Støtte til forskerår fra fonde/virksomheder

Hej,

Jeg skal starte på medicinstudiet i Aarhus til januar/februar 2019 og glæder mig selvfølgelig.

Umiddelbart tænker jeg ikke, at jeg får mulighed til at forske i et år og har måske heller ikke lyst, men drømmer alligevel lidt om det.

Jeg har set på instagram, at Novo Nordisk (sikkert blandt andre), støtter en studerende under et forskningsår. Sådan som jeg har læst på AU’s hjemmeside, så er der også en offentlig fond, der støtter.

Nu så jeg så også, at Novo Nordisk har støttet AU med næsten 90 millioner kroner til ledelse inden for sundhed.

Hvordan skal man forholde sig, hvis man ikke bryder sig om, at virksomheder blander sig? Er det en umuligt kamp at sige fra, og kun satse på det offentlige, eller kan man undgå, at virksomheder blander sig under studiet?

Og så til det reelle spørgsmål, hvis man forsker i et år med støtte fra f.eks. Novo Nordisk, hvor stor er deres indblanding så? Deltager de?

Mvh.

Tingene skal gøres i den rigtige rækkefølge. Mon ikke du først og fremmest skal koncentrere dig om at begynde på studiet. Så kan du tage stilling til den slags ting senere.

Skrevet i den den bedste mening. Man kan ikke gøre alt på én gang.