Strejke-erfaringer, fortæl

Hejsa,

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer eller skulle jeg sige, hvordan I oplever konsekvenser af strejken på jeres arbejde!

Jeg opfordre desuden til at alle YL læser: http://www.laeger.dk/portal/page/portal … dsId=28913

Hvordan ser det egentlig ud med FADL-vagter under strejken? Kan vi se frem til større eller mindre efterspørgsel?

apopov

Tja, vi må jo ikke udføre strejkeramt arbejde, men prøv at læs FADL’s vedledning om emnet på deres hjemmeside, det kan være der står noget klogt.

Til gengæld kan jeg ikke forstå, at vi ikke må udføre strejkeramt arbejde, når sygeplejerskerne selv - med DSR’s velsignelse - går i det private og passer de samme patienter. Det er fandeme usmageligt, og gør det mere end almindeligt svært at tage deres krav seriøst… Fy for pokker for en moral fra sygeplejerskernes side…

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:1pt8kcai]Til gengæld kan jeg ikke forstå, at vi ikke må udføre strejkeramt arbejde, når sygeplejerskerne selv - med DSR’s velsignelse - går i det private og passer de samme patienter. Det er fandeme usmageligt, og gør det mere end almindeligt svært at tage deres krav seriøst… Fy for pokker for en moral fra sygeplejerskernes side…

  • Mikkel[/quote]

Du bruger nu altid så stærk en retorik, men jeg må da medgive at jeg har svært ved at se, hvordan man kan vinde befolkningens sympati når man strejker og samtidig i TVAvisen glad står og fortæller at man bruger strejken på at arbejde i det private. Nogle der kan fortælle mig det rationelle i det? Det lugter da mere af det er for egen fordel end “kæmpen for lige løn”…

[quote=“mgybel”:39gm8tpq]Til gengæld kan jeg ikke forstå, at vi ikke må udføre strejkeramt arbejde, når sygeplejerskerne selv - med DSR’s velsignelse - går i det private og passer de samme patienter. Det er fandeme usmageligt, og gør det mere end almindeligt svært at tage deres krav seriøst… Fy for pokker for en moral fra sygeplejerskernes side…

  • Mikkel[/quote]

Omvendt vil jeg mene at det er bedre for os at holde vores sti ren, således at vi ikke en dag skal høre for at have været usolidariske under deres strejke.
Hvis en del af sygeplejerskerne gerne vil benytte muligheden for at tjene ekstra fede penge i det private under strejken er det selvfølgeligt moralsk forkasteligt, men det betyder jo ikke at vi skal sænke os ned til deres lave niveau.

My 2 cents

For ikke at skuffe Frold, vil jeg vedholde med min stærke retorik :wink:

Jeg føler på ingen måde, at jeg skylder sygeplejerskerne noget - de er ligeglade med vores (YL og FADL-vagters) forhold, så hvorfor skulle jeg synes at det var en rigtig god ting, at de fik deres krav igennem og dermed kommer til at tjene det samme som en yngre læge uagtet hvem der står med det overordnede ansvar.

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:1r6740ri]…kommer til at tjene det samme som en yngre læge uagtet hvem der står med det overordnede ansvar.

  • Mikkel[/quote]

sammenligner du yngre læger med sygeplejersker som har arbejdet i 20 år, det er jo dem som evt. vil komme op i det niveau… syntes nu ikke at helt det holder. Jeg ved godt det med løn er et følsomt emne her inde, men personligt kan jeg nu godt unde sygeplejerskerne en lønstigning. Synes at den stigning i løn som en sygeplejerske har igennem et helt arbejdsliv er i underkanten.

Er dog enig i at det virker underligt hvis strejkende sygeplejersker arbejder i det private… det troede jeg ikke var lovligt. Men nu så jeg ikke lige indslaget.

[quote=“steen”:vw82bqay]Omvendt vil jeg mene at det er bedre for os at holde vores sti ren, således at vi ikke en dag skal høre for at have været usolidariske under deres strejke.
Hvis en del af sygeplejerskerne gerne vil benytte muligheden for at tjene ekstra fede penge i det private under strejken er det selvfølgeligt moralsk forkasteligt, men det betyder jo ikke at vi skal sænke os ned til deres lave niveau.[/quote]

Jeg mener ikke, man kan forvente, at fattige studerende skal blive endnu fattigere, blot fordi en anden gruppe sundhedspersonale strejker. Derfor kan det ikke være rigtigt, at vi skal afstå fra at tage FADL-vagter; det er jo slet ikke vores kamp.

apopov

Jeg tror du misforstår mig. Jeg mener skam ikke at vi skal lade være med at tage vagter, blot at vi ikke skal udnytte situationen hvis der pludseligt pga strejken blev slået ekstraordinært mange vagter op. Dette tror jeg nu ikke er aktuelt, siden sygeplejerskerne jo stadig skal opretholde et vist beredskab, og det ikke er i deres interesse hvis afdelingen kører normalt videre med ½ sygeplejerske-bemanding og masser af FADL-vagter…

Så pointen var ikke at du skulle blive fattigere, men (i mine øjne) blot opretholde status quo, uden at tjene ekstraordinært på strejken. Du må selvfølgelig gerne være uenig, hvor gerne jeg end ville har jeg ikke patent på sandheden.

God søndag

http://www.fadl.dk/fadldk/nyhed/artikel … rkonflikt/

[quote=“AndreasB”:2o95qpjm]
Er dog enig i at det virker underligt hvis strejkende sygeplejersker arbejder i det private… det troede jeg ikke var lovligt. Men nu så jeg ikke lige indslaget.[/quote]

Det er overenskomstaftalen mellem danske regioner og FOA der er strejkeramt. De private sygehuse har deres egne overenskomster med FOA hvorfor disse ikke er ramt af strejken.

Jeg kan undres over Connie Krukows retorik sidder og ser 21søndag…

“Vi vil have 15% mere i løn for jeg kan hente 10000 mere hjem om måneden til en sygeplejeske i det private, vi halter 27% efter det privat…” Kan man sammenligne æble og pære?

Tja, vi kunne jo bruge samme retorik, men det er jo et håbløst ærinde…

Jeg kan ikke se, hvad der er galt i at tjene lidt ekstra under konflikten, hvis det er muligt - det vil, som jeg ser det, ikke gå ud over nogen (sygehusene ved jo godt, at det ikke er holdbart i længden kun at lade sig betjene af FADL-vagter), og jeg få noget mere i posen.

apopov

Jeg arbejder på journalskriver-hold og vi tager normalt elektive patienter, men da de er aflyst skal vi stå til rådighed uden løn og de fleste af vores vagter er aflyst… så jeg kan ikke stå til rådighed til andre vagter, men får heller ingen på holdet, altså en ulempe og tab af mulige penge.

Hvor amoralsk, at man lader det køre på dén måde.

Jeg kan i øvrigt underholde med, at vi i går ikke kunne udføre alle vores øvelser i immunologi, da de strejker i blodbanken, og i dag er de helt aflyst.

apopov

Hvis sygeplejerskerne vil have løn som i det private - så må de arbejde lige så meget som i det private. Jeg mener, at sygeplejerskerne er kyniske, idet de tager patienterne som gidsler i denne situation og taler med uld i munden, når det kommer til deres arbejdstid og realløn - Berlingske Tidende kunne i starten af ugen berette, at mere end 80% af danskerne tror, at sygeplejerskerne og SOSU’erne tjener mindre, end de reelt gør. Dertil kommer at mange arbejder deltid.

http://www.berlingske.dk/article/20080417/danmark/80417007/

Efter mere end 500 timers FADL-arbejde på diverse hospitaler i hovedstadsområdet, har jeg efterhånden mødt en del sygeplejersker. Nu udgør det ikke en videnskabelig undersøgelse, men jeg synes ikke, deres arbejdsbelastning er stor - eller forskellig fra den mange andre mennesker påtager sig. Personligt erindrer jeg kun ét tilfælde, hvor sygeplejerskerne virkelig havde det hårdt. Jeg husker det meget præcist, idet kontrasten til mine øvrige vagter, hvor sygeplejerskerne og SOSU’erne havde rigeligt med tid til kaffe og sladder, var enorm.

  • Hvad mener I? Har sygeplejerskerne/SOSU’erne det reelt så hårdt, som de påstår?

Af ren faglig interesse, idet jeg lige har overstået immunologikurset: Hvilke øvelser laver i på SDU?

På KU lavede vi ét forsøg - og det var intet mindre end en prik-test. :censored: :censored: :censored:

[quote=“Niemann”:25yzoc4c]Af ren faglig interesse, idet jeg lige har overstået immunologikurset: Hvilke øvelser laver i på SDU?

På KU lavede vi ét forsøg - og det var intet mindre end en prik-test. :censored: :censored: :censored: [/quote]

Nu skriver du “SDU”, men jeg studerer på AU :slight_smile: . Vi skulle have lavet følgende øvelser i cellulær immunologi
1)en blodudstrygning mhp. differentialtælling
2)centrifugering af blod, hvorefter de mononukleære celler skulle blandes med latexpartikler for at se fagocytose af disse i lysmikroskop
3)Lysmikroskopi af præproducerede præparater (bl.a. NK-celler blandet med tumorceller; humane lymfeknuder farvet for CD3- og CD20-molekyler; en almindelig blodudstrygning, HE-farvet).

Det var kun punkt 3 med de allerede eksisterende "genbrugs"præparater, vi kunne udføre.

Om en god uge skal vi (forhåbentlig) lave øvelser i humoral immunologi med bl.a. rheumafaktorbestemmelse, komplementfunktionsanalyse og analyse af antistof mod terapeutiske proteiner.

Det lyder meget lidt lærerigt, at I kun skulle lave en priktest - kan jeg tillade mig at spørge, om undervisningen ovenikøbet var obligatorisk? Det er vores naturligvis (og derfor skal sundhedskartellet ikke strejke, så vi ikke har noget at lave i de to timer, vi skal være til stede).

apopov

Ja, AU - sorry. :slight_smile:

Undervisningen på KU er ikke obligatorisk. Der er ellers tale om et rigtig godt kursus (i kontrast til mange andre kurser på KU!!) med sjældent gode forelæsninger. Desværre falder det lidt til jorden, når man ikke bruger immunologien eksperimentelt (ok, vi havde diff-tælling på 2. semester under basal histologi) - og jeres øvelser lader ikke til at være specielt avancerede, så det burde være muligt at indføre lignende øvelser på KU.

[quote=“Niemann”:2m6ywp44]Hvis sygeplejerskerne vil have løn som i det private - så må de arbejde lige så meget som i det private. Jeg mener, at sygeplejerskerne er kyniske, idet de tager patienterne som gidsler i denne situation og taler med uld i munden, når det kommer til deres arbejdstid og realløn - Berlingske Tidende kunne i starten af ugen berette, at mere end 80% af danskerne tror, at sygeplejerskerne og SOSU’erne tjener mindre, end de reelt gør. Dertil kommer at mange arbejder deltid.

http://www.berlingske.dk/article/20080417/danmark/80417007/

Efter mere end 500 timers FADL-arbejde på diverse hospitaler i hovedstadsområdet, har jeg efterhånden mødt en del sygeplejersker. Nu udgør det ikke en videnskabelig undersøgelse, men jeg synes ikke, deres arbejdsbelastning er stor - eller forskellig fra den mange andre mennesker påtager sig. Personligt erindrer jeg kun ét tilfælde, hvor sygeplejerskerne virkelig havde det hårdt. Jeg husker det meget præcist, idet kontrasten til mine øvrige vagter, hvor sygeplejerskerne og SOSU’erne havde rigeligt med tid til kaffe og sladder, var enorm.

  • Hvad mener I? Har sygeplejerskerne/SOSU’erne det reelt så hårdt, som de påstår?

Af ren faglig interesse, idet jeg lige har overstået immunologikurset: Hvilke øvelser laver i på SDU?

På KU lavede vi ét forsøg - og det var intet mindre end en prik-test. :censored: :censored: :censored: [/quote]

Har ligeledes haft adskillelig hundrede FADL-timer, og jeg må derfor stille mig meget uforstående over for denne holdning. I langt de fleste tilfælde har jeg mødt overfyldte, underbemandede afdelinger, hvor plejepersonalet har måtte løbe rundt for at nå dagsprogrammet.