Standbyplads

Min kaereste har fået en standbyplads på laegeuddanlesen. Betyder det sa at han er sikred plads i februar 09 eller september 09??

  • en svensker der er dårlig på dansk :slight_smile:

Lige nu er der måske 50 (imaginary number) der har fået tildelt standby plads.

Hvis din kæreste så er nummer 22 i denne “kø”, skal der altså 21 til der siger nej tak til deres plads i år, for at han kommer ind enten september 08 eller februar 09. Han skal altså være klar til at springe til og tage imod tilbuddet om start, måske lige inden september, måske lige inden februar, eller bare en gang i efteråret.

En årsag til at sige nej tak til en studieplads, kunne være alvorlig sygdom med efterfølgende invaliditet. En anden årsag til at sige nej til optagelse på medicin kunne være… … … Well, dunno.

Nå, men hvis der så ikke er 21 der siger nej tak til deres optag, får din kæreste tildelt “tilsagn”, dvs. at han er sikret en plads til næste års optag. Dvs september 09. Hvor han i sin KOT-ansøgning er så heldig at kunne sætte kryds i “Har tilsagn”, og dermed er garanteret en plads. Dette skal selvfølgelig dokumenteres.

Håber det er et fuldendt svar, ellers lad andre debattører tilføje/rette.

Mvh Andreas

Som AndreasG siger er han på ingen måde sikker på en plads september 2008 eller februar 2009. Men når der er optagelse i 2009 igen er han sikker på en plads - dog tror jeg godt han kan risikere at blive vinterstarter, da man efter man er optaget får tildelt studiestart efter alder (tror jeg nok det er) :slight_smile:

Når du får en stand-by plads er du - ligemeget hvad der sker - sikret en studieplads på medicin såfremt du ønsker at gøre brug af denne. Der er en lille (meget lille) mulighed for, at han får tilbudt en plads i September 2008 eller Februar 2009 - men det bedste bet er, at han nok skal forberede sig på at starte September 2009.

Jeg har fået en standy plads på KU, er chancerne virkelig så lave for at få tilbudt en plads til feb. 09?
Nogle der har erfaringer omkring det?

Jeg søgte ind på AU sidste år og fik en standbyplads til februar 2008. Den fik jeg så ikke, men kom til gengæld ind her til september 2008. MEN…jeg kunne have været så uheldig først at få tildelt en plads til februar 2009- dvs vente 1,5 år fra jeg har fået tilsagn til at starte… DET er lang tid!! Jeg ved i hvert fald at på AU kommer de ældste ansøgere ind i september og man ser ikke specielt på dem med tilsagn - temmelig surt, men som de sagde til mig fra AU’s kontor så skal man være meget uheldig hvis man først kommer ind 1,5 år senere…

Derfor bør jeg mene at der står at han enten er standby til september 2008 eller februar 2009… og så kan I forhøre jer om hvad aldersgrænsen var i år!