SPV-eksamen (FADL)

Hej!
Jeg skal til SPV eksamen om ganske få dage, og jeg vil rigtig gerne høre hvorledes jeg bedst kan forberede mig til denne. Eksamen ligger lige op ad den ordinære moduleksamen, og derfor har tiden været sparsom. Er der nogen, der har nogle råd til denne eksamen?

Dbh

Hej vPro!
Eksamen tester dig både af praktisk og teoretisk kunnen. Du skal derfor kunne udføre de færdigheder du har været igennem på kurset. Derudover skal du vide det som står i SPV bogen.
Hvis tiden er knap ville jeg nok nøjes med at læse de noter til SPV bogen der er at finde, hvis man søger lidt på nettet. De har pillet de mest essentielle ting ud og kan derfor hurtigt gennemgåes.
Ift. det praktiske under eksamen skal du være opmærksom på hvad du får at vide af den sygeplejerske der giver dig vagtformidlingen (eksaminator) - der er næsten altid noget galt dér! Eksempelvis hvis du får at vide, at patienten får NaCl I.V. så kan du godt være sikker på at det ikke er det der står på posen når du kommer derind - dette skal derfor indrapporteres. Et andet eksempel kan være, at du får at vide, at patienten er rolig og relevant, men hvis patienten så er urolig og konfus skal dette også indrapporteres. Du skal altså fortælle eksaminator hvis noget er anderledes ift. hvad du har fået at vide.
Du skal også udføre nogle opgaver, som kan være alt fra at vaske til at made patienten. Der er nok ikke så meget hjælp jeg kan give dig på det punkt. Det er bare at følge de ting du har lært på kurset. Eller jo - pas på faldgrupper, der kan være til fare for patienten (eks. at give vand til en patient med synkebesvær - husk at afprøve med en skefuld først), og husk hygiejnereglerne på stuen - sprit, sprit, sprit - hellere en gang for meget end for lidt.

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt :slight_smile:
Held og lykke med eksamen!