Spørgsmål

hej alle sammen.
Er der en der vil beskrive en uge for en medicin stud. her mener hvordan det hele forgår.

mit næste spørgsmål er: hvor langt er et Semester.

og til sidst hvornår kommer man på et Sygehus eller hospital.

Jeg har tænkt meget på at søge ind næste år (er kun 18 år)
håber i kan svare
rasmus

Om at læse medicin:

http://www.studieguide.sdu.dk/studier/index.php?uid=9

Brug menuen til venstre for at læse mere om blandt andet:
Bacheloruddannelsen
Kandidatuddannelsen
Undervisning og studiemiljø
Job og karriere
Adgangskrav til uddannelsen
med mere:

Studie ordninger er forskellige fra sted til sted. Denne post har links til de forskellige universiteters hjemmeside. http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1534
Hvornår man kommer på et sygehuis første gang afhænger af studiested.

Et år består af 2 semestre.
Fra 1/9 - 31/1
Fra 1/2 - 30/6 (30/7 hvis du skal til reeskemen :wink: )

Mange universiteter holder en åbenhusdag hvor man kan møde studerende fra de forskellige studieordninger. Man har det i hvert fald i odense - Det kan varmt anbefales.

Alt det “formelle” er jo flot beskrevet ovenfor!! Men vil da lige tilføje en alm. uge som studerende på 1. semester!! Og det med 15 timer pr. uge og een dag fri passer ikke…! :?
Dog skal det siges, at de varierer meget!! Sidste uge (15) var ret strid, mens næste uge (17) bliver en leg!!
Oftest møder jeg kl. 8 eller 10 og får fri kl. ca. 14… Dog kan undervisningen strække sig til kl. 17 i enkelte tilfælde! F.eks. ved kemi øvelser eller opgavecafé’er. Det er kun mødepligt til Tidlig almen medicin og sundhedspsykologi (TAS), kemiøvelser og første hjælp. Så man kan selv bestemme, hvilke timer man vil komme til. Men skole og lektiebyrden minder meget om 2.g, så der er tid til andet end skole… :smiley:

Jeg vil som sådan give Bertram ret i at en arbejdsuge som medicinstuderende kan variere ret så meget, ikke bare fra uge til uge men også afhængig af om det er eksamenssæson eller ej.

Men jeg tror det er vigtigt at pointere at når man snakker tid brugt på medicinstudiet, så handler det ikke om antal timer brugt til forelæsning eller i hold-undervisning, derimod om hvor meget der skal læses i fritiden, som jeg oplever medicinstudiet i Århus er det meget op til den enkelte hvor mange timer om ugen det skal tage at studere medicin.

Men uden at træde for mange over fødderne tror jeg godt at man, hvis man søger optagelse på medicinstudiet i århus kan regne med at sætte minimum 8 timer pr dag af til studiet, inklusive holdtimer og forelæsninger selvfølgelig, og i hvert fald 10-12 timer pr dag i eksamenstid som godt kan være 2-3 måneder før eksamen.

Siger selvfølgelig ikke man ikke KAN have fritidsinteresser ved siden af, slet ikke (der er en grund til at der er noget der hedder IM) men hvis du søger ind skal du i hvert fald være forberedt på at det er et af de tidsmæssigt tungeste studier overhovedet, så tro ikke du slipper af med 15 timer om ugen som man måske kunne få opfattelsen af i ovenstående post :slight_smile:

Jens

Ja, det er meget forskelligt fra uge til uge men generelt kan man sige, at hele ens liv drejer sig om studiet. Det er faktisk ret ærgerligt at det hurtigt bliver ensformigt. Jeg tror man virkelig skal brænde for studiet for ikke at gå ud…for medicin er faktisk ikke SÅ fedt alligevel! :shock:

Et råd til dig: søg kun ind hvis du er glad for at læse meget…og hvis du ikke forbinder al den læsning med ikke at have et liv…for det er faktisk det første del af studiet går ud på!

Held og lykke med det :wink:

Så vil jeg også mene at man har prioteret forkert.

Studie er hvad man gør det til…det fylder det du lader det.

Du kan få tid til det du vil, men det er klart hvis du synes 6, 7 og 8 er en dårlig karakter, så får du travlt.

Personligt lader jeg aldrig studiet fylde mere end 6 timer om dagen. Og det går da okay…Jeg har i hvert fald endnu ikke dumpet en eksamen.

Jeg vil gerne sige tak for alle de gode svar. Det er klart at man skal læse meget. men det var jeg klar over. Men lige nu er jeg også klar til at bruge omkring 5-7 timer om dagen. Det gør man jo også på andre uddannelser.
Jeg er ikke sikker endnu, men det tyder på at det er denne vej jeg skal gå.
I må Undskylde hvis der kommer et par dumme spørgsmål fra min side. Men jeg skal jo lære det.
Tak for linket om uddannelsen. det jo sku lidt info jeg ikke var klar over.
Så tak for det frederik
Hilsen rasmus