Studere i udlandet

Hej,

Jeg vil høre om det er muligt at få et arbejde f.eks i Canada som læge efter endt uddannelse her. Eller om det er nemmere at færdiggøre sit B.sc. her i Danmark og tage sin kandidat i Canada, og arbejde som læge der? Hvad er nemmest? Og forresten hvordan er det at læse i udlandet? Er sværhedsgraden svære? Håber I kan besvare mine spørgsmål, og komme med gode råd.

På forhånd tak!

Så vidt jeg ved, så er det rigtig svært at få arbejde i Canada efter kandidaten. Canada har et stort antal indvandrere, og har over de seneste år gjort det tiltagende svært at få godkendt papirer, få opholdstilladelse osv.
Ligeledes tror jeg ikke det er muligt at tage kandidaten der efter bachelor her. Dette skyldes at deres system er som i USA - 4 års college, og derefter 4 års medical school. Jeg vil tro, at de ville anse din bachelor som college delen, og så kunne du måske starte direkte på medical school. Det indebærer så at du starter forfra (med anatomi osv)… Dog er der også krav om et vist antal timer i college osv, og alt skal du kunne dokumentere… og det lyder vanskeligt.
Jeg overvejede selv at tage kandidaten ude, men efter jeg fandt ud af det ovenstående ombestemte jeg mig… al for mange krav. Istedet tog jeg 2 måneders klinikophold i USA, og det var fantastisk - langt bedre end noget jeg har oplevet i DK. Og man kunne sagtens følge med, vores uddannelse her i DK er på et højt teoretisk niveau - vi mangler bare klinisk erfaring hvis vi sammenligner med andre vestlige lande.
Jeg mødte en del Canadiere i USA, og de arbejdede der istedet for Canada, da det var for svært at komme ind på medical school i Canada. De sagde, at det nemmeste ville være at tage sit residency (speciale) i USA, og så derefter søge til Canada… det skulle angiveligt være lettere end hvis man kommer fra Europa eller andetsteds…

Det var det jeg har læst og lært mig til. Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke med foretagendet i hvert fald!