SPV-kursus: Hvordan gør man?

Kære Studerende,
Hvor og hvordan kan man søge om optagelse på SPV-kursus på AU og/eller AAU?

Til de som det har lykkedes for, hvordan forløb optagelsesprocessen og hvilke erfaringer havde I med som stillede jer bedst samt hvor langt i studiet var I da i blev optaget?

Behøver man at være medlem af fadl for at tage SPV-kurset og stiller stillingen som fadl vagttager den studerende bedre senere henne når søger læge vikarstillinger?

Tak for svaret.

2 Synes om

På AU tager du SPV-kurset igennem Vikar Region Midt (VRM). Du behøver ikke at være medlem af FADL for at kunne tage kurset.

Jeg søgte og kom ind på kurset i 1. forsøg og tog kurset under 2. semester. Men som jeg forstår det, plejer man ikke at kunne komme på kurset på 2. semester, men jeg fik lov, da jeg ikke ville få et lige så hårdt semester som de andre, fordi jeg allerede havde været igennem pensum på min tidligere uddannelse.

Du søger kurset ved at udfylde deres ansøgningsblanket.

Ift. om det stiller én bedre som ansøger til lægevikarstillinger tænker jeg umiddelbart nej, men det skal jeg ikke kunne sige. Jeg tænker, at selvarrangerede klinikophold vil give mere, men det er blot et gæt.

Du kan læse mere inde på disse links:

https://rm.plan2learn.dk/KursusValg.aspx?id=45977

Jeg tænker da at hvis jeg skulle ansætte en lægevikar i min klinik, så ville jeg da se positiv på ansøgere med klinisk / patienterfaring. En af de måder at få det er da via SPV-arbejdet, men ikke den eneste.

1 Synes om

Hej!

Jeg kan klart anbefale bare at få søgt og kom udover stepperne! Jeg blev SPV’er allerede på 1. semester, og siden har jeg arbejdet rigtigt meget.

De første mange vagter er ved delirøse patienter, hvor man VIRKELIG mærker og oplever hvordan man har en god kommunikation med patienter i en svær situation.

Når man har en vist antal timer, så kan man videreuddanne sig til ventilatør, hvilket giver nogle rigtigt lærerige vagter på intensiv mm. Her får man lidt mere medicinsk viden, og har en større mulighed for at koble det medicinske til det kliniske (hverfald min mening). Her kan man komme på ventilatørhold, som er super super fede.

Man kan også igennem SPV uddanne sig til operationsassistent (eller ‘sårhageholder’, som det nok hed i Frolds tid, hihi). Det handler simpelthen om at holde ben og sår og brænde blodkar ved operation af hofter og rygge. Det er hvertfald de områder jeg har været mest på, når jeg har opereret.

Så bare kom ud og snak med et par patienter og sygeplejersker. Det kommer ALDRIG dårligt igen.

3 Synes om

Offtopic: På min tid var der ingen sår. Der var det amputaion. Alt eller intet :wink: :stuck_out_tongue:

1 Synes om