Statistikprogram?

Hjælp! Jeg er i gang med min Osval 2 og er pludselig havnet midt i et kæmpe statistikhelvede :blink2: Da statistik ikke er min stærkeste side, ville jeg høre om nogen kan anbefale et brugervenligt statistikprogram som kan lave alle de fancy beregninger?

Jeg fik hjælp af min vejleder, som også havde en version jeg kunne installere på min egen computer. Det var SPSS 10.0 (seneste 14.x). Det var fint nok, men et helvede at indtaste data i. Det er nemmest at importere en anden gang.

Spørg din vejleder hvad hun/han bruger.

Det sværeste er ikke at bruge programmerne men at argumentere for hvorfor du bruger en metode frem for en anden og hvordan man undgår bias mv.

Er du afklaret med den statistiske metode, er det blot at finde et program. De fleste regneark (excel + openoffice) har temmelig avancerede formler som man kan bruge til meget statistik arbejde.

Har brugt SPSS data 13.0, som jeg har haft gode erfaringer med. Der er installeret SPSS data på Panums computere (KBH), så hvis du ikke kan få fat i programmet på anden vis kan du i hvert fald bruge det gratis derinde.

Nu ved jeg ikke hvilke analyser der skal laves, men jeg har altså relativt gode erfaringer med at bruge MS Excel til mange almindelige statistiske beregninger inkl. variansanalyse.

Et altenativ er naturligvis SAS. Hvis man er lidt hardcore, så mener jeg man kan få en gratis licens via MDBs hjemmeside, hvorefter man kan låne CD’erne med hjem fra Panumbiblioteket.

  • Mikkel

Sigmastat er nok det nemmeste at gå til, SPSS eller SAS er det mest anvendte på “bjerget”. Det er nogle gange muligt at købe sig til lidt statistisk assistance enten internt på instituttet/afdelingen eller eksternt.

Som Rune skriver, så er det svære ikke selve slave-regneriet, men derimod at beskrive data rigtigt og vælge den rigtige metode. Det kræver enten en vis basal forståelse for statistik/data, alternativt må du finde nogle referencer med sammenlignelige data og bruge samme statistiske metodologi (høker-løsning, don’t try it at home, kids)

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke fatter en dart af SPSS. Personligt mener jeg det er en af de største pædagogiske katastrofer i verdens historien.
Jeg har med fordel brugt GraphPad Prism til et par artikler. Det er super bruger venligt og manualen er faktisk mere eller mindre den mest pædagogiske statistikbog jeg har læst. Det er selvfølgeligt pisse dyrt, men man kan faktisk downloade en gratis kopi i 30 dage. Så hvis du kan få lavet alle dine analyser indenfor denne tidsramme er det nemt og billigt. Du skal bare google efter programmet plus download :smiley: