STEM: 4årsreglens betyder den at du vil tage til udlandet?

Hejsa,

Følgende afstemning er oprettet efter henvendelse fra brugeren: Casperot og er således formuleret af denne bruger…

“Finder du det sandsynligt at du, som følge af fireårsreglen, efter endt lægestudium vil tage til udlandet mhp. turnus og/eller speciallægeuddannelse”

Mvh. Casper Ottesen

Jeg synes det er en meget god afstemning, men det er lidt svært at sige lige pt. hvis man ikke er så langt. Det kunne jo være at der var noget som ændrede sig :slight_smile:

Men jeg tror nu at vores generation er så mobil, at de skal passe på med ikke at presse os - for så smutter vi!

What makes you think that by going abroad you will better your chances in getting into the specialty of your choice? On the contrary, you chances will be lowered significantly. So I don’t see the obvious incentive in going abroad for the newer generations just because you cannot compete with others on equal terms, as is the purpose of “4 års reglen”. Although it’s a different scenario for the newly graduates and if the upper level doesn’t figure something out to relieve you guys from this tied up situation then it’s really unfortunate.

Jeg vil mene at det kommer an på hvilket land vi tager til. Generelt er dansk arbejdskraft ikke det dårligste label man kan tage med sig i bagagen når man skal til udlandet.

Grunden til at 4-årsreglen hæmmer en er, at man i realiteten kun har 3 år til at kvalificerer sig, ellers er løbet kørt. Og hvis man ikke er sikker på hvad man vil har man kun 2 år til at finde ud af det med sikkerhed. I andre lande, som Sverige eller Norge(hvor der ikke er denne regl), vil man ikke i samme grad være nødt til at skynde sig eller satse på et speciale. Derfor synes jeg ikke at mine chancer som læge ville være specielt dårligerer i Norge eller Sverige, da disse er skandinaviske lande.

Hvis du derimod mener at mine chancer ville blive dårligerer ved at tage til fx. Italien er jeg helt enig.

Jeg ved ikke rigtig hvor troværdig sådan en afstemning er, for det er nok noget andet at stå i situationen. Men synes da klart jeg kan mærke en tendens, både hos mig selv, og mine medstuderende. Lige pludselig er man blevet meget opmærksom på at man kan tage til andre lande i Norden.

Et er jeg dog rimeligt sikker på, der skal nok gå mange år(Hvis nogensinde) før den her tåbelige regel kommer til at give en gevinst for Dk. For et års tid siden mente jeg måske at jeg skyldte det danske samfund at blive her, den mening er stille og roligt forsvundet i takt med debatten om alt det her.

Nu kan vi allesammen bare glæde os over arbejdskraftens frie bevægelighed for når vi kan få indiske læger til Dk, kan danske læger vel også tage til Norge(Ved godt Birthe Skaarup er meget uenig, men hende kan vi vel være ligeglade med nu…). Nu bliver det ret svært for dem(de folkevalgte) at indføre flere regler som gør at vi skal blive her.

Christian

Jackofknives har helt sikkert en meget valid pointe, særligt hvis man ser på et land som USA. Som udlænding er det hamrende svært at få en uddannelsesstilling. Forholdene er nok lidt bedre intern i Norden. Så det kan da godt at være at hvis man ser på 4 års reglen isoleret er det ikke reelt nok til at presse folk til udlandet.
For mit vedkommende har 4 års reglen betydet, at jeg langt om længe har bidt i det sure æble og indset at det og være læge måske slet ikke er mig. Embedseksamen er mindre end 2 måneder væk, og bagefter har jeg så den udsøgte fornøjelse at blive deporteret til et sted i landet udelukkende baseret på et nummer fra Sundhedsforstyrrelsen. Men når jeg så har fået det kapitel overstået, ja så kommer gud hjælpe mig kursusstillingen, som her på fyn gerne er delt mellem Odense og enten Esbjerg eller Sønderborg. Så kan jeg så bruge al min fritid på at pendle frem og tilbage i 2 år. 4 års reglen er bare det sidste skud på stammen af en lang række af tvangstiltag overfor os som faggruppe, jeg tror mindre og mindre, at jeg gider bruge mit liv i sådant et system. Jeg har derfor fulstændig sadlet om, fået arrangeret en PhD, fået lønmidler gennem diverse fonde, og efter den ja så lure muligheden for en post. doc. i udlandet med lønmidler hjemmefra, og så må vi se hvad der kommer derefter, men i det mindste bliver det mig selv der bestemmer på basis af mine kompetencer.

Jeg er meget enig med Mads. Forholdene generelt som læge, ikke udelukkende 4-års reglen, har også fået mig til at overveje min fremtid som læge.

Meningen med denne afstemning var at indsamle noget dokumentation for, at fireårsreglen kunne medføre lægeflugt fra Danmark. Efterfølgende skulle det lækkes til et af de større dagblade, som således kunne smøre en artikel over emnet. Imidlertid er der kun i skrivende stund kommet ca. 130 besvarelser. Dette er langtfra nok til at have nogen form for gennemslagskraft og vi har derfor indtil videre ikke foretaget os yderligere. Vi havde håbet på at få i omegnen af 1000 besvarelser.

Vi mener at det er meget vigtigt at føre denne kamp på alle planer. Vi kan ikke bare lade det hele være op til FaDL, om regionernes stavnsbinderi skal bekæmpes. Særligt kan vi, de første årgange med de nye regler, ikke sidde tilbage med hænderne foldet i skødet. Vi er en forholdsvis lille gruppe, formentlig ikke mere end de næste to-tre årgange, og derfor vil det ikke automatisk skabe et ramaskrig når vi i den grad bliver uretfærdigt behandlet. Et lille slag for lægestanden, men et ordentligt æselspark i tuden for os (for nu at parafrasere en berømt astronaut).

Derfor vil jeg opfordre alle dem der endnu ikke har stemt om at gøre det. Samtidig vil jeg opfordre andre til at igangsætte lignende eller andre projekter der kunne gavne vores fælles sag. Om nogle år er det for sent…

Mvh. Sune Frederik Jauffred (en af de to initiativtagere til afstemningen)