Spørgsmål til studiet på KU

Hejsa

Jeg ved ikke om mit spørgsmål passer ind i dette forum, men da ingen af de andre kategorier så mere velegnede ud, så tager jeg chancen - jeg beklager naturligvis hvis jeg har ramt forkert.

Jeg regner med at starte på medicinstudiet på KU til sommer, og har selvfølgeligt læst alt hvad jeg har kunnet finde af information på universitetets hjemmeside, stud.med bladet, MOK osv.

Jeg har dog ikke rigtigt kunne finde ud af, hvordan undervisningen foregår på de første par semestre. Jeg er klar over at der er en del forelæsninger, og noget undervisning i mindre grupper, men jeg er meget i tvivl om hvor stort det skriftlige arbejde fx. er? Hvor mange rapporter/afleveringer, og hvor stort omfang? Hvor mange timer tilbringer man på studiet (udover det man læser hjemme) om ugen?

I vejledningen til studieordningen nævner de nogle standpunktsprøver, som man skal have deltaget i for at kunne gå til eksamen, men hvad er disse prøver for nogen?

På forhånd mange tak for hjælpen, fra en kommende medstuderende

JP

Du skal på 1sem have været til psykologi undervisning 80% og ikke andet, samt deltage i eksamen med integreret humanbiologi.
På 2sem, igen psykologi 80% alle rapporter i Cellebiologisk kursus, samt været til øvelserne.
3sem, kun øvelser og dissektion er obligatorisk, men dette semester er KILLER, men sådan er studiet.
Hvis du har let ved kemi og kan din biologi, bliver 1sem ikke noget specielt, da humanbiologi ikke er noget specielt, man skal vide lidt om meget.
Du SKAL have bestået humanbiologi og kemi, for at komme videre på 3.sem, det er det.

Men studiet er ikke let, og ved 2sem og specielt 3sem, er arbejdsbyrden stor, man skal på 3sem bare lære over 5000ord.

men held og lykke

mvh
svend

Tak for dit svar. Men jeg er stadig i tvivl om hvad “standpunktsprøver” er for noget? Og hvor stort omfang har det skriflige arbejde?

hejsa

Jeg er en gammel rotte og på en helt anden studie ording, men her kan du læse om de enkelte fags indhold, og hvor mange timer de osv.

Det er ikke let tilgængeligt læsning, da det er lidt indforstået, men det er det der i gamle dage hed “lektionskataloget” som er en oversigt over fag, og hold og sådan noget… Måske du kan få lidt indformation ud af det ?

http://sis.ku.dk/LP/LPIndhold.asp?Snr=1 … &InFrame=0

lidt om 1. semester
http://sis.ku.dk/LP/VisAfsnit.asp?Snr=1 … &InFrame=0

Lidt om den nye studieorndnin, den såkaldte 2000 ordning
http://sis.ku.dk/LP/VisAfsnit.asp?Snr=1 … &InFrame=0

Og jo du er mere end velkommen til at spørge, det er jo et oplagt sted at få hjælp af netop medicinstuderende. I sin tid da jeg startede havde jeg også mange spørgsmål og der savnede jeg et forum som dette, så spørg du bare løs… Men svar kan jeg ikke garantere :wink:

Hej frederik

Mange tak for dit svar, de links du har givet er meget informative.
Jeg er ved at få et rimeligt godt indtryk af hvad dagligdagen på studiet går med, og derved hvad den teoretiske undervisning indebærer, men jeg er stadig ikke helt klar over hvad de forskellige øvelser er for nogen? Hvad er fx. anatomiøvelser, anatomidemonstrationer og fysiologiøvelser (på 1. sem). Hvor meget “praktisk” undervisning er der på de første par semestre, såvidt jeg kan se er det “kun” førstehjælpskurset og øvelserne (plus noget mikroskopi) der er “praktisk” undervisning på de første 2 semestre.

Mvh.

Anatomidemonstrationer var i min tid (for 6 år siden) lektioner med holdet (ca. 24 studerende), hvor underviser havde præparater med (dvs. konserverede legemsdele), som man så blev undervist i og kunne pille med.
Fysiologiøvelserne var på den gamle ordning meget forskellige. Der var bl.a. måling af kondital på ergometercykel, operation på en kanin, vurdering af iontransport over en hønsetarm og mikroskopi af frøtunger.

Hej JP!

Ud over de 80 % fremmøde i psykologi er der altså også obligatoriske kemi-øvelser og herover skrevne rapporter på 1.sem.

Der er mange, som synes 1.sem er hårdt, fordi man skal lære at gå på universitetet og læse mere end man havde forestillet sig i gymnasiet. Men det lærer man hen ad vejen.

Der er ikke ret meget praktisk undervisning på de første semestre (hvis du med praktiske øvelser forstår fx diagnosticering af sygdomme etc.) - man skal kravle før man kan gå! Dog er holdundervisningen i anatomi bygget op omkring cases (dvs sygdomstilfælde), hvilket fungerer godt selvom det er “det raske menneske” man lærer om. Fysiologiøvelserne er stadig meget som Martinello skriver (men ligger i al væsentlighed senere end 1+2 sem), men der er i anatomi kommet lidt palpation ind i holdundervisningen.

Det er rigtigt, at det er hårdt at læse medicin, men så er det altså heller ikke værre; man må jo formodes at have valgt studiet af interesse, og det ér faktisk både spændende og sjovt!

Du kan godt regne med at bruge det meste af din tid på Panum - den tid du ikke bruger på undervisning og møder med din læsegruppe bruger du i Klubben… Glæd dig! :smiley:

Hejsa,

Da jeg læste JPs indlæg tænkte jeg, at det netop er, hvad jeg selv er interesseret i at vide. Jeg mangler dog at få en fornemmelse af, hvor meget tid medicin-studiet tager af ens tid.

Jeg overvejer nemlig selv at søge ind på studiet, men er økonomisk bundet af at være husejer. Jeg overvejer derfor, at holde et deltidsjob ved siden af studiet. Er dette urealistisk? Det er vel forholdsvis normalt at have småjobs ved siden af studiet, men hvor mange timer kan man ca. sætte af til dette uden det går ud over ens studie? (Selv vil nok skulle bruge omkring ca. 20 timer…)

Tja, det er svært at sige…

Folk kan klare de underligste ting på engang det er vel et spørgsmål om vilje…

Personligt er jeg glad for at jeg de første år på studiet ikke var bundet på hænder og fødder ren økonomisk således at jeg ikke havde et behov for en stor mer-intægt ved siden af studiet. Det gav mig tid til at lære den process det er at “lære at lære” samt “lære at læse på et universitet” - jeg vil end ikke sige at jeg den dag er udlært i den diceplin…

Dog må jeg også lidt tørt sige at det er min erfaring at dem fra mit hold der ikke kom vidre og forbi 1. års prøven også var dem ikke i samme grad havde den frihed som jeg. Enten p.gr.a. lang transport til og fra studie (så er det nemt at blive væk), meget arbejde ved siden af studiet etc.

Jeg siger ikke man ikke kan, men det kræver diceplin og struktur og vil ikke give plads til megen frirum specielt ikke i eksamens perioder.

Sammenlignet med mange af mine medstuderende vil jeg nok betegne mig selv for at være en slendrian, og det tiltrods så kræver det altså en betydelig arbejdsindsats at kunne bestå en eksamen.

Alt i alt er mit bud at jeg bruger 30 timer om ugen på mit studie inkl. læsning - dette set over et helt semester, men det afhænger af hvor meget obligatorisk undervisning der er :lol:

Da jeg i sin tid læste på 1. og 2. semester (små 4 år siden), da var jeg specielt på 1. semester meget sløv, jeg kom måske til 20% af den tilbudte undervisning og læsning fik jeg heller ikke lavet så meget af (man skulle jo lige igang), men så kom straffen på 2. semester, hvor første årsprøven er, der læste jeg de sidste 2-3 måneder jeg nok omkring 50-70 timer om ugen, den dag i dag fatter jeg ikek hvordan jeg kunne tage mig samme til det, men man var jo ung den gang :smiley:

Moralen er at man ikke behøver at læse jævnt over et semester, men at man så tilgæld skal være i stand til at stramme balderne sammen når det virkelig gælder.

Nå det var nu ikke meningen at skramme dig :!:

Du kan hvad du vil, men du skal også være realistisk, hvis ikke du synes studiet er spændende, og det er det fandme langt fra alt der er, så bliver det til sidst for meget…

Jeg ville se om ikke der var en måde du kunne skære ned i arbejdstimer på…specielt i starten…

Tak for hurtigt og uddybende svar!

Umiddelbart lyder 30 timers studie plus 20 timers arbejde ved siden af ikke som overkill (Minder om de ca. 45-50 timer jeg arbejder nu - hehe), men det er klart, at der må blive pres på studiet op til eksamensperioder.

Men nu har jeg stof til eftertanke, så jeg må i tænkeboxen! :wink:

(BTW: Cool studie site :!: - Vil helt klar besøge det oftere, hvis jeg gør virkelighed ud af mine tanker…)

[quote=“MadMan”:1bvumzrw]
(BTW: Cool studie site :!: - Vil helt klar besøge det oftere, hvis jeg gør virkelighed ud af mine tanker…)[/quote]

Jamen tak… :smiley:

Vi kan håbe at andre også vil komme deres råd… :!:

De nye, kan li’ så godt indstille sig på, at man lever som en eremitkrebs - nul fester, nul bioture, nul ferie i ny og næ, nul “skal vil lige tage en tur i byen”, nul “kommer du til videoaften iaften?”, man skal nok også indstille sig på, at de venner man troede man havde, ja dem har man lige pludselig ikke mere - de rigtige venner derimod, dem beholder man osv. osv., jo man bliver i sandhed en huleboer.

Det med eremitkrebsen kan jeg ikke helt tilslutte mig. Nogle semestre er selvfølgelig modbydelig hårde, 12. sem. på 1986-ordningen er en killer, men det er absolut muligt at have noget ved siden af.

Jeg er hverken bedre eller dårligere begavet eller flittig end den gennemsnitlige stud. med., og jeg har da lavet et væld af ikke-studierelaterede ting gennem årene.

Det tager lang tid at blive læge, og man skal ikke se den proces, som noget med 6 (6½) år som ligbleg muldvarp, der bare skal overstås. Man har som medicinstuderende en enestående frihed til at disponere over meget af sin tid, selv vagtarbejdet er fleksibelt. Og nænner man alligevel ikke at bevæge sig væk fra Panum, så er der stadig en masse studenteraktiviteter på medicinstudiet - filmklub, PUC (dykkerklub), PAF (friluftsforening), Husgruppen, IMCC (ulands- og humanitært arbejde) og mange medicinske specialer/områder har sin egen organisation (SATS, SIMS etc.)

At være huleboer-stud.med., er ikke noget, man bliver tvunget til, det er vist snarere en prioritering.

[quote=“Martinello”:26sdggrq]
At være huleboer-stud.med., er ikke noget, man bliver tvunget til, det er vist snarere en prioritering.[/quote]

Der er jeg helt enig - hvis man udnytter de muligheder der er, så kan man opleve hele verdenen mens man studere…
Jeg er kun på 9. semester men synes da allerede jeg har prøvet en masse forskelligt - Har været medlem af og formand for medicinrådet i Odense, været i institutbestyrelser, undervist, været med til at starte pdamed.dk, jeg har startet studmed.dk, og alt muligt andet - jeg har ikke bestået nogle eksamnier med bravour (=mere end 8 ), men omvendt er jeg heller dumpet til nogle af dem jeg har valgt at gå op til, igen man skal “bare” være i stand til at være seriøs omkring studiet når det virkelig gælder og så selvfølgelig kunne se hvornår det så virkerlig gælder…

Jeg vil også blot kommentere udsagnet om, at man nødvendigvis skal leve som eremit-krebs mens man er medicinstuderende.

Selv flyttede jeg sammen med min kæreste lige inden studiestart, og bor i hus som skal passes, har en masse fritidsaktiviteter, erhvervsarbejde med meget mere.

Jeg har indtrykket af, at mange har det ligesom jeg, der skal være plads til et liv sideløbende med studiet. Det eneste tidspunkt hvor jeg for alvor har været presset, har været i tiden op til eksaminerne - der kan jeg da godt bure mig inde og læse som en vild - men herregud - vi er da ikke de eneste mennesker i Danmark, som ind imellem har mere travlt end vi selv foretrækker.

Til gengæld giver studiet masser af muligheder for at prioritere sin tid og lave en masse, som andre ikke har tid til, lige når det passer dem.

Jeg er lige startet på 3. semester, og mener bestemt heller ikke, at det har været nødvendigt at leve som eremit-krebs (endda med et ganske udemærket resultat til eksamen)
Man skal huske på, (floskel:) at man også skal have et liv udenfor studiet … der er andre mennesker end sin læsemakker (i eksamensperioden kan man dog blive i tvivl).

Man skal dog indse, at ligesom et alm. arbejde kræver det en arbejdsindsats og arbejdsmængden er varierende over et semester … ja, der er meget at lave, men det er heller ikke umuligt …
Som sygeplejerskerne siger til hinanden når de møder: “puha, hvor har vi travlt - vi når det aldrig” … rigtig fordrende for en god arbejdsdag - enhver energi man mødte med, er da i hvert fald suget væk… :slight_smile:

Er der nogen der aner noget om hvordan man kommer i kontakt med PAF (Friluftsforeningen)? Det lader til at de har eksisteret engang, men tilsyneladende nu er forsvundet i en eller anden tåge…

I samme åndedrag ville jeg høre om der var nogle der ville være interesserede i at deltage i en eventuel uformel jagtklub på Panum, hvor vi kunne tage ud og dyrke flugt- og riffelskydning?