Speciallæge assistent?

Kære forum

Brugeren Stofferdk skrev for nylig dette indlæg omkring løn og forhold i FADL.

I dette indlæg nævner han, at han har tjent op til 20% mere end man ville gøre som vikar i FADL på at være speciallæge assistent, hvor han endda som ufaglært har fået mulighed for at lægge venflon, tage blodprøver, kikket på biopsier m.m.

Jeg har forgæves søgt på nettet efter jobopslag eller andre links til en beskrivelse af dette job, hvad det præcist indebærer og hvor man eventuelt ville kunne komme i kontakt med nogen der ønsker at ansætte speciallæge assistenter.

Er der nogen af jer her på forummet, der ved noget mere om den type ansættelse, hvad den indebærer, hvordan det ligger med løn i sådan en stilling osv. osv.?

For hvis forholdene ellers tilnærmelsesvis er som Stofferdk giver indtryk af, så ville jeg være meget interesseret i en sådan stilling (ja såmænd også hvis lønnen “bare” er hvad man får som FADLvagt…). Det lader til at være yderst studierelevant og det lader til at være rimeligt lønnet.

Mvh Martin

Det kan umiddelbart undre du ikke har spurgt mig direkte - men ok, ved ikke om du evt blev slået lidt af min tråd.

Det er meget forskelligt hvorvidt speciallæger tager assistenter mig bekendt, ikke mindst fordi de fleste arbejder i hospitalsregi, og har sygeplejersker der.

Speciallæger i egen praksis her derimod tit stud.med’er som medhjælpere, også tit til alt det kedelige arbejde.

Som speciallægeassistent i københavn startede jeg med en løn der var højere end fadls grundløn, hvor jeg har lavet F.O.B prøver uden patient kontakt. Herefter er jeg blevet oplært, i et INTERNT bestemt oplæringsprogram (hvor du selv bestemmer hvornår du er klar), i at lave laktosebelastninger og assistere ved undersøgelser. Herefter stiger man i løn afhængigt af hvor meget ansvar man har.

Jeg ville skrive til nogen speciallæger i egen praksis hvis jeg var dig - og var interesseret altså. Er i skrivende stund på vej til Købehavn for at arbejde, da det selv med transport bedre kan betale sig end af være medlem af Fadl og tage deres nattevagter et eller andet mørkt sted i jylland.

EDIT: sorry med første linje- havde ikke set din anden post.

Til trods for at man får 4 timers løn oven i hatten for at sidde i toget til og fra Haderslev for at læse i 12 timer i det hyggelige Visitationsafsnit?

Er ikke tilhænger af FADLs måder at hverve medlemmer til en fagforening, men det er ikke overbelastning og stress man lider af som gennemsnitlig SPV-vagt! Man kan så spørge sig selv hvor studierelevant det er at sidde og læse, hmmm… Eller. Det er da vist en win-win situation.

Nu er det ikke på alle vagter, man blot sidder og læser. Der er rigtig mange relevante vagter at få, hvis man ikke er arbejdssky. Er man en smule opsøgende, så kan man lære rigtig meget - ikke mindst om farmakologi ved at være med til at give medicin, eller om sygdomme og behandling ved at læse journaler på de patienter man har med at gøre.

  • Mikkel