Sladder om medicinstudiet og livet som læge?

Hej :slight_smile:
Jeg har i mange år haft lyst til at læse medicin - gerne på KU (KU fordi jeg er meget glad for København). Det er også det jeg, i forhold til mit gennemsnit, har arbejdet på i hele gymnasietiden - færdig til sommer :smiley: . Rent fagligt er jeg også ret sikker på, at jeg får det krævede gennemsnit til at komme ind på KU. Men på det sidste har jeg hørt en masse dårlige rygter om studiet og tiden som læge bagefter, hvilket har fået mig til at tvivle lidt på, om jeg skal vælge et andet studie eller evt. læse med. på AU…
Jeg har blandt andet hørt, at undervisningen og studiemiljøet er dårligere i København end på AU, og at det er meget svært at få et godt socialt liv på med. i KBH som tilflytter?? Passer det - er der overhovedet en stor forskel på AU og KU?
Med hensyn til livet som læge, har jeg hørt mange sige, at det er stressende, dårligt betalt i forhold til uddannelsens længde, dårlige arbejdstider, overarbejde, utaknemmelig patienter osv. samt ret svært at få det job man gerne vil have (uden at skulle flytte en masse osv.)…?
Jeg er helt på det rene med, at der er dårlige arbejdstider i visse tilfælde, og at ikke alle patienter er lige medgørlige. Og det er heller ikke fordi jeg vil være rig - men jeg vil gerne have en ok. løn i forhold til andre lange uddannelser.
Desuden overvejer jeg, om jeg skal vælge det fra i forhold til stress? Jeg kan godt lidt action, at have masser at lave osv. men jeg vil også gerne have et liv ved siden af lægejobbet…
Håber der er nogle, som kan afbekræfte rygterne - vil nemlig meget, meget gerne læse medicin!

Der vil være gode og dårlige ting ved alt hvad du kan finde på at vælge. Spørgsmålet er bare hvorvidt de gode ting opvejer de dårlige. Jeg kan dog ikke nikke genkendende til snakken om et dårligt studiemiljø på Panum.

Der er ingen tvivl om at lønnen er dårlig. Det kommer af at være offentligt ansat. Se taksterne hér: http://www.laeger.dk/portal/page/portal … L/L%C3%B8n

Derudover ville jeg råde dig til lige at tage et par timer foran spejlet nu og igen når karakterene er i hus, kigge dig selv dybt i øjnene og være ærlig overfor dig selv mht. hvad du har lyst til og hvorfor og tage beslutningen om dit fremtidige studie derudfra.

studiemiljøet i kbh kontra AU ved jeg ikke noget om. Læste i odense, hvor det er rigtigt godt.

Lægelivet er spændende, fagligt og menneskeligt udfordrende. Men lønen. Kender ikke selv en faggrupppe (men hører da gerne om den), som bare tilnærmelsesvist når lægernes uddannelsesniveau. 6,5 på uni, turnus/kbh og derefter 5-6 speciallæge uddannelse. Det giver en samlet uddannelsestid på over 12år. Min kone er cand.scient.pol og tjener 5kilo mere om mdr end jeg (der er i hoveduddannelse). Hun var 5 års uni og det er det.
Jobet er fedt, men gør det ikke for pengene (selvom vedholdende rygter siger, at læger tjener kassen). De færeste ender som dermatologer, ørelæger eller øjenlæger. De fleste af os, er simple lønslaver med et dejligt job.

Jeg havde selv disse overvejelser inden jeg valgte medicin-studiet; hvad nu hvis det viser sig, at det ikke er det ene og det andet? Hvad nu hvis jeg spilder min tid der?
Nu skal medicin-studiet ikke fremvises som et studie, som kun giver adgang til den hvide kittel i de besparelsesramte sygehuse; den private sektor skal også medtages i regnskabet, medmindre det overhovedet ikke er relevant for en. Desuden indgår muligheder såsom forskning, vidensformidling osv.

Læger i det offentlige tjener ikke vildt meget - fuldstændig korrekt. Men det er ikke ensbetydende med, at de ikke er placeret i samfundets højeste løngruppe m. en løn på >30 k kr. Jeg mener ikke, at man skal have de store forventninger mht. lønnen, men syntes overhovedet ikke, at man skal fravælge medicinstudiet på baggrund af det - man bliver i hvert fald ikke fattig af at være læge.
På den anden side skal man hellere ikke forvente de store stigninger i lønnen i arbejdspladserne i den offentlige sektor de næste 5-10 år med den regering, som vi har pt. og med den stigende offentlige udlicitering og delvise privatisering og den dermed stadigt stigende løndifference ml. den offentlige og den private sektor.
Så hvis du går efter pengene (og dermed er et kapitalist-monster :smiley: ), skal du ud i den private sektor. Det vil jeg dog ikke anbefale, medmindre du arbejder som noget andet end som behandler.

Stressende: Ikke alle specialer er stressende - slet ikke. Men heller ikke action. Faktisk er der en del offentligt ansatte, der driver den af, men det til side.
Dårligt betalt: Kan diskuteres. Skal dog overhovedet ikke medtages i dine overvejninger for at blive læge el. ej.
Dårlige arbejdstider: Ikke alle specialer og ikke altid.
Overarbejde: Hvor kan man ikke risikere overarbejde?
Utaknemmelige patienter: Helt ærligt…

Pas. Du bliver sandsynligvis ikke ked af, at du startede på KU…hvis du altså starter her.

Pøj pøj med det.

Anne, man skal sjældent tage rygtebørsens historier for gode varer - studiemiljøet på Panum er som udgangspunkt rigtig, rigtig godt. Introturene danner et godt udgangspunkt til at få en ny vennekreds, derefter er der fredagsbare og basisgrupper, som står for arrangementer med et fagligt (fx foredrag om neurokirurgi med SAKS) eller ikke-fagligt (fx teatertur med KultMed) sigte. Derfor er udgangspunktet for et godt socialt liv ved siden af studierne så afgjort tilstede - du skal bare engagere dig en lille smule.

Dertil kommer, at mulighederne for at forske som studerende er bedre end nogensinde før - hvis du vil forske, skal du nærmest bare spørge, og du kan let få et stipendie til et forskningsår (med “løn” sv.t. dobbelt SU).

Hvad angår løn, er den vel ‘ok’ set i forhold til gennemsnitslønnen, men den er langt fra lige så god som i det private - derfor er det heldigt, at du som speciallæge også har mulighed for at bijobbe lidt :slight_smile:

Kære Anne.
Jeg kender studiemiljøet fra KBH gennem 12 semestre og kan sige at der, som Niemann siger, er et sundt grundlag for et fantastisk fællesskab og et højt fagligt niveau. De fleste af mine medstuderende har alle været tilfredse med forholdene på Panum - fraset lidt 70’er beton… Efterhånden er det dog blevet shinet op i forhold til da jeg startede i 2003 = ny kantine (ud over alle pengene der strømmer til Protein-centret og det nye Center i Basal metabolisme forskning). Fremtiden ser lys ud for KU/Panum… Alt hvad der smitter af på forskningen på Panum udmønter sig forhåbentligt i gode undervisere og et skarpere undervisningsmiljø - men det er vist et sidespor…

I forhold til dig og dine drømme/forventninger til eller frygt for medicin-studiet og din fremtid som læge, så syntes jeg det vigtigste er at du spørger dig selv:

hvorfor du gerne vil læse medicin? og i sidste ende blive læge…
om din lyst til at lære dette fag er større end frygten for at tjene for lidt…
hvor vigtig løn er for dig…
hvad der vil gøre dig mest stresset - et travlt arbejde du er glad for eller et trist arbejde uden udfordringer…

Overordnet set kan du selv bestemme om du vil ende som narkose-læge på et hospital med tilkalde-vagt eller om du vil sidde i en privat praksis på Frederiksberg. Jeg syntes studiet rummer et hav af muligheder for at tilpasse sit arbejde til sin personlighed - fagligheden kommer automatisk med uddannelsen, læsningen, den kliniske basis-uddannelse (og mellem fredags-fadbamserne i “Klubben”). Det vigtigste er at du skal dig klar over hvad du helst vil og hvorfor du vil det. Hvis du finder mening med hvad du laver, skal der mange rygter, meget stress og jag samt sure patienter til at vælte dig af pinden.
Held og lykke med eksamen til sommer.

Jeg startede på panum september 2008 og jeg kan kun sige at jeg har været godt tilfreds. Selvfølgerlig er der enkelte dårlige undervisere men generelt er sau-undervisningen super god :smiley:
Jeg kan kun anbefale KU 8)

ad løn:
Læger starter lavt, men ender højt, rigtigt højt. Livsindkomsten for læger er den højeste blandt lønmodtagere (23,9 mio kroner), kun matchet af økonomernes. (http://www.ae.dk/files/AE_forskelle-i-d … -livet.pdf)

Hej igen,
Tak for de gode svar, og synes nu ikke lønnen lyder til at være så skrækkelig (jeg havde hørt startlønnen, som om det var for uddannede speciallæger med tillæg :shock: ). Og som de fleste også siger; jeg burde nok vælge statskundskab, økonomi, jura el. lign. hvis jeg vil tjene kassen (men, det ville være lidt kedeligt tror jeg :wink: )… Og hvis jeg blev jurist for at tjene penge, ville jeg nok blive en dårlig jurist, og ergo ikke tjene penge alligevel :idea: