ind i, da man skal rokere. Tag lige hvad jeg skriver med et gran salt - jeg skriver ud fra min personlige oplevelse og hvad jeg ellers har fundet på tværs af Facebook/reddit/studmed osv. Standene plejer at være som følgende

Stand 1: Motivationsstand

Her skal du fortælle om hvorfor du er motiveret til at læse medicin. “Jeg kan lide at hjælpe andre mennesker” er oftest ikke godt nok. Et godt trick er at læse hvad SDU faktisk har at byde på af fag også måske vælge et man synes er spændende. Eller sige man har valgt SDU pga. studieopbygningen er modulbaseret ift. Aarhus fx. Ihvertfald fortælle om hvorfor man har tilvalgt SDU og ikke valgt en af de andre (selvom man måske har, lol). Derudover kunne man inden man kom ind reflektere over hvad man vil efter studiet? 6 års studie + KBU + hvilket lægespeciale man vil have og sin hverdag efterfølgende. Eller hvad man vil gøre hvis man kom bagud på studiet og hvordan man vil klare/håndtere et presset studie. Jeg tænker at det også er relevant her, at fortælle hvad man har gjort på at forberede sig. Personligt læste jeg noget, som mindede om, men valgte at droppe det fordi jeg synes den del, som mindede om medicin var mere spændende og jeg vidste hvad jeg kunne lide og ikke lide.

Stand 2: Samarbejdsstand

Da jeg var oppe i den, handlede det om at jeg skulle bygge lego med en anden (en eksaminator). Jeg måtte kun røre nogle farvede legoklodser og min partner nogen andre farvede legoklodser, hvor vi så skulle bygge et figuren på billedet. Denne stand handler IKKE om hvor godt man bygger legostanden, men hvor god man er til at samarbejde, snakke sammen og bevare roen under pres.

Gode og dårlige ting at huske fra denne stand (ikke mine ord, har taget det fra en anden tråd)

DO: Hils på din partner. Hav det sjovt. Vær organiseret og rolig i dine beskeder. Hvis ikke man når så langt, så griner man af dette sammen og bliver enige om at gøre det bedre en anden gang.
DON’T: Blive stresset over at tiden løber, og man ikke får bygget figuren. Blive stresset over fejltrin. Blive irriteret over sin partner. Vise affekt, altså at blive ked af at situationen ikke er optimal.
Pointe: Eksaminator er fuldstændig ligeglad med om du får sat 2 LEGO-klodser sammen. Øvelsen går på samarbejde og kontrol af situationen.
REAL-LIFE EKSEMPEL PÅ DON’T: Da jeg var færdig med MMI i sin tid blev man samlet i et lokale til alle andre var færdige. Folk snakkede og snakkede. Alle ville høre hvad alle havde sagt hvor. Der var en grædende pige. Hun havde ikke fået sat bare to LEGO-klodser sammen. Hun græd ned i sine hænder imens hun fortalte de trøstende omkringstående hvordan hendes partner kun havde snakket islandsk, ikke ville snakke engelsk og at hun var blevet tiltagende irriteret på partneren, og havde sagt til eksaminator at det kunne ikke være rigtigt. Hun har MISFORSTÅET opgaven. Vist hun ingen samarbejdsvillighed har under pres da hun troede at en færdig LEGO-figur = optag.

Stand 3: debat/etisk dilemma/Hvad der sker i lægeverdenen/sygehusverdenen/fagspecifik viden

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive her. På min handlede det om, at jeg skulle snakke om de lange ventetider offentligt vs privat og jeg kan ikke huske hvordan jeg klarede mig eller hvad jeg sagde. Men denne stand ændrer sig jo fra år til år alt efter hvad der er aktuelt. Det kan være ozempic kommer op i år? Idk

Andre klassiske emner kunne være aktiv dødshjælp, dyr medicin til døende patienter osv.

Stand 4: Evne til at læse en engelsk akademisk tekst og genfortæl den

Her skulle jeg læse en engelsk test på 4 sider på 10 min eller sådan noget og genfortælle den så godt som muligt. Jeg var heldig da jeg havde engelsk A i gymnasiet + jeg er hurtig til at læse generelt.

Gode og dårlige ting at huske fra denne stand (ikke mine ord, har taget det fra en anden tråd)

DO: LÆS TEKSTEN IGENNEM. FORSTÅ konteksten.
DON’T: Brug ordbogen medmindre ordene umuliggør forståelsen af konteksten. Der er MEGET begrænset tid. Lad dig IKKE slå ud af manglende svar til de efterfølgende spørgsmål. Det samlede billede af kontekst er vigtigt.
Pointe: Øvelsen går ud på at vise evne til at disponere over tid korrekt, og ikke lade sig forfalde til perfektionisme under pres. Dette er IKKE en øvelse i viden om emnet som teksten handler om.
REAL-LIFE EKSEMPEL PÅ DON’T: Efter MMI fortalte en af deltagerne hvordan hun bare havde leveret en top-præstation på læsestanden. Teksten handlede om kardiologi. Hun havde slet ikke nået at læse hele teksten fordi hun skulle slå nogle ord op, men hun havde haft kardiologi i Biologi højniveau i gymnasiet og kunne svare på alt om hjertet

Stand 5: etisk dilemma/debat

Jeg kan ikke huske om jeg bytter rundt på stand 3 og 5 nu, men her skulle jeg læse en artikel om en afghaner med sin 15-årige datter som tolk. Jeg kommer fra en anden etnisk baggrund og sagde bare straight at det var sådan jeg havde det, men at jeg godt kan se/anerkende problemet

Stand 6: Skuespil

Først læser man casen på døren (en kort beskrivelse) også træder du ind i lokalet. Da jeg var oppe, handlede det om min underbo som kæde-ryger sine cigaretter ude på sin altan og det er meningen jeg skal snakke med hende om at det generer mig når jeg har vinduerne åbne. Skuespillet ændrer sig jo fra år til år, så har ikke rigtig nogle gode tips

Stand 7: pausestand

Her skal du bare vente, du bliver ikke psykoanalyseret på dit kropssprog eller noget xD

Man kan altså MAX få 7*det antal stande der er (udover pausestand selvfølgelig)

Andre tips:

• Det kan være piv stressende og man er nervøs, men prøv at bevar roen. Det er meningen man ikke kan forberede sig til denne test.
  • Vær dig selv!
  • Husk at selv hvis det går dårligt på en stand, så ved den næste stand det ikke. Prøv at ryst det af dig og “start forfra” på næste stand.
  • man kan læse en hel del inde på Facebook-gruppen "Kvote 2 medicin SDU og AU”

Kommer du ind?

Af hvad jeg læser mig frem til skal man ca. have 30 point for at være sikret at komme ind (kommer an på antallet af standene). Sidste år i 2023 var grænsescoren vidst på 25 for kandidat i Odense og 22 for kandidat i Esbjerg, men der var vidst også færre der søgte ind? Grænsescoren for unitest sidste år var ihverfald også nærmest 5 point lavere end den plejer, men det var bl.a. pga IT-fejl til unitesten (Der skulle den holdes på SDU og det gik virkelig galt) og fordi verdenen åbnede op igen, så folk kunne komme ud og rejse igen (er min teori).

Jeg kan læse mig frem til man ca. skal havde 4-5 point i hver stand for at komme ind.

Statistik

Hvad man skal have for at komme videre

unitest-score MMI-score
2018 31 ud af 49
2019 54 eller 56
2020 57 Direkte optag efter unitest pga. corona
2021
2022 54 for kandidat i Odense 57 for kandidat i Esbjerg 27 for kandidat i Odense 25 for kandidat i Esbjerg
2023 51,34 for kandidat i Odense 25 for kandidat i Odense 22 for kandidat i Esbjerg
2024 Redigerer når i har fået svar;)

Hvis i kender til flere info vedr grænsescoren for MMI og unitest de seneste par år så skriv det gerne:))

5 Synes om

Grænsescoren for uniTEST SDU 2024:
Kandidat i Odense - 52,33
Kandidat i Esbjerg - 62,33

De har vist lavet nyt format for MMI. Der er kun 4 stande i år. Ved dog ikke hvilke…

1 Synes om