Skyder jeg over målet?!

hej alle sammen,

sagen er den, at jeg virkelig gerne vil studere medicin og hvis jeg havde søgt ind år, så var jeg kommet ind.

Men nu vil jeg tage chancen til næste år (hvilket sikkert også MANGE andre vil, da snittet var så lavt i år) og jeg tænkte på om nogle af jer gode debattøre kan komme med gode råd, så jeg kan forbedre mine kvalifikationer.

-Mit snit er på 6,2 (efter den nye)
-jeg har forbedret min karaktere i fysik og mat (så egentlig er mit snit højere)
-jeg går nu på en videregående naturvidenskabelig uddannelse på KU (som jeg også håber kan hjælpe lidt). Er lige blevet færdig med 1 år og begynder på 2. år.

Jeg har valgt at stoppe min uddannelse her og prøve at skrabe nogle point sammen. Min plan indtil videre er som følgende:
-jeg skal 2 måneder til Libyien (Nordafrika) hvor jeg skal følge en læge på et hospital
-når jeg kommer hjem, skal jeg arbejde på et plejehjem indtil studiestart
-vil tage samarit kurset
-frivillig på Børn&unge linien

Hvad sys I og er der noget der mangler? Er der noget jeg burde være ekstra opmærksom på og vil ovenstående være nok til, at de så lidt bort fra mit rådne snit og fokuserede på motivitationen? Eller er det for håbløst? :cry: :cry: :cry:

på forhånd mange tak :smiley:

Hejsa

Så vidt jeg ved havde du kun kunne have fået en standbyplads på Århus, hvilket jo ikke er en ren garanti. Men man kan jo ikke rigtig forbedre sit snit, desværre. Så det er superfedt at høre at du alligevel prøver en alternativ vej ind - og det er bestemt ikke håbløst! :stuck_out_tongue:
Dine forslag er rigtig gode. Især arbejdet på plejehjemmet, tror jeg giver gode point. For en sikkerheds skyld, ville jeg foreslå dig at ringe ind til KU, og få fat i en studievejleder. De har som regel styr på det der.
En anden overvejelse kunne også være at søge kvote 2 på SDU. De optager vist godt og vel 50 % igennem denne anordning. Så der kan være en god chance.

Men held og lykke! Og fedt at høre at du er en person der brænder for det, det er nemlig dem vi skal have ind!

/mathias

Jeg tog gerne standby pladsen :slight_smile:
Jeg har tænkt mig at søge ind på alle tre og helt klart også tage testen på SDU, da jeg på nuværende tidspunkt ser det som min enste milighed for at komme ind.

Men hvis jeg formår at følge min plan, er der så en chance (hvor lille den nu er) for at jeg kan komme ind i DK? hvad så med polen, kunne det være en mulighed?

Jeg synes du skulle i første omgang satse på at komme ind her i Danmark.
Det ser ud til at de aktiviteter du vil starte på, er gode og meget lærerige, men husk at det er vigtigst, at du kan fortælle, hvad du har lært af det og hvordan det har kvalificeret dig bedre til medicin-studiet.
Jeg søgte også gennem kvote 2 i år og satsede her mest på at komme ind på AU, hvor man skal have det bedste snit i de 5 relevante fag (mat, fys,kemi, eng og dansk). Jeg gjorde så det, at jeg tog alle disse fag på A-niveau (nogle af dem havde jeg haft på A før, men prøvede så at forbedre karaktererne i dem) og satsede i hvert fald på at få 10 og 12 i dem. Jeg ved ikke, hvorvidt om det er noget du også kan, men det er en mulighed. Jeg havde selv et meget dårligt snit på gymnasiet og jeg tror sagtens, at du kan komme ind den vej.
SDU er også en god mulighed. Du skal til en test og hvis du klarer dig godt igennem, så skal du til et mini-interview.

Men men som du har fået at vide en gang, så kontakt en studievejleder på både KU, SDU og AU og snak med dem.

Ønsker dig alt held og lykke med det, og bliv ved med at kæmpe for det…

kan man godt supplere i fag man allerede har suppleret i.

Fx kan jeg godt supplere med mat på a-niveau, selvom jeg har gjort det én gang før efter gymnasiet?

Ja det kan du godt -men du kan ikke modtage SU til et fag du allerede har bestået, hvis det er aktuelt.

Du kan ikke forbedre et gennemsnit fra gymnasiet, det hænger ved, men du kan altid forbedre de enkelte fag.

Det kan du sagtens. Dette var jeg også i tvivl om, da jeg skulle igang med at kvalificere mig til kvote 2.,
Snakkede så med en studievejleder på Århus, som sagde, at det bedste var at tage nogle af fagene igen for at forbedre karakteren.
Så hvis det er, at du førhen havde fået 7 i matematik, så kan du sagtens tage faget igen og score et 10- eller 12-tal. AU vil så kun se på den bedste karakter og kigge bort fra dit 7-tal. Er det sådan at du istedet får mindre end 7, så skal du ikke være ked af det, for så er det stadig 7-tallet de kigger på.

Hvis det er, at du har haft kemi (eller andet fag) på A-niveau , men havde kun fået f.eks. et 4-tal der, så må du kun tage faget om på samme niveau. Du kan altså ikke tage kemi på B-niveau istedet og tælle den karakter med.

Så mit bedste råd til dig vil være, at hvis du kan overskue det, så prøv at forbedre nogle af dine karakterer i de 5 relevante fag (dansk, eng, kemi, fys og mat) og så tror jeg, at du er godt på vej… Du taber intet på den… Og samtidig prøv også kvalificere dig til kvote 2 på KU og SDU.

Jeg tog alle fagene på A, men blev optaget istedet gennem kvote 1, så det var måske lidt spild, at jeg supplerede om igen, men har tilgengæld lært meget mere og føler mig mere klar til medicin-studiet nu. Nogen gange så er der virkelig en mening med det hele… Havde jeg ikke taget fagene igen, så var jeg måske lidt nervøs for, at ikke ku følge med.
Så føl ikke, at du spilder din tid på det.

Held og lykke med det hele.
Håber det har hjulpet lidt… :slight_smile:

mange tak for hjæpen alle sammen :smiley: Giver mig masser af mod og håb.