Snart norsk studmed i Århus

Heisann!

Jeg fant ingen tidligere emner om akkurat dette.
Så jeg lurte egentlig på om det var noen andre norske som skal
starte i Århus til høsten 2009?

Tenker at det blir vanskelig med språk i starten av studiet,
og det kan være greit å ha noen andre norske og kommunisere med.

Er det forresten noen som vet hvor man bør bo i Århus?
Jeg har lest i tidligere emner at Århus 8000C var best for studerende
ved Århus universitet? Er det noen som har kjennskap til dette?
Har noen forresten noen råd om hvor man bør kikke etter leilighet/værelse
enn boligportal.dk og kollegie8000?

Så også i tidligere poster at det vil være dyrt å få kjøpt alle bøkene
for førsteåret, er det noen som har erfaringer fra f.eks. amazon og
kan si noe om prisforskjellene på internett og i bokhandler?

(Og et lite spesielt spørsmål til de som står på standbyliste til sept. 2009,
jeg sjekket selvbetjeningen idag, og plutselig er linken “Optagelse” og
“Status til Optagelse” borte, er det noen som vet hvorfor? Er det pga.
jeg har sendt tilsagnsbrevet mitt inn?)

På forhånd takk for svar!
Mvh,
gtt

Hej!

Jag ska också starta på medicin i Århus till hösten. Bor i Sverige, men är halvt norsk:P

Vad gäller boende är det ganska svårt att få något centralt, och de flesta bor lite utanför centrum i början. Kollegie8000.dk har flera bra links till andra ställen att söka boende på.

Tror nog inte det lönar sig att köpa böckerna via amazon eller liknande. I princip alla böckerna är på danska och går lätt att få tag på i Århus, även begagnade av äldre medstud. Har även läst om ett ställe man kan hyra sina böcker “Det er ved http://www.boguus.dk her kan man leje sine bøger et helt semester, man kan også vælge at beholde dem når semesteret er slut hvis man får lyst til det.”

Med Vänliga Hälsningar

Linnea

Hei! Gratulerer med at du kom inn! Jeg går på 9. semester i København så jeg kan ikke besvare alle spørsmålene.

Bøker: Du kan kjøpe bøker fra Amazon.com (altså den amerikanske) for en bagatell i forhold til danske priser, men haken er at du kun sparer ved å bestille de hjem til Norge fordi bøker er momsfrie der og dermed skal det ikke betales moms hvis de blir stoppet i tollen. Du kan også bestille til Danmark men du står i fare for å måtte betale moms og toll, og da forsvinner de pengene du sparte. Ellers så vil jeg anbefale deg å kjøpe utstyr fra USA også når den tid kommer. Jeg kjøpte et stetoskop for ca 1/3 av prisen i DK.

Språk: Nå vet jeg ikke hvor i Norge du er fra, men min erfaring er at dansker i Kbh ikke forsår norsk eller svensk. Du kommer til å lære å forstå dansk i løpet av få dager/uker, men for å kommunisere med folk og når du skal ut i klinikken så blir du nødt til å snakke dansk eller noe tilnærmet i alle fall. Når det er sagt så skal det sies at jeg er trønder og trøndersk slår ikke akkurat an her, og jeg har merket at mange østlendinger klarer deg fint med norsk.

Lykke til!

Hei! Takk for svar.

Jeg har sjekket litt rundt, og det ser ut til at det å finne bolig nært sentrum er litt vanskelig,
ivertfall ved å bare kikke på nettet. Er det kanskje noen studmeds som vil tilby et rom
til en kommende studmed noenlunde nært skolen her? :stuck_out_tongue:

Jeg sjekket litt rundt angående bøkene, og det ser ut til at jeg kan spare veldig mye bare
ved å kjøpe bøkene på NTNU, siden de har dem fleste her. Man kan jo spare opptil 1500 kr
ved å kjøpe her i Norge!

Er det forresten noen her som kan si noe om hvor hardt studiet kommer til å bli? Angitt i
ca. timer/uke utenom skole. Nå vet jeg egentlig ikke hva jeg har å forvente, har studert
Fysikk og Matematikk i snart to år nå, og syns det er passe mye arbeid. Hvis medisin er
hardere så vet jeg ikke om jeg engang har kapasitet nok. Men men.

Oh, ja, et siste spørsmål. Er det noen som vet hvordan drikkevannet er i Danmark? Er
det slik som i Norge at vi kan bare drikke fra springen, eller går det mye i vann i flaskeformat?
Er jo greit å vite slik at jeg ikke går rundt med dårlig mage de første ukene på skolen!

På forhånd takk for svar!

Mvh,
Gia T.

Hej igen,

låter smart det där med att köpa böckerna i förväg. Kan du köpa dem på danska på NTNU ? Angånde vattnet i Dnamark så går det alldeles utmärkt att drikka. Innehåller mycket kalk (eftersom de har så kalkrik berggrund) så det är extra bra för skelettet :wink:

Linnea