Spørgsmål Til Med. studerende på KU

Hej Derude!

Det ser ud som om jeg glædeligt skal færdes i blandt jeg næste år, med et snit på 10,5 (uden 1,08) burde jeg vel være ret sikker på Kvote 1 ?

  • Anyway, jeg fylder 19 her i Juli måned, hvilket i følge KUs hjemmeside betyder at jeg højst sansynligt starter i Feb. måned.

    MIT SPØRGSMÅL ER DERFOR;
  • Hvilke kurser vil i anbefale jeg tager, inden jeg begynder? Har trodsalt ½ års pause?
  • Hvilke bøger bør jeg gennemgå så jeg er godt forberedt
  • Nogle tips & Ideer til ting jeg skal gøre / være klar på inden jeg starter?

På Forhånd tak!

Ses på KU Til Feb. :slight_smile: !!

Puha, et halvt års pause efter gymnasiet. Kan godt se problemet :roll:
Helt ærligt, hvad med at komme ud og få lidt livserfaring. Tag ud og rejs, få et job i Netto, arbejd frivilligt med hjemløse, psykisk syge, asylansøgere what ever. Som læge vil du komme til at tilhøre samfundets top, og det er jo ikke ligefrem den gruppe, der er mest syg. Så kunne det ikke være en ide faktisk at komme ud blandt den lavere middelklasse og nedefter, så du bedre er i stand til at kommunikere med disse, når du møder dem som læge? Det, vil jeg mene, er den bedste forberedelse til medicinstudiet. Det teoretiske skal de sgu nok lære dig på studiet.

What lak1990 said. Bortset fra det med Netto. Been there, done that. Det kan ikke bruges. Få et job som lærervikar og få skovlet nogle kontanter ned i lommen. Generelt fordi medicinstudiet er langt som et ondt år (eller seks om man vil). Det er fair nok med en pause nu.

Hvis du nu vælger at du simpelthen bare vil vil vil starte med at læse nu, så kommer det også an på hvilket universitet du vælger. Altså, dit gennemsnit er jo smukt så der er fri passage hvor end du vil hen. Vælger du KU så skal du finde en bog der hedder “Holes Essentials of human anatomy and physiology”. Det er grundbogen på første semester, KU. Lær den at kende, find ud af hvilke kapitler I skal gennemgå (alle sammen) og så tag det stille og roligt. Bogen kan læses på 2 uger hvor man tager det rigtig stille og roligt, så ingen grund til at skynde sig :slight_smile:
Er du hardcore så får du fat i “The Cell” af Bruce Alberts - den trækker tænder ud på 2. semester.

Der er intet der er mere komisk end de stræbere der læser forud fordi de vil være “forberedt” til studiestart, så hvis du gerne vil give os andre noget at grine ad, så kom hellere i gang nu så du kan nå at brænde ud midt på semesteret. Brug så derefter sommerferien på at læse 2. semesters pensum og så fremdeles. Så kan alle dine klassekammerater glæde sig over at du dumper anatomieksamen på 3. semester fordi du ikke får hvilet dig mellem semestrene.

Når nu jeg engang møder dig ude på en af hospitalerne hvor du er nyudklækket ung læge på 25 og jeg er oppe i trediverne skal jeg nok more mig over at du ikke kan få en introstilling fordi du ikke har lavet andet end at gå i skole hele livet.

Eller også kunne man vælge at belønne sig selv for en imponerende veloverstået gymnasietid: festivaller, rejser og drugs.

Nu ikke så hårde… Men er nu enig i, at det vigtigste ikke er at læse. Hvis jeg var dig ville jeg bruge tiden på at arbejde og lave en opsparing. Bøgerne skal vi nemlig selv betale, og selvom brugte bøger nu og da findes i overtal kommer man ikke uden om det faktum, at der over 6 år ryger en deeel penge til papir. Mine medstuderende har ofte jamret over, at de er kommet til at bruge alle deres penge på cafeer, hvorefter de får et chok over antallet af bøger og prisen for disse. Så er det altså fedt at have en bogkonto og være totalt ligeglad :angle:

Hvis du simpelthen bare synes fagbøger er bedre en den nye Harry Potter-film, så læs kemi 2000 el. lig. gymnasiebøger i faget. Med fordel alle 3 i rap. Det er som regel kemien folk har problemer med på 1. semester KU.

Hej,
Jeg vil give de andre ret i at der ikke er nogen grund til at læse forud. Tilgengæld vil jeg anbefale dig at læse en masse skønlitteratur på engelsk så du bliver fortrolig med at læse på engelsk. Derudover kan du øve dig i at læse hurtigere hvilket altid er en fordel :wink:

Cool med den gode måde at modtage mit spørgsmål på :wink: !

  • Men nu er jeg nok den mindst stræbende elev nogensinde, og har nok gået igennem gymnasiet i lidt af en brandert. Men syntes bare det er utroligt spændende at læse om Anatomi osv., og vil hellere læse en bog om Anatomi, end jeg vil læse en Harry Potter.
  • BuTure og arbejde er der massere af i forvejen, og jeg kommer fra ‘underklassen’/‘middelklassen’, så mund ikke jeg kan kommunikere med mine egne :slight_smile: !

Anyway;
Jeg er interreseret i bøgerne, og det jeg KAN læse op på, ikke hvorvidt jeg bør arbejde i Netto eller Fakta inden studiestart.

Så hvis der er nogle der er interreseret i at hjælpe mig med bogvalg, then please - do that :slight_smile: !

På forhånd tak :slight_smile:

Nu spurgte du selv:

og fik nogle ganske udmærkede råd, bl.a. at slappe af, få livserfaring, tjene penge og (min personlige favorit) tage stoffer :lol: . Men hvis du absolut vil lave noget “skoleagtigt”, vil jeg anbefale dig at lære nogle hukommelsesteknikker, for der er rigtigt meget, du skal lære udenad på medicinstudiet. Der findes nogle ganske udmærkede bøger om hukommelsesteknikker og visualisering på markedet, og man kan også følge kurser i det. Du kan også læse bøger om notatteknik. En god notatteknik er guld værd, når du skal følge forelæsninger og pløje dig gennem murstenstykke bøger.
Vi ses på Panum.

Jeg syntes det er en ok fornuftig ide at læse lidt. Jeg kan sagtens huske fornemmelsen, da jeg også var vinterstarter.
Mine råd er Gymnasiekemi (men det bliver hurtigt lidt kedeligt), en dansk fysiologibog (enten en gymnasiefysiologi bog eller bogen “menneskets fysiologi hvile og arbejde”).
Hvis du vil ind i biokemien/cellebiologien så er “the cell” af Alberts en godt bud. En meget lang, men godt skrevet og en bog du sikkert vil kunne læse på egen hånd.
Ellers er der “Rationel Klinik” som sætter dig ind i klinisk tankegang, ikke noget du bliver afkrævet fra dag. 1, men du kan såmen ligeså godt lære det nu. Måske er bogen en anelse abstrakt for en, som endnu ikke har haft kliniske fag, men tror jeg egentlig ikke.

Anatomi vil jeg derimod ikke anbefalde, men prøvede selv at læse lidt i “bevægeapperarets anatomi” inden studiestart, men knækkede altså halsen. Anatomi er et meget specielt fag, som nok er meget svært at lære via selvstudie.

På 1. semester KU har du to fag. Humanbiologi og Kemi.

I humanbiologi skal du bruge: “Holes essentials of human anatomy”
I kemi skal du bruge: “Medical, chemical and biology chemistry”, skrevet af McMurry.

I Holes er der HELE BOGEN der skal læses og kunnes udenad. I McMurry er det kun visse kapitler du skal læse. Har du dog kemi friskt i erindringen burde dette ikke være noget problem at kunne bestå, da Kemieksamen er blevet gjort væsentligt lettere. Så læs holes hvis du ikke kan vente med at komme i gang.

Derudover så har du også TPK hvor du skal bruge to bøger, “samtalen med patienten” og et kompendie. Pensummet i dette fag er dog minimalt og man kan sagtens lade være med at købe disse bøger og blot læse noter skrevet af gamle studerende.

Ja hvor er det dog dejligt at se den fantastisk positive modtagelse de indledende besvarelser giver spørgeren :wink:
Det undrer mig, at man ikke giver en kommende medstuderende en mere venlig velkomst og måske gemmer fordommene lidt væk.

Nå men bortset fra det tilslutter jeg mig de sidste svar. Hvis du gerne vil læse noget inden starten så læs “Holes essentials of human anatomy” eller McMurrys “Medical, chemical and biology chemistry” - vælg den første hvis du gerne vil læse lidt anatomi/fysiologi og den anden hvis du hellere vil kigge på noget kemi. Eller du kan jo også starte med at kigge lidt i dem begge og så tage den derfra. Du kan jo f.eks. tage forbi boghandlen ved Panum og kigge i bøgerne der - der er også flinke ekspedienter der gerne besvarer spørgsmål.

Rigtig god sommer og god fornøjelse med hvadend du vælger :slight_smile:

Så vidt at jeg har forstået Vlatavska´s kommentar i dette rette sarkastiske lys er jeg fuldstændigt enig: Opfør jer ordentligt :smiley:
Til Patari: …de andre har nu stadig fat i noget: Sørg for at nyde at du har lidt fritid… Det kan være at du føler dig lidt overrumblet ved studiestart; så tænd op i grillen og knap en øl op (…og hvis du ikke har prøvet at ryge hash, så er det aldrig for sent at starte!!!). Mht. arbejde, så kan man også forsøge at finde noget mere eller mindre studierelevant, hvis det havde interesse. I det hele taget med arbejde; du kan godt få brug for pengene senere og jeg tror helt personligt, at det bygger karakter (Nu nævnte nogen socialklasser, så bare for en god ordens skyld: Jeg er søn af to værftsarbejdere). Lad mig være ærlig overfor dig; Hvis man går direkte fra gymnasiet til et studie, så tror jeg personligt, at man går glip af lidt livserfaring.
Mht. bøger; dem der er nævnt indtil videre er ganske gode, da du kommer til at bruge dem tidligt i studiet. Men hvis du har lyst, så kan du få følgende gratis af mig:

Politikens anatomiske atlas
Martini: Fundamentals of anatomy and physiology (den er snart 10 år gammel, men det er en basisbog, så det er ikke meget der er blevet opdateret siden) inkl. et par “test yourself” og “learn better” bøger dertil (kan ikke lige huske, hvad det hedder med de er supplementer dertil).
Lægeforeningens medicinfortegnelse fra 2000 (De bliver ikke trykt længere. Kan ikke anbefale, at man ordinerer ud fra dem, men visse ting er stadig gældende)
En eller anden lommebog; Medicinsk ordbog.
Forsvarets førstehjælpens ABC

Som sagt kan de afhentes gratis på Østerbro (HVIS du lover, at bruge de sparede penge på øl, rejser eller noget andet “ufornuftigt”). De er alle sammen bøger, som jeg fik for år tilbage, så jeg kunne “starte før tid”… og det er gået meget godt, så mon ikke de kan hjælpe dig (Plus meget af det er nem læsning, så du ikke bliver træt af studiet inden du begynder). Vil du have de tunge bøger i stedet, så har jeg også et par stykker, som jeg sælger ud af. Du kan se dem her: boger-til-salg-t17883.html

Mvh. Jakob

:lol: det er vist noget jeg er gået glip af… :angle:
Undrer mig bare at flere har nævnt denne aktivitet her på studmed som noget man kan udfylde ventetiden med. Af erfaring (som tolk for misbrugere af bl.a. hash) ved jeg at man derved kun kan bidrage til at fjerne/udslette/udygtiggøre nogle hjerneceller. Om det kan bruges konstruktivt til det kommende studie, der efter sigende kræver hårdt arbejde og masse udenadslære? Hmmm… :?:

Jeg forstår heller ikke det der med at man skal rakkes ned på, hvis man gerne vil være lidt foran… Samme tendens gør sig gældende i andre tråde med samme spørgsmål. Der er vel ingen der forventer at have styr på første års pensum inden de går i gang, men jeg kan da ikke tro, at en basal viden om, hvad f.eks. anatomi er for en størrelse, kan skade! Og når jeg har min mor-hat på, så er jeg lidt forarget over, at man foreslår trådstarter at tage stoffer i stedet for :lol: Vent da med det, til du er blevet læge - så ved du i det mindste noget om, hvad det er. Og hvis du er heldig er det oveni købet let tilgængeligt :wink:

Nå, men jeg er jo slet ikke stud.med endnu, men jeg kan fortælle dig, hvad jeg har haft glæde af. Dels er jeg uddannet massør. Eller Lægeeksamineret Fysiurgisk Massør, som det så fint hedder. Det kan du blive i løbet ad ikke ret mange weekender, formedelst et beløb mellem 5000 og 10.000 kr. Men de penge kan du hurtigt tjene ind igen, skulle du have lyst til det! Og så får du en “light” indføring i, hvad det vil sige at arbejde med kroppen og evt. nogle memoteknikker ift. udenadslæren. Det er ikke på videre højt niveau, men der er både anatomi og fysiologi og noget praktisk.

Mht.læsning, så synes jeg at denne: http://www.boghallen.dk/Skole_og_laereb … 83%29.aspx er super. Ikke i nærheden af at være pensumdækkende, men vældig pædagogisk og så har den små tjek-spørgsmål og opgaver. Det synes jeg er rigtig fedt, når jeg bare læser for min egen fornøjelses skyld - det hjælper mig til, at det sidder bedre fast.

Held og lykke med ventetiden - brug den fornuftigt! :wink:

Jeg havde det ligesom dig, inden jeg skulle starte i februar - dog efter 1,5 sabbatår efter gymnasiet. Glædede mig så meget til at komme i gang med drømmestudiet, så derfor anskaffede jeg mig Holes og McMurry. Fik snuset lidt til det, men det gavnede mig ikke, da semesteret blev skudt i gang. De største problemer for mig på 1. semester var at læse på engelsk pga. alle fagordene især. Så det kunne du evt. øve dig lidt på. Ellers er det vigtigste på 1. semester at finde ud af måden, hvorpå man lærer bedst - for mig har det taget 4-5 semestre! :wink: Men det skal nok komme…

Tillykke med optagelsen samt held og lykke! Husk at nyde dit halve år i frihed og få tjent en masse penge.
Mvh. stud.med. på KU… Netop færdig med 5. semester! :smiley:

Jeg er netop blevet færdig med 1. semester, og jeg havde det præcist som dig inden jeg startede. Ingen grund til at “spilde” et halvt år, hvis jeg kunne forberede mig godt.
Det er altid rart at føle man har styr på tingene inden.
Som de andre nævner er “Hole’s” den ultimative bog på 1. semester.
Køb den, læs den.
Det vigtigste er ikke, at du kan huske alt hvad der står i første omgang (det skal du nok komme til). Men lær hvad ordene betyder, hvor musklerne, organerne mm. finde.

Held og lykke, og velkommen til det fedeste studie i hele Danmark! :smiley: