Som far, hvor meget barsel med fuld løn?

Hejsa,

Jeg er ansat som reservelæge og har prøvet at læse lidt om barsel på laeger.dk - men er i tvivl om hvor meget barsel jeg kan holde med fuldløn - ikke hvor meget jeg kan på dagpenge!

Jvf dette link, så har Faderen har ret til løn ved:

[quote]
Fædreorlov
Ret til 2 ugers fædreorlov med fuld løn. De to uger skal du holde umiddelbart efter fødslen eller efter aftale med arbejdsgiveren inden for de første 14 uger efter barnets fødsel, og du skal varsle orloven over for arbejdsgiveren med 4 uger. Orloven skal holdes i sammenhæng, medmindre I aftaler noget andet.

Udvidet fædreorlov
Ret til 2 ugers udvidet fædreorlov med fuld løn. De to uger skal du holde inden for de første 46 uger efter barnets fødsel, og du skal varsle orloven over for arbejdsgiveren med 4 uger. Orloven skal holdes i sammenhæng, medmindre I aftaler noget andet.
Når du bruger disse 2 uger, bruger du også af de fælles 32 ugers dagpengeret efter fødslen, se mere i linket nederst (Ret til fravær og dagpenge).[/quote]

Som jeg læser det har jeg “kun” ret til yderligerer 2 uger med fuld løn - det lyder ikke rigtigt?

Min kone arbejder ikke og får da ingen dagpenge.

Hej Frold…

Hvis du nu læste dit eget link til ende i stedet for at stoppe midt i det hele ville du finde følgende passus

Forældreorlov
I forlængelse af 14 ugers perioden efter fødslen er der ret til fravær med løn i indtil 10 uger.

Dvs. du har ret til at holde 2 uger i forbindelse med fødslen, dette kan udvides til 4 uger iflg den del af linket du selv citerede. Udover dette kan du så holde 10 ugers forældreorlov med fuld løn.

Konklusionen er altså at du har ret til ialt 14 ugers orlov med fuld løn hvoraf 2 skal holdes indenfor 14 uger efter fødslen.

Ja, det mente min hustru nu også så bestemt, men jeg ville lige have det “verificeret”.

Så melder næste spørgsmål sig, som jeg IKKE har læst på. Fra hvornår kan de 10 ugers holdes, og hvor længe før skal de varsles - det må jeg have kigget på, hvis ingen kommer mig i forkøbet :smiley: