Spørgsmål angående kvote 2/motiveret ansøgning

Hej

Jeg har tænkt mig at begynde på medicin studiet i 2010. Af samme årsag er jeg så småt begyndt at skrive en motiveret ansøgning. Jeg ved, at jeg er tidlig ude, men det er vigtigt for mig, at min ansøgning bliver perfekt.

Lige nu er jeg i gang med at tage en fuld HF. Jeg har fag nok til at få et eksamensbevis her i sommer, men jeg har bevidst valgt at vente til næste år. Jeg vil gerne arbejde lidt mere på mit gennemsnit. Jeg regner med at afslutte med et gennemsnit på ca. 10. Jeg har dog alligevel besluttet mig for at søge gennem kvote 2.

Jeg har læst en del om kvote 2 og synes egentlig ikke, at jeg er kvalificeret. Hvis jeg har forstået det korrekt så lægger man stor vægt på erhverserfaring og udenlandsophold gennem kvote 2. Jeg har desværre ingen af delene.

Mit spørgsmål er så hvor meget en motiveret ansøgning bliver vægtet? Kan man godt komme ind ved “kun” at skrive en god motiveret ansøgning?

Hej,

Jeg kan godt forstå at du også vil søge ind via kvote 2, for at være på den sikre side. Jeg vil sige at en motiveret ansøgning vægter meget! Det er det eneste de i første omgang vurdere dig på. Derfor er det meget vigtigt at den er god, i den forstand at du har lavet noget relevant og kan argumentere for hvordan og hvorfor det forbedre din studieegnethed m.m. Synes du skal snakke med en studievejleder omkring dette. Hun/han kan fortælle dig alt hva angår kvote 2. Men du får sikkert også at vide, at der ikke findes en egentlig opskrift på en motiveret ansøgning, udover at den skal være personlig og velformuleret. Du kan på KU’s hjemmeside finde oplysninger til hvad de vægter i en motiveret ansøgning.
Mht at du ikke har lavet noget relevant endnu- hvis du alligevel søger ind næste år, kan du jo godt nå at lave noget relevant. Det kan være et arb på sygehus, hjemmeplejen/plejehjem, lærervikar, frivillig jobs m.m.

Held og lykke.

Tak for dit svar :slight_smile:

Jeg har selvfølgelig lavet en masse de sidste to år. Jeg har fået to børn samtidig med, at jeg har knoklet for at få et pænt eksamensbevis. Jeg ved ikke lige hvor relevant det er, at man har børn som medicin studerende, men jeg håber da, at det tæller en smule.

Jeg vil helt sikkert undersøge mulighed for at lave noget frivilligt arbejde på fx et hospital. Har du nogen idé om hvad sådan et arbejde kunne indebære?

Jeg kender kun til Ronald Mcdonald, hvor du kan arbejde som frivillig. http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/ … efault.asp dette er linket til deres hjemmeside, hvor du kan læse mere om det.
Endvidere er der dansk flygtningehjælp, hvor du kan arbejde frivilligt som lektiehjælper. Dog er det min forståelse at det vægter lønnet arbejde mere end frivilligt arbejde. Så være på udkig efter annoncer, når de søger hospitalsmedarbejder, servicemedarbejder osv på sygehusene. Som sagt har du også rig mulighed for at blive ansat på et plejehjem.

Som fritidsjob på et hospital ville jeg anbefale:
Portør eller lægesekretær; på den måde får man også et lille indblik i sprog og sygdomme.

I nød kunne man fordybe sig i serviceassistentfaget.

Tusind tak for de gode råd…

Jeg har meldt mig som frivillig til Ronald Mcdonald, samt som støtteperson for cancerramte mennesker. Så håber jeg bare, at jeg kan bruges :slight_smile:

TKN: Ved du om man kan få et job som lægesekretær hvis man ikke er uddannet sådan, og hvis man kan, hvordan får man det?

//Sidoch

Al POINTJAGT via “studierelevant” arbejde er spild af tid… i kunne for den sags skyld (næsten) være skorstensfejere og komme ind - bare i kan finde ud af at argumentere for jeres sag…koncentrer jer om en eller to ting, få noget ud af det i stedet for latterlig cv-pleje-jagt…

Det bliver nok lidt svært at argumentere for relevansen af jobbet som skorstensfejer, i forhold til medicinstudiet. Hvis man søger ind på KU, kræver de at man har lavet noget relevant, som har øget ens studiepotentiale og givet en yderligere kompetencer og erfaringer, som kan reflekteres til medicinstudiet. På SDU og AU er proceduren lidt anderledes på kvote 2, derfor kan det godt være at det er mindre vigtigt med studierelevant arbejde de to steder. Dog kan man jo sige at det altid vil være et plus for dig, at snuse til branchen. Mest for din egen skyld, og ikke for CV’ets skyld. Det gælder om at udfordre sig selv, endvidere er det vigtigt at øge dine personlige kompetencer, netop fordi du vil være læge!