Spørsmål fra en kommende studmed'er

Hei alle Studmed’ere
Jeg er en norsk jente som skal til at begynne på medisin ved SDU. I den anledningen har jeg et par spørsmål jeg håper på at noen av dere har svar på.

Jeg har selv lest at man skal være et sted mellom 21 og 22 for at begynne i februar. Jeg blir selv 21 i morgen, og tror derfor at jeg skal begynne i februar. Finnes det noen mulighet for at bytte studiestart dersom jeg skal til at starte i september?

Jeg forsøker også at forstå hva FADL og FADL vagtordning er og hvorledes det fungerer. Og hva 4 års regelen er.

Jeg beklager hvis jeg spør spørsmål som det finnes svar på her inne allerede, men jeg er dessverre litt forvirret over alt det nye jeg forsøker at forstå. Så dersom det er noen som har noen tips angående medisinstudiene til en noe forvirret norsk jente så si gjerne ifra! :wink:

(Beklager at alt er skrevet på norsk)
Takk for alle svar :slight_smile:

Du kan se hvornår du er optaget (sommer eller vinterstart) d. 30. juli. Jeg synes ikke du skal bekymre dig om at bytte før du ved hvornår du er optaget til.

Hvordan FADL fungerer, tips til studiet osv skal der nok blive sørget for når du starter fra henholdsvis FADLs og universitetets side.

4-års reglen skal du ikke bekymre dig om før om mange år - bekymr dig om det til den tid.

Du kan ligeså godt vente til på mandag klokken 23:59, da du ikke kan gøre fra eller til - altså selv hvis du skal starte februar, er reglen mht. alderen vedtaget fra ministeriets side - det står også forklaret inde på SDU’s hjemmeside hvis du vil have et link.

Nu låner jeg lige topic:
Jeg er i tvivl om (men alligevel ret sikker på), hvad udfaldet af et kryds i vinterstart er. Jeg har krydset af i boksen: “Jeg ønsker hvis muligt, at blive optaget til vinterstart”, og er nu lidt bange for hvad pointen med denne boks i virkeligheden er?

Er det for at se om nogen frivilligt ville have vinter pladserne, eller for at se om folk ville ind til sommer, eller slet ikke ind?

Ja. Hvis du sætter kryds her er du stort set garanteret vinterstart.

Men fraskriver sig altså ikke start, såfremt der kun var plads til februar, ikke sandt?

Sommer og vinterstartspladserne er fordelt 50/50. De ældste starter i september (sommer). Resten til februar (vinter).

Aldersskellet er typisk omkring 21 år.

Sætter du kryds i vinterstart bliver du kørt i stilling til førsteprioritet vinterstart. Dvs. du kan da næsten med sikkerhed regne med vinterstart.

Og man fraskriver sig IKKE studiestart, hvis man ønsker vinter, over halvdelen teoretisk skulle ønske vinterstart - det sker dog i praksis langt fra - og man skulle ‘ryge lige uden for’ februar-optaget.

Jeg selv bad om vinterstart pga. at ville færdiggøre andet studie i efteråret inden.

På min årgang februar var vi måske op til 20 ud af 170 der havde bedt om vinterstart. Det var typisk 22+ der ville sikre sig mod sommerstart af forskellige årsager.

Vigtigt: Vinterstart-ønske er så vidt jeg ved IKKE en ‘måske’-boks. En bekendt på min årgang misforstod, satte kryds og endte med uventet og uønsket at måtte vente et halvt år ekstra på studiestart!

Vinterstart kryds kan vist fortrydes online til ret sent. Men tjek det!!

Ønsker du som 21+ virkelig vinterstart, så gør det ikke fordi du vil I en særlig yngre aldersgruppe. Det halve års ventetid er ikke nødvendigvis en fordel og du kan tids nok få brug for at tage et semester om og dermed ‘dumpe ned’ til din egen aldersgruppe.

Når det er sagt så skal det tilføjes at der er mere eller mindre markante forskelle på de to aldersgrupper september/februar. Personligt mener jeg det er en fejl ikke at blande alle. Et tabt gode om man vil.

Håber det var svar nok. Ellers skriv endelig. Og ret mig endelig hvis der er faktuelle fejl ovenfor.

Jens

Mange tak for det uddybende svar Jens!

Kiggede også selv på sidste års fordeling af alder, og der kan man også se, at tendensen er at nogle 21 årige faktisk starter til september, omend det er få. Jeg krydser fingre for at være heldig, med mine 21 år og 5 måneder :stuck_out_tongue:

Selvfølgelig er 4-års reglen noget man skal bekymre sig om, eller i hvert fald have med i overvejelserne når man overvejer at læse medicin i DK.

Det er et kæmpe-indgreb i lægelivet der både potentielt kan påvirke studietiden men også det potentielle fremtidige virke som læge.

Det er muligt at 4-års regelen ikke eksisterer på det tidspunkt nye studerende bliver færdige - men det bør som minimum indgå i overvejelsen af at tage medicinstudiet i DK på negativ siden idet ingen reel aner det. Mange troede ikke 4-års regelen ville bestå på nuværende tidspunkt da den først blev introduceret.

Det er i hvert fald min klare holdning.

Det var nu med to tanker i baghovedet, at jeg skrev det.

1: Som du selv nævner, er der muligvis en chance for at den ikke vil bestå, og hvis den endelig gør dette, så bliver det forhåbentligt ikke i den form, som den er i i dag, selvom der allerede er lavet ændringer.

2: Der er 6 år til at den ville træde i kraft for kommende studerende, og dette er såfremt vedkommende styrer lige igennem studiet, og vælger at tage sin KBU i Danmark.

Tusen takk for alle svar :slight_smile:
Så er det vel bare at vente til mandag :slight_smile:

Jensemand: Hva er så 4-års regelen?

http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/FAQ/4_aars_regel_KBU

Beskriver reglen :slight_smile:

Takk! Det forklarer mye :slight_smile:

[quote=“MikeML91” post=81860]Det var nu med to tanker i baghovedet, at jeg skrev det.

1: Som du selv nævner, er der muligvis en chance for at den ikke vil bestå, og hvis den endelig gør dette, så bliver det forhåbentligt ikke i den form, som den er i i dag, selvom der allerede er lavet ændringer.

2: Der er 6 år til at den ville træde i kraft for kommende studerende, og dette er såfremt vedkommende styrer lige igennem studiet, og vælger at tage sin KBU i Danmark.[/quote]

Der foreligger en meget reel mulighed for, at valget af medicinstudiet i DK kontra i andre lande/kontra andre studier kan resultere i at man ikke kan få lov til at arbejde med de(n) ting man har lyst til, men bliver tvunget ud i et andet arbejde til man går på pension.

Bør dette være med i en studievalgs-overvejelse? naturligvis synes jeg for at gentage mig selv. Bør det resultere i at man nødvendigvis vælger noget andet? - nej ikke nødvendigvis men det bør indgå i overvejelsen.

At der er mange år til bør ikke veje tungt. Det var der også for os andre da den første snak om reglen opstod - og nu står vi i suppedasen. Det er bare at udskyde problemerne i stedet for aktivt at tage holdning.

Hvis man først til-vælger det danske medicinstudie er der for langt de fleste ikke nogen mulighed for at overveje om man skulle have gjort det anderledes når man er kommet godt ind.

Som en fodnote er det min erfaring, at de mennesker der vælger at tilbringe 6-8 år af deres liv, typisk i 20-30års alderen i et andet land ikke nødvendigvis har trang til fluks at vende tilbage til hjemlandet ved endt studie. Man har opbygget et socialt liv, ofte fundet en partner i perioden - noget der kraftigt taler imod at vende tilbage. Ikke at sige at nogle ikke gør det - jeg har selv haft en læsemakker fra Norge der er endt som læge i Norge nu - det er bare langt fra alle der rejser tilbage trods oprindelig intention herom.

[quote=“jensemand” post=81874][quote=“MikeML91” post=81860]Det var nu med to tanker i baghovedet, at jeg skrev det.

1: Som du selv nævner, er der muligvis en chance for at den ikke vil bestå, og hvis den endelig gør dette, så bliver det forhåbentligt ikke i den form, som den er i i dag, selvom der allerede er lavet ændringer.

2: Der er 6 år til at den ville træde i kraft for kommende studerende, og dette er såfremt vedkommende styrer lige igennem studiet, og vælger at tage sin KBU i Danmark.[/quote]

Der foreligger en meget reel mulighed for, at valget af medicinstudiet i DK kontra i andre lande/kontra andre studier kan resultere i at man ikke kan få lov til at arbejde med de(n) ting man har lyst til, men bliver tvunget ud i et andet arbejde til man går på pension.

Bør dette være med i en studievalgs-overvejelse? naturligvis synes jeg for at gentage mig selv. Bør det resultere i at man nødvendigvis vælger noget andet? - nej ikke nødvendigvis men det bør indgå i overvejelsen.

At der er mange år til bør ikke veje tungt. Det var der også for os andre da den første snak om reglen opstod - og nu står vi i suppedasen. Det er bare at udskyde problemerne i stedet for aktivt at tage holdning.

Hvis man først til-vælger det danske medicinstudie er der for langt de fleste ikke nogen mulighed for at overveje om man skulle have gjort det anderledes når man er kommet godt ind.

Som en fodnote er det min erfaring, at de mennesker der vælger at tilbringe 6-8 år af deres liv, typisk i 20-30års alderen i et andet land ikke nødvendigvis har trang til fluks at vende tilbage til hjemlandet ved endt studie. Man har opbygget et socialt liv, ofte fundet en partner i perioden - noget der kraftigt taler imod at vende tilbage. Ikke at sige at nogle ikke gør det - jeg har selv haft en læsemakker fra Norge der er endt som læge i Norge nu - det er bare langt fra alle der rejser tilbage trods oprindelig intention herom.[/quote]

Det gør der helt sikkert, men der er samtidig også en grund til, at så mange nordmænd og svenskere søger ind i Danmark, og det hører næppe op grundet 4-års reglen, da jeg går ud fra, at det kun er en lille pris at betale for muligheden, som jo næsten med garanti ikke har budt sig i hjemlandet.

Suppedas og suppedas. Ingen tvivl om, at 4-års reglen er en klods om benet, men det er nu stadig noget man kan leve med, kontra hvad du får ud af det i sidste ende. Jeg mener ikke at man blot skal udskyde det, og ikke skænke det en tanke, men det er lige hurtigt nok at male fanden på væggen, længe inden det overhovedet er aktuelt. Man kan sagtens tage stilling til det forholdsvis hurtigt, men i sidste ende tror jeg alligevel det er de færreste, som fravælger studiet i Danmark alene på baggrund af reglen.

4 års reglen er primært et problem for de, der bliver færdige nu fordi de skal konkurrere mod folk som ikke er underlagt samme regel. Om 6 år tror jeg det problem er afviklet. Ligemeget hvad kan man formentlig få arbejde i udlandet hvis det skulle komme dertil at man ikke kan komme ind på sit ønskespeciale i Danmark. Så kan man ærgre sig på Danmarks vegne over at have smidt en million kroner efter en at uddanne en læge for derefter at sende ham eller hende til udlandet.

[quote=“MikeML91” post=81884]

Det gør der helt sikkert, men der er samtidig også en grund til, at så mange nordmænd og svenskere søger ind i Danmark, og det hører næppe op grundet 4-års reglen, da jeg går ud fra, at det kun er en lille pris at betale for muligheden, som jo næsten med garanti ikke har budt sig i hjemlandet.

Suppedas og suppedas. Ingen tvivl om, at 4-års reglen er en klods om benet, men det er nu stadig noget man kan leve med, kontra hvad du får ud af det i sidste ende. Jeg mener ikke at man blot skal udskyde det, og ikke skænke det en tanke, men det er lige hurtigt nok at male fanden på væggen, længe inden det overhovedet er aktuelt. Man kan sagtens tage stilling til det forholdsvis hurtigt, men i sidste ende tror jeg alligevel det er de færreste, som fravælger studiet i Danmark alene på baggrund af reglen.[/quote]

For mange vil 4-års reglen betyde stress og ekstra-arbejde under de 4 år, herunder en unødvendig PhD på godt og vel 3½ år - for andre vil reglen betyde at man skal bruge 40-60 timer hver uge resten af sit arbejdsdygtige liv på et speciale som man ikke nødvendigvis har interesse for. Det kan godt være at specialevalg synes langt væk og mindre vigtigt præ-studie, men jeg kan love dig for, at når du har gået igennem en medicinsk uddannelse i ca. 7 år - og måske har fundet det speciale der lige præcis siger dig noget og som du har tænkt dig at arbejde med resten af livet - så er det ikke lige gyldigt om man har udsigt til at blive ortopæd, hjertemediciner eller psykiater. Det er mere end en “klods om benet”. Så har du så valget at flytte fra familie og venner og muligvis forsøge at overbevise kæresten om det samme - og emigrere fra DK - det synes for nogle (for mig!) også mere end en “klods om benet”.

4-års regelen handler ikke om at tage stilling til specialevalg tidligt - det handler om et lotteri og en ræs mod andre kollegaer der starter dag 1 for at kunne få lov til at arbejde med hvad man har lyst til. Hvis du overvejer specialer som anæstesiologi, kardiologi, gynækologi, pædiatri eller mindre specialer med få uddannelsespladser så er du på røven fra dag 1 (specielt hvis du ikke ønsker at bruge 50-60% af en medicinuddannelse på at forske videre efter du er kandidat) - hvis ikke så går det nok. Og hvis du har interesse for een af førnævnte specialer kommer du også højest sandsynligt til at skulle arbejde for det under studiet så jeg snakker ikke kun post-graduat.

Ja det er et kæmpe problem nu og her hvor der skal konkurreres mod kollegaer der ikker er underlagt reglen.

Men bliver det lettere om 6 år hvis reglen stadig består? Nej ingenlunde. Lige nu overuddanner vi kandidater til fremtidig arbejdsløshed pga. politiske pres på at øge optaget. Alene mens jeg studerede blev optaget øget 25% på AU og muligheden for at læse på AAU blev en realitet. Jeg vil faktisk hellere stå nu end om 6 år og søge H-stilling.

For mig er muligheden for permanent emigration mere eller mindre umulig (jeg er dog villig til at flytte rundt på kryds og tværs her i DK) - det er klart at individuelle faktorer (fx ikke-dansk statsborgerskab eller kæreste anden nationalitet vil gøre beslutningen for andre lettere).

[quote=“Elisebm” post=81825]

Finnes det noen mulighet for at bytte studiestart dersom jeg skal til at starte i september? [/quote]

JA, da kan du bytte med meg!!!

SDU har av en eller annen merkelig grunn gitt meg oppstart i februar, enda de tidligere sa at de på min alder begynte i september, uansett om de var norske eller danske (jeg er godt over 22, for å si det sånn.). Følte meg betrygget nok til å slutte i jobben, selge leiligheten og ordne ny leilighet i Odense +++, så fikk mildt sagt sjokk da jeg logget inn kl 12 i går kveld for å bekrefte plassen min, og nå er det krisestemning her… :sick:

Så kom du inn med oppstart i høstsemesteret, send meg en mail så skal jeg snakke med SDU og ordne det for oss. [email protected] eller send mld her inne.

Som jeg læser det, så er hun også interesseret i sommerstart, og ikke vinterstart?

Kan absolutt være intressert i å bytte, men på min side står det ingenting om når jeg skal begynne! Litt krise det og, for jeg kan jo ikke vente på et brev i posten, det er for dumt. Innen det kommer er det i alle fall for sent å finne leilighet…
Men så sært at du fikk vinterstart da, krysset du av på det når du søkte? For det spørsmåle skjønte ikke jeg, da hadde jeg bedt om å få det med en gang nemlig.
Håper virkelig det ordner seg for deg!