Strejke-erfaringer, fortæl

Det er ikke en holdning, men en personlig erfaring.

Har sygeplejerskerne det ‘hårdere’ end andre mennesker? Måske definerer du ‘hårdt arbejde’ som 8 timers stående arbejde med en halv times pause…?

  • jeg kan ikke helt forstå at netop dig af alle - der er liberalist og taler for en privatisering af sygehusene - bliver helt animeret når en gruppe hårdtarbejdende sygeplejersker prøver at få sig en ordentlig løn. Var det ikke dig der vil skynde dig til USA fordi du finder lønnen i DK grinagtig lav for læger? Efter turnus er lægers startløn er i parentes bemærket højere end sygeplejerskernes slutløn. gælder udbud og efterspørgsel ikke for dem? so what at de ikke oplyser deres tillæg for skæve arbejdstider…
    “tager patienterne som gidsler” - vil det sige at dem der arbejder med andres menneskers helbred aldrig må strejke?

For det første er vi ikke enige i lønsspørgsmålet. Jeg har fremhævet, at jeg finder det mistænkeligt, at danskerne er dårligt informerede om reallønnen, hvilket ikke bliver korrigeret af sygeplejerskerne selv. At sygeplejersker mener, de har ret til en højere løn, gør ikke nødvendigvis deres strejke rimelig. I sidste ende kommer det til at gå ud over patienterne.

Jo, jeg vil gerne til USA efter studiet for at tage efteruddannelsen, men det skyldes primært, at jeg, ligesom dig (?), ikke har lyst til det danske cirkus.

Mig bekendt tjener yngre læger omtrent 25.000kr. brutto - en oversygeplejerske omkring 30.000kr. Korriger mig endelig.

Udbud og efterspørgsel? Jo, det implicerer jo netop en fri løndannelse. Desuden har sygeplejersker mulighed for at arbejde på det private arbejdsmarked, hvis løn de efterstræber.

For sygeplejersker og læger - principielt nej. Kan sygeplejerskerne garantere, at ikke én patients førlighed eller liv kommer i fare som følge af denne strejke?

Ja, i stedet for nej i det sidste afsnit - strejke bør af ovennævnte grunde ikke være et middel i overenskomstforhandlinger.

[quote=“Shelob”:1ratruti] - jeg kan ikke helt forstå at netop dig af alle - der er liberalist og taler for en privatisering af sygehusene - bliver helt animeret når en gruppe hårdtarbejdende sygeplejersker prøver at få sig en ordentlig løn. Var det ikke dig der vil skynde dig til USA fordi du finder lønnen i DK grinagtig lav for læger? Efter turnus er lægers startløn er i parentes bemærket højere end sygeplejerskernes slutløn. gælder udbud og efterspørgsel ikke for dem? so what at de ikke oplyser deres tillæg for skæve arbejdstider…
“tager patienterne som gidsler” - vil det sige at dem der arbejder med andres menneskers helbred aldrig må strejke?[/quote]

Jeg synes, det er et problem, at sygeplejerskerne mv. strejker med de meget uheldige konsekvenser, dette får for de ældre mennesker og patienter i almindelighed: Grunden er jo, at de vil have én procent ekstra i løn om året over de næste tre år - sygeplejerskerne siger selv, at deres løn er meget lav, hvorfor én procent ekstra ikke må gøre den store forskel. Alt i alt kan jeg ikke se, at strejkens store konsekvenser for de svage (jeg har hørt om folk på plejehjemmene, der ikke har været i bad i 8 dage (og det er en uge siden, jeg hørte det)) står mål med den lille lønstigning man søger at opnå derved.

apopov

Ad klinik: Meget præget af at alt elektivt er aflyst. Så de studerende står på nakken af hinanden, for at se de få ting der er.

Ad arbejde: Allle vagter aflyst, da det er elektive operationer.

Så jeg mærker konsekvenserne af strejken på både uddannelse og pengepungen.

Hjertepatient død efter aflyst operation
En hjertepatient døde 9. maj, efter at hans operation var blevet aflyst samme dag, som strejken begyndte på Skejby Sygehus i Århus.

“»Sandsynligheden for, at han havde levet i dag, hvis han ikke var blevet aflyst, er meget stor…”

Shelob: Mener du stadig, at strejke er et legitimt middel for sygeplejersker og læger?

PS Link: http://www.berlingske.dk/article/20080515/danmark/80515010/