Skattefri rejsegodtgørelse !? [Fadlløn]

Hej alle!

Nu har jeg kigget mine Fadllønsedler igennem, og jeg undrer mig over, at jeg ikke har fået afsat noget af min løn i rubrik 48, Skattefri rejse- og befordring.

For jeg har ikke indtrykket af, at det kan være rigtigt, at jeg skal betale skat af de penge, som jeg selv lægger ud for transport = dobbelt beskatning!

Nogle, der ved hvordan man kan få overført den del af sin løn, der udbetales som rejsegodtgørelse, til rubrik 48 ?

På forhånd tak,
Toke

Sandsynligvis er der andre, som har bedre styr på detaljerne end jeg. Men det korte af det lange er, at det er rigtigt nok, at der er trukket skat af din billetrefusion.

Til gengæld har du, når pengene udbetales på denne måde, ret til befordringsfradrag. Dette skal du selv udregne og påføre din selvangivelse for skatteåret.

Alt efter hvilket vagtbureau du er tilknyttet kan du jo bare vælge at købe billet på FADLs DSB-konto. (Det kan man i Århus.) Så tæller billetudgiften heller ikke med i SU-fribeløbet, og så kan du jo tage lidt ekstra vagter.

Jeg mener, at man i Kbh. kan få udleveret klippekort på Vagtbureauet - det kunne man i hvert fald for et par år siden.

Iøvrigt er det korrekt, at du skal betale skat af rejsegodtgørelsen. Det er betingelsen for at du samtidig kan få kørselsfradrag. Bemærk i den sammenhæng, at FADL inberetter kørselsfradrag fra hjemmet til Vagtbureauet - hvis du har været meget i Hillerød, Helsingør eller andre steder >20 km fra dit hjem, så skal du selv sørge for at regne fradraget ud og indberette det til SKAT.

  • Mikkel

Når man tager vagter gennem FADLs VB (i København) udenfor Københavnsområdet får man udbetalt kompensation for den afholdte udgift til transport (fx 2 Alle-zoners-billetter ved en vagt på Helsingør). Kompensationen udbetales som skattepligtig indkomst / beskattes og berettiger derfor til at der på skattebilletten kan anføres befordringsfradrag. Befordringsfradraget gør sig først gældende >24 km T/R, dvs. alle steder hvor FADL betaler kørselsgodtgørelse. Man er principielt også berettiget til fradraget hvis man bor mere end 12 km fra sygehuset, fx hvis man bor på Amager og tager en vagt på Glostrup, omend det kun udløser et skattefradrag på et nogle kroner.

Beløbet skal du selv anføre / checke på din selvangivelse. http://www.SKAT.dk har en beregner, hvor du indtaster adressen på din bolig og hospitalet samt antallet af dage du har været der, hvorefter det kan overføres til din selvangivelse.

Torben