Studieopbygning og studiemiljø - KU eller SDU

Studieopbygning og studiemiljø - KU eller SDU
0.0 0

Hej,

det ville være rart, hvis nogen fra KU og SDU vil dele deres erfaringer omkring bacheloren i forhold til det hele - studieopbygning, studiemiljø, by osv - set i forhold til man skal leve i byen. Mange mener, København er en fed by at tage på tur i. Hvor synes i, studiet er mest interessant, og hvor kan man få dannet sig et godt studieliv, hvor studierne ikke kommer til at halte?

Her er kort mine helt personlige og ret unuancerede indtryk. Jeg læser selv på KU, men kender flere, som læser eller har læst på SDU:

SDU:
Modul-ordning = flere, små eksaminer pr. år
Mere moderne tilgang til undervisning
Noget mere “afslappet”
Meget(!) billigere at bo i Odense, og det er relativt nemt at finde lækre studieboliger

KU:
Semester-ordning = færre, større eksaminer pr. år
Mere traditionel tilgang til undervisning
Noget mere “elitært”
Gode muligheder for at være aktiv i basisgrupper
Enormt svært at finde studiebolig i KBH, og priserne er som regel meget høje

Derudover har KU et fremragende dissektionskursus, hvilket SDU ikke har (så vidt jeg ved).

Hej, SBH. Og tak for svaret.
Hvilke af studieordningerne kan du bedst lide - kan du bedst lide det ‘‘afslappede’’ eller det ‘‘elitære’’? Der er nogen fra KU, som brokker sig over, at studieopbygningen er vildt uoverskuelig, og ville ønske, den var som på SDU. Men selvom de brokker sig, vil de så kunne se sig selv gå i Odense på SDU? Men jeg har ikke hørt nogen fra SDU brokke sig over, at der ikke er den samme ordning som på KU? Falder man hurtigt fra på KU, fordi det er så stort, eller bliver der taget hånd om én? Og er folk, som studerer medicin på Københavns Universitet mere konkurrenceprægede?

Jeg kender ikke SDU-studieordningen i detaljer, men ud fra det jeg ved, så ville jeg langt hellere foretrække deres fremfor KUs. Det skal så også lige siges, at jeg ikke kender til KUs nye studieordning, da jeg selv er indskrevet på den gamle. Jeg valgte KU primært fordi jeg gerne ville blive boende i København. Jeg dumpede et af de første semestre, fordi jeg ikke havde fundet ud af, hvor krævende studiet egentlig var, sammenlignet med gymnasiet… Der bliver ikke taget hånd om én på KU - man er selv ansvarlig for at studieforløbet kører, som det skal. Det er derudover bare blevet endnu mere uoverskueligt med den nye reform.
Nogle studerende er helt klart mere konkurrenceprægede, men det er langt fra alle, som er det.

Hvad er DET ved KU’s studieordning, som er så forvirrende/træls set i forhold til SDUs? Der går jo rigtigt mange medicinstuderende på KU, og nogle må vel være glade for studiet og studieordningen der?

Altså… Jeg er overordnet glad for mit studie. Ellers var jeg aldrig nået så langt. Det skal du ikke misforstå. Men der er selvfølgelig plads til forbedringer. Jeg er selv på kandidaten nu, så jeg ved ikke, hvor relevant det er, at jeg snakker om “den gamle studieordning”, som jeg var på, eftersom den ikke findes længere på bacheloren. Men generelt set, så synes jeg, det var svært at opnå et overblik over det enkelte semester, hvad pensum indeholder og hvad man skal kunne til eksamen. Der er målsætninger, som man kan støtte sig op af, men de svarer ikke altid til hvordan eksamen rent faktisk ender med at se ud. Og der er mange STORE, skriftlige integrerede eksaminer, som virkelig kan trække tænder ud i eksamensperioden. De mindre (men hyppigere) eksaminer på SDU er for mig nemmere at forholde sig til. Men det er vel også smag og behag. Jeg kender som sagt ikke i detaljer den nye studieordning, som findes på bacheloren på KU.

Hej Æble123

Jeg ville lige give mine 25 øre i denne debat. Jeg er lige selv startet på Medicin på SDU og er enormt glad for det. Strukturen virker til at være virkeligt godt tilrettelagt, så man bliver faset ind i studiet, men bestemt uden at sige vi ikke arbejder for tingene. Læsebyrden er enormt stor sammenlignet med Gymnasiet.
Jeg er utrolig tilfreds med Modulstrukturen som jeg føler giver mulighed for fordybelse i et emne og mindre fokus på enkel memorisering. Dygtige undervisere og instruktorer skaber også basis for dette. Generelt kan jeg godt genkende den afslappede tilgang som SBH nævner - og fra hvad jeg har hørt fra ældre studerende, samt folk jeg kender fra København, så bliver vi “holdt mere i hånden”. Så kan man have ondt i røven over det og sige det er et universitetesstudie og man burde kunne administrere det hele selv. Men SDU virker til at have tilgangen, at dette er en del af processen, hvorfor dette i min optik er den mest positive forskel jeg kan sætte fingeren på. Jeg har talt med studerende fra AU, KU og SDU og samtlige mennesker siger SDU’s tilgang er både bedre og mere overskuelig. Endvidere lægges fokus på at forstå stoffer fremfor at bestå eksaminer (jævnfør ny debat). Det eneste negative punkt jeg lige umiddelbart vil smide på bordet er at Odense som er en væsentligt mindre by end f.eks. København og Århus… og det er noget man ligger mærke til… Selv kommer jeg fra Hovedstadsområdet og leger med tanken om at søge tilbage efter endt bachelor, blot for at kunne bo i København igen.
Det er stort valg.

Jeg er helt enig, Mr. Dee :slight_smile: Jeg læser selv på SDU og er rigtig glad for at pensum ikke er så uoverskuelig stort som de siges at være de andre steder i DK. Jeg er også ret glad for holdtimerne og læsesalen på SDU.