Skal jeg være glad? eller hvad?

Hello everybody!

Jeg er Kvote 2’er.

Jeg er blevet optaget på KU (1. prioritet). Jeg blev også optaget på SDU.

Min søs læser på SDU -> fordele: Nyt, flot og alt det der + studieordning: små eksamener hvad 8. uge = man husker det hele bedre = højere snit end KU. Ulemper: konstant eksamenslæsning, pres, fejl mht. niveauproportionener, minus historie/tradition i faciliteter.

Jeg ved ikke om, jeg skal være glad for, at jeg er kommet ind på KU. (Glad for jeg skal læse medicin, bare rolig…) Min søs fortalte mig om SDU’s studieordning, og den lyder rigtig god. Ved bare ikke om jeg går glip af noget i KU…

Er det nogen, der kan give mig ro i sjælen?

du skal i hvert fald lige slappe lidt af!

1 advarsel for at skrive emnet med store bogstaver.

Dav! :slight_smile:

Øhh er du sikker på du har den mulighed med at vælge mellem de 2 steder nu? Det tror jeg næppe.

Jeg er godt klar over at man som kvote 2’er kort efter samtale+test får at vide man er optaget medmindre man bliver optaget på en højere prioritet!

Var din 1.prioritet KU?
I så fald kan du ikke takke nej også tage din 2.prioritet.
KUN hvis du ikke er optaget på KU bliver du automatisk “givet væk” til SDU som gerne vil optage dig - men dette er inden d.28 juli!

Jeg ved godt der er ventelister på SDU og dem på listen får pladsen hvis nogen skulle takke nej. Men dem der takker nej skal være nogen som kun er optaget på SDU.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det. Altså du kan enten sige ja eller nej til KU. Men hvis du siger nej får du ikke automatisk plads ved SDU. Det er nok for sent.

Fristen for prioritetsændringer var vidst i starten af juli…

Men synes før du går helt i panik og tanker… så ring og hør på SDU om det overhovedet er muligt!?

Nej, man kan ikke… Den plads, som jeg havde fået i Odense, er blevet givet videre, står der i selvbetjeningen på SDU.dk.

Det var også bare fordi, jeg ville have ro i sjælen… Jeg burde være superglad, fordi jeg jo også bor i KBH, men jeg har en følelse af ærgelse i maven…

Er der en grund til at have den? Jeg har faktisk fået det en smule bedre, bare ved at komme ud med det her, hehe…

[quote]Jeg burde være superglad, fordi jeg jo også bor i KBH, men jeg har en følelse af ærgelse i maven…

Er der en grund til at have den?[/quote]

Nej det er der absolut ikke!
Vær i stedet lykkelig for at du som en af få k2’ere har været usandsynligt heldig og er kommet igennem nåleøjet i københavn!

[quote]du skal i hvert fald lige slappe lidt af!

1 advarsel for at skrive emnet med store bogstaver.[/quote]

Morsomt! Du er da en værre fis, Frold. :wink:

Hej khurambashir,
Nu ved jeg jo ikke helt hvad der giver dig den “dårlige mavefornemmelse”. Men syntes ud fra dit indlæg at læse at det primært at studieordningen!?
Jeg går selv på KU, 2000 ordningen. Jeg har været meget tilfreds med den. Og det jeg havde at udsætte på den, er blevet lavet om til det MEGET bedre på de nye ordninger, mener du skal starte på 2006 ordningen. Dvs. den er ret ny, og virker rigtig god.
Mht. til det med eksamner hver 8. uge, vil jeg gerne lige knytte en kommentar til. Det giver SÅ meget ekstra pres fordi man hele tiden læser op til eksamen, og det er altså rigtig hårdt. Men på nogle semester på KU gør man også sådan. At det skulle sørge for at man husker tingene bedre, det tror jeg ikke rigtig på. Tyngden af pensum er så enorm at man ikke kan huske det hele. Og det alle undervisere på KU går op i, er OVERBLIK og mere OVERBLIK.
Og til sidst, høje karakterer bliver man ikke altid en bedre læge af. Der ligger så meget andet i hvervet end det!
Med venlig hilsen og tillykke med pladsen!
Simon

[quote=“khurambashir”:154pakpb]Hello everybody!

Ulemper: konstant eksamenslæsning, pres, fejl mht. niveauproportionener, minus historie/tradition i faciliteter. [/quote]

Historie og tradition kan du godt gemme langt langt væk(!)
Jeg er af den opfattelse, at din uddannelse i sidste ende afhænger af kvaliteten af den undervisning du bliver tilbudt - og IKKE af hvor mange år studenter-revy’en har kørt. KU lever højt på “traditioner og historie” - men spørg dig selv hvad de i sidste ende vejer på vægtskålen?

Jeg har brugt en del tid på at sammenligne KU med SDU, og så vidt jeg kan se kommer SDU ud som vinderen i næsten alle kategorier! Men tag ikke mine ord for gode varer, tag i stedet selv et kritisk blik på begge studiereformer, og vælg selv hvad der er bedst for dig.

Så vidt jeg har undersøgt, passer SDU’s studieform bedst til mig - men det er jo ikke sikkert vi har de samme krav og forventninger til vores uddannelse?

Held og lykke! (og et KÆMPE tillykke!)

Vh!

There is no teaching, only learning. Newcomers need some guidance from teachers but as your schooling progresses even that is no longer needed, so in the end teachers are there to answer your questions. What’s important is the school facilities and research opportunities. KU has some of the largest collection of preparations in Scandinavia that is readily accessible for the students all year round which I find especially helpful. In term of neuroscience research, which is the field I’m more acquainted with, CPH provides great opportunity for neuro anatomical, imaging, immuno and physio research, but it lacks stem cell research that is more focused in SDU.

Congrats

Skal ikke kunne sige meget om hvilket universitet har den bedste studieform.

Til gengæld har KU helt klart langt mere international prestige, KU som for nylig har indgået IARU samarbejdet ligger snart oppe blandt “heavy hitters” på THES ranklisterne, når man også kombinerer det med, at Panum har exchange aftaler med f.eks. Karolinska Institute og Vanderbilt Medical School, ja, så er der noget at prale af.

I modsætning er SDU og AU næsten helt ukendt internationalt (de ligger f.eks. ikke engang på top 100 ved THES) til sammenligning. Jeg tror at mobilitet (især udenfor EU) er langt nemmere med en uddannelse fra KU.

Alle universiteterne (AU, KU, SDU) giver lige rammer på den nationale plan, så hvorfor ikke være stolt af at studere et sted (KU) som giver langt bedre horisonter rent internationalt?

I bund og grund er der vel tale om fordele og ulemper både AU, SDU og KU.
I sidste ende er det op til dig selv at bestemme om du er glad og tilfreds med dit studiested :wink:

Det kan jo være at vi om et lille årti eller lign. mødes til på en afdeling - og så kan vi jo udveksle noter & erfaring :smiley:

Held og Lykke!

Tusind tak for jeres svar… Jeg er faktisk rigtig rigtig glad for KU nu, hvor jeg har læst en masse om det… Og det er rigtig, at det mest afgørende er, hvad man selv få ud af det… Jeg glæder mig helt vildt til at starte, og jeg forventer værre end det værste mht til det arbejde, der skal til…

Det er et meget interessant indlæg, og nogle spændende svar. Det der gør det specielt spændende er, at jeg står i eksakt samme situation.

Som jeg ser det, så handler det vel i bund og grund om, hvorledes man selv har det med sit valg af uddannelsessted. Du har jo sikkert vægtet fordele og ulemper, da du i sin tid skulle priortere om KU eller SDU skulle stå øverst.

Det jeg, sjovt nok, nåede frem til var, at man uanset uddannelsessted ender med at blive læge… Hvad angår udbyttet af tilegnet viden, så er jeg ikke i tvivl om, at jeg på KU bliver en lige så dygtig læge, som jeg ville være blevet på SDU. Når jeg nu er nået frem til denne, ikke overraskende, konklusion så synes jeg, at man istedet skal se på faktorer som by og familiær tilknytning. Personligt finder jeg København noget mere interessant at være ung ift. Odense, da København som metropol generelt har flere ting at byde på.

Jeg synes, du istedet skal bruge energien på, at du er kommet ind på din drømmeuddannelse.

Tillykke med optagelsen! Vi ses på panum.

Mvh. Søren