Hej,
Overvejer at søge ind på medicin på KU her til sommer som kvote 1. Jeg har et snit på 10,9 mens adgangskvotienten næsten konstant har ligget omkring 10,5 de seneste år, så jeg har egenligt ikke været så bekymret, men man ved aldrig. Det er måske lidt fjollet, men jeg ville bare høre om der er nogen der alligevel har søgt kvote 2, selvom deres snit umiddelbart har været tilstrækkeligt?
Søg kvote 2 - når du søger kvote 2, ansøger man samtidigt i kvote 1. Så hvis snittet rækker, så kommer du ind, og hvis ikke, så kan du komme gennem kvote 2. Ingen grund til ikke at gøre det
Det lyder også fornuftigt. Jeg har aldrig søgt kvote 2 og har heller ikke sat mig ind i det overhovedet, fordi jeg har altid tænkt jeg sagtens kan søge med mit snit. Jeg har for et par år siden søgt kvote 1 på medicin på KU og blev optaget, da der stadigvæk var bonus ganget på gennemsnittet, men mit gennemsnit dengang var dog lidt højere end adgangskvotienten end det er ift. 2022 adgangskvotienten. Der er dog ikke så længe til d. 15. marts, så jeg skal skynde mig lidt…
Jeg har lige brugt lidt tid på at læse om kvote 2 på KU. Så vidt jeg kan se bedømmes man udelukkende på kvote 2-prøven og interview. Dvs. at man ikke længere skal skrive en ansøgning ved kvote 2 på KU, er det korrekt? Jeg har læst rundt omkring for at bekræfte det, men vil gerne være sikker.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke sige om hvordan det fungerer i år, men jeg søgte kvote 2 sidste år på både KU og SDU, så skulle jeg igennem deres svar på Unitest (Sådan en generel IQ test så vidt jeg husker) og så et skriftligt interview/ansøgning. Det var selvfølgelig også da coronaregler nok stadig var gældende, så ville tro at du ville kunne stole på informationerne på deres hjemmeside hvis det har ændret sig
Jeg ville sige at motiveret ansøgning er noget andet - min erfaring med det skriftlige interview var mere at man skulle forklare/besvare nogle punkter. Motiveret ansøgning i mit hovede, er hvor du skal selv formulere og ‘besvare’ nogle spørgsmål du selv kommer på
Jo, det skal man.
Jeg har desværre slet ikke forberedt mig på den. Jeg har kun lige prøvet at lave den test som KU tilbyder som forberedelse og det gik heldigvis meget godt med næsten alle rigtige, men den rigtige prøve er svære og mere varieret i sværhedsgrad.
Ja, det er derfor jeg synes det er lidt fjollet. Jeg har slet ikke sat mig ind i kvote 2. Den eneste grund til jeg overvejer det er at der ‘‘kun’’ er en forskel på 0,4 mellem mit snit og adgangskvotienten fra 2022 (10,5). Da jeg søgte for et par år siden var forskellen kun 0,3 (10,6 i 2020) og jeg blev alligevel optaget gennem kvote 1, men det er jo ikke så stor en forskel så jeg var lidt usikker. Worst case scenario er at adgangskvotienten ligger på 11 i år, men så er der stadigvæk en høj sandsynlighed for at få en standby-plads fordi mit snit er 10,9. Det er det jeg frygter, selvom adgangskvotienten stort set aldrig rykker sig mere end maks. +/- 0,2.
Det er jo selvfølgelig op til én selv om man synes at det bedre kan betale sig at gå igennem prøven - jeg ville personligt sige at hvis man virkelig gerne vil ind på medicin, så burde man da give sig selv den bedste chance - især når man automatisk søger i kvote 1 når man søger i kvote 2. Hvis ens snit er højt nok, bliver man trods alt optaget igennem kvote 1, og ikke på baggrund af hvor godt man klarer prøven.
Den er 10,5. Jeg mente, at man aldrig ved hvad adgangskvotienten bliver, selvom man typisk observerer at adgangskvotienten for medicin typisk kun ændres med maks. +/- 0,2 fra år til år, men at den jo i princippet kunne være 11 eller blot 10,3 i år. Som eksempel: for molekylær biomedicin på KU sprang adgangskvotienten pludseligt til 11 og så har den siden faldet til 10,6 som er det den ca. plejede at ligge på.
Jeg synes du skal gøre det, fordi det giver dig er fint indblik i uddannelsen, og hvis det går dig godt får du et lille selvtillidsboost. Du skal nok ikke regne med at snittet stiger med 0,5, fordi det næsten kun er corona der kan forsage noget. Personligt søgte jeg også kvote 2 selvom mit snit var på 11+, men jeg ville gerne have et sikkerhedsnet. Så søg kvote 2, det værste der kan ske er, at du spilder lidt tid.
Tak for dit indbytte
Søgte du kvote 2 under det nye system eller da man skulle skrive en motiveret ansøgning? Hvis det er det nye system, kom du så videre til det skriftlige interview eller blev du optaget via kvote 1 alligevel?
Jeg kom faktisk hele vejen til det skriftlige interview på KU, men blev optaget på kvote 1 på SDU (det var min 1. prioritet). KU’s interview er egentlig bare en lang række spørgsmål i sådan en essay-format, hvor man bliver spurgt til motivation og selve uddannelsen.