Skal søge turnus, men hvornår

Jeg går på 12. semester KU og har lige fået en fin e-mail fra sundhedsforstyrrelsen med en pinkode, så jeg kan tilmelde mig turnus.

Nu forholder det sig sådan, at jeg starter på en ph.d. til august og først tager turnus derefter dvs. om 3 år… så begynder man jo at tænke lidt på sine odds for at få et skidt turnusnummer…

På 12. semester er der i denne omgang en del fra gammel studieordnings 13. semester, der også skal trække turnusnummer. Desuden er vi vist en af de større årgange på studiet. Da jeg alligevel ikke skal bruge mit nummer nu, kan det så bedre betale sig at vente :roll: ?

Hvorfor indgik du ikke i turnus ph.d ordningen, så sparrede du vist de bekymringer, som jeg har forstået den!!!

Måske du kan nå det endnu?

Har du undersøgt mulighederne for at få en phd.-turnus plads.
Der har været noget med, at man havde frit turnusvalg, hvis man skrev en phd først. Det er så et turnusforløb på 4,5 år, men det er jo alligevel det der går før du er færdig med turnus.
Den eneste hage er, at phd’en vist nok skal være grundforskning, og derfor lidt begrænsende for dig.
Hvis ikke dette er muligt synes jeg du skal trække nummer nu, og så søge om udsættelse af turnus. Man ved ikke helt hvordan turnus kommer til at blive afviklet i fremtiden, men med et godt nummer har du, bedre mulighed for at få en god plads, på trods af et nyt system.
De specifikke regler skal selvfølgelig undersøges hos sst, bla. hvor lang tid man kan udskyde turnus etc., men umiddelbart ville jeg trække nummer nu.

Er der ikke kun et begraenset antal turnus-Ph.D.-pladser til tildeling hvert aar? Jeg tror bestemt ikke man “lige kan faa sig en turnus-Ph.D.” uden videre - ogsaa selv om man laver grundforskning :shock:

Til det næsten hemmelige turnus infomøde i december fik vi af vide at turnus kan udskydes i op til 2 år.

Mht. turnus phd. er der 2 pladser til kandidater fra KU. Og det gælder kun grundforskning.

Det er mit klare indtryk, at der i denne omgang er relativt mange studerende fra KU der trækker nr., fordi så mange fra gl.studieordning er havnet på årgangen. Om der er færre studerende på de efterfølgende årgange må kunne slås op et sted…

har undersøgt det med ph.d.-turnus.
Jeg skal godt nok lave grundforskning (pipetter og andet som jeg ellers har glemt alt om fra fase I) på Granolocytlaboratoriet, men det ligger under hæmatologisk på Riget. Hvis det havde ligget på den anden side af vejen på det mørke Panum, kunne jeg have søgt ph.d., men fordi det ikke er på Panum kan ph.d.-turnus ikke lade sig gøre.
Det er således ikke indhold, ph.d.-turnus handler om, men mere 50 meter over Tagensvej ;(

Det kunne være, at man lige skulle smutte en tur op på administrationsgangen på Panum eller ringe til sundhedsstyrelsen og høre, om årgangene bliver mindre og oddsene en smule bedre. Man må jo tage de fordele, man kan få - hvor små de end må være :slight_smile:

Synes at erindre, at der engang i sommerens løb var en lignende tråd på denne side, hvor der blev gjort opmærksom på, at uanset antallet af kandidater, skal der alligevel samme procentdel turnuslæger til de forskellige dele af landet. Ergo skulle det ikke betyde noget hvornår man søger i hvert fald i forhold til geografien…

Turnuspladserne bliver ganske rigtigt fordelt efter befolkningsgrundlaget, så dit eneste håb er at alle jyderne flytter til København.

Jeg ville vente med at søge. Der kan ske meget på 3 år, og det er surt at stå med et dårligt nummer nu og vælge sønderjylland, når du om 3 år faktisk er på vej til Bornholm.

Det samme gælder for et godt nummer. Bor du syd eller nord for Kbh om 3 år? Bor man i Valby er det immervæk federe at komme på Hvidovre end at skulle gennem byen til Gentofte og modsat, specielt når der er børn som evt. skal afleveres.

Jeg ville vente. Trækker du nu får du en region/hopital som du er mere eller mindre bundet til om 3 år.