Skriv artikler mens du er studerende!

Hej, jeg har tænkt mig at skrive følgende indlæg i næste MOK:


Skriv artikler mens du er studerende!

Har du også hørt historier som: ”En artikel tæller kun halvt når man er studerende”? –Det passer ikke! Det tæller præcis lige så meget som for alle andre læger. Faktisk kan en eller flere artikler være til stor hjælp når man engang skal søge kursusstilling (den første på vejen mod at blive speciallæge). For at undgå nepotisme og uretfærdig fordeling af disse stillinger, er der indført et pointsystem, der benyttes til at vurdere ansøgerne. Og det er altså her, at ens arbejde med OSVAL o.l. kan komme til nytte. Hvis man har mulighed for at skrive en artikel om resultaterne, vil det – udover at gøre livet nemmere for en selv efter medicinstudiet –formentlig også interessere andre at læse om emnet!

Her er nogle af kriterierne for at optjene point:
1 point: Kasuistik, poster eller foredrag i videnskabeligt selskab, som 1.forfatter/foredragsholder.
1 point: Medforfatter på originalartikel i videnskabeligt tidsskrift.
2 point: 1.forfatter på originalartikel i videnskabeligt tidsskrift.
3 point: 5 eller flere publicerede videnskabelige arbejder.
5 point: Gennemført ph.d.-uddannelse.
6 point: Gennemført disputats (dr. med.)

Point for punkterne kan ikke lægges sammen dvs. 1 kasuistik + 1 artikel som 1.forfatter udløser 2 point. Disse point for videnskabeligt arbejde skal sammenholdes med at f.eks. 6 måneders arbejde efter turnus giver 1 point.
Se alle kriterier på: http://www.dadlnet.dk/fayl/videreudd/su … r_2005.pdf

Med venlig hilsen
Christian S. Meyhoff, 13. semester

I den anledning vil jeg meget gerne høre, hvis du også er i besiddelse af skrøner som “det tæller kun halvt”. Måske kan vi opklare hvor misinformationen stammer fra?!

mvh. Christian

well af ovenstående, kunne det med det kun tæller halvt ligge i at man som medforfatter kun får 1, mod 2 points som 1. forfatter…

Det er vel de færreste studerende der står som 1. forfatter?

Selv er jeg aldrig kommet længere i forskningsverdenen ind at være forsøgsperson :wohow:

Hvordan skal det forstås? Vælger man hvilken man vil have point for så, eller er det den der giver flest point der tæller.
Det ville jo være møg-bittert, at skrive en ph.d. og så ikke få point for den.

Så skulle du vel lave en doktordisputats i tillæg til din ph.d. Det er der vel næppe mange der gør… I hvert tilfælde ikke inden de bliver speciallæge.

Sveinar

[quote=“Sveinar”:2gmetngn]
Så skulle du vel lave en doktordisputats i tillæg til din ph.d. Det er der vel næppe mange der gør… I hvert tilfælde ikke inden de bliver speciallæge.

Sveinar[/quote]

Mit spørgsmål gik også mere i retning af, at hvis man havde skrevet en kasuistik og bagefter skrev en ph.d. - hvordan får man så point for det? Får man så de 5 point for ph.d.'en eller får man det kun det ene point for kasuistik’en, da den blev skrevet før ph.d.'en.?

Du vil “kun” få 5 points i alt for ph.d.'en, ligegyldigt hvad du har lavet før.
Pointen er, at man ikke kan være 1. forfatter eller foredragsholder og få 1 point, være medforfatter på en originalartikel og få 1 point mere, være 1. forfatter på en originalartikel og få 2 points mere, publicere 5 videnskabelige arbejder og få endnu 3 points…
De “bygger oven på”, så man får kun points, for det højest rangerende. Så hvis man eksempelvis tager en ph.d., vil man få 5 points, uanset hvor mange artikler man har publiceret, og hvor mange points man har fået for det.

Således som jeg har forstået point systemet, så er det springende punkt om de ting man ønsker at opnå point for er lavet før eller efter embedseksamen.
Alt der er lavet før embedseksamen (ex. publikationer, undervisning etc.) her er det op til det enkelte speciale udvalg at vurderer om man vil give point for det, for det behøver man ikke nødvendigvis.
Har man derimod lavet det efter sin embedseksamen så giver det automatisk point.

maspe01 skrev: [quote] Alt der er lavet før embedseksamen (ex. publikationer, undervisning etc.) her er det op til det enkelte speciale udvalg at vurderer om man vil give point for det, for det behøver man ikke nødvendigvis. [/quote]

Ja, det er netop det, jeg med min bedste vilje IKKE mener er rigtigt. Hvor står det henne? Hvor har du hørt det?
I de retningslinjer, jeg har linket til, gøres meget ud af at afgrænse at f.eks. klinisk arbejde skal være efter turnus og at undervisning skal være fagrelevant . Således er det rigtigt, at prægraduat undervisning i cellebiologi måske ikke vil tælle indenfor særlig mange specialer.

Men der står intet om at artikler kan tælle mindre!

Derfor startede jeg denne tråd, da forestillingen om det modsatte altså er udbredt.

mvh Christian

Jeg er enig med Christian (“der er kun en Rudi Völler”) Meyhoff :wink:

Min vejleder har netop fortalt mig om ovenstående pointsystem i forbindelse med min OSVAL, så det skulle da overraske mig lidt, hvis pointene ikke tæller, bare fordi man er studerende når man skriver publikationen…??

Jeg har pt. orlov fra studiet for at lave et forskningsprojekt. I den forbindelse var mig og en anden stud. med. der også laver et forskningsprojekt på samme afdeling på et kursus. På dette kursus var der en fyr med som sad i speciallægeudvalget for cardiologi, og derfor var med til at vurderer om folk havde point nok til at blive speciallæge eller ej. Han sagde at indenfor cardiologi lod man aldrig publikationer lavet før embedseksamen give point. Derfra har jeg fået hørt det.

mvh

Mads

Hej Christian

Jeg tænkte på om du måske ville være interresseret i at få det indlæg du skriver i MOK i studiebladet på SDU også?

Mvh

Mads

Hej Mads,

Du er meget velkommen til at citere i jeres blad i Odense, hvad jeg og andre har skrevet om emnet i denne tråd. Mit indlæg er blot et referat af http://www.dadlnet.dk/fayl/videreudd/su … r_2005.pdf
Jeg har ikke mulighed for at følge en evt. debat i jeres blad, så du må hellere selv være indlæggets forfatter.

Med venlig hilsen

Christian

Hvad endte det med ? Tæller prægraduate publikationer også ???

Det tror jeg, spørgsmålet er om prægraduate gør :smiley: :mrgreen:

LOL - ja, det gik vist lidt hurtigt på tasterne der. Men gør de så det ???

Kriterierne er: INGEN FORSKEL PÅ PRÆ- OG POSTGRADUAT VIDENSKABELIGT ARBEJDE.

Det fremgår af tidligere link; derfor startede jeg tråden.

Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om hvorvidt der er nogle ansættelsesudvalg, der ikke følger retningslinjerne. En sådan praksis vil jeg dog anse for helt grotesk og urimelig. Er der flere end madpe01, der har hørt om dette, synes jeg da det er interessant at få belyst omfanget af.

Jeg har været i kontakt med det regionale videreuddannelsesråd i Odense, hvor jeg fik en besked, der matcher madpe01’s. Der sagde de også, det er en vurderingssag, om prægraduate publikationer får lov at tælle med. Det er jo en vanvittig sondren, men beskeden lød på intet mindre.