Studieskift til Medicin!

Hej alle på Studmed.dk! :smiley:

Jeg læser faktisk slet ikke medicin, og ved godt, sitet her ikke er beregnet til det, jeg vil spørge om, men da mit spørgsmål nok bedst kan besvares af medicinstuderende, så prøver jeg alligevel…

Jeg læser biologi på Århus Universitet og er berettiget til 2 års SU mere. Jeg har dog fået en ubændig trang til at læse medicin – jeg har før leget med tanken, men det er først nu, jeg tænker alvorligt på at føre den ud i livet. Biologi holder simpelthen ikke i mit univers… Og jo, det er temmelig sent at finde ud af det, nu hvor der kun er 2 års SU tilbage, (for at sige det mildt!), men det kan altså ikke være anderledes. :roll:

Jeg ville gerne høre nogle af jeres meninger om dette, helst nogen der har erfaring med at skifte studieretning så sent. Kan det lade sig gøre? Er der andre herinde, der har gjort det og er godt på vej til at gennemføre?

På forhånd tak. :slight_smile:

Mvh. Stephan Cederstrøm

Hej…

Jeg skiftede selv uddannelse til medicin efter to års studier på økonomi. Det tog også mig lang tid at komme til den beslutning, for det kan være hårdt at lægge studiet, kammeraterne og alt det arbejde man har lavet bag sig.

Men jeg havde den overbevisning, at hvis jeg ikke prøvede medicin, ville tvivlen nage mig formentlig resten af mit liv. Var det ikke medicin jeg ville læse alligevel, kunne jeg jo bare vende tilbage til det gamle studie. Så ville jeg da have fået en afklaring ud af det.

Jeg er dog blevet rigtig glad for at læse medicin og vil bestemt ikke tilbage til økonomistudiet.

Jeg synes ikke du skal fokusere så meget på, hvor mange år du har SU tilbage til. Der er gode muligheder for godt betalt studierelevant arbejde, og senere for vikarieter som læge, hvis det virkelig trænger på.
Desuden kan man jo tage billige lån gennem SU styrelsen…

Men i forhold til, at du næsten er færdig med biologi er det jo selvfølgelig meget at begynde på en ny uddannelse på minimum 6 år, da det nok er begrænset hvad du kan få i merit…

Først: hej Stephan!!! hyggeligt at se dig her :slight_smile:

Der ud over, så kan jeg egentlig kun citere Odenses slogan:

“Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt”

Hvis det er medicin du virkelig brænder for, så ville det da være dumt at sidde som marinbiolog om 30 år og kigge tilbage og sige “satans”… Vi har kun det ene liv vi nu en gang har, så det er bare med at bruge det godt og på det man helst vil - betyder det så at man må gå 4 år uden at inkassere SU - so be it… Man kan jo efter 4 år begynde at tage vikariater, der er FADL-vagter indtil da osv. så efter min mening er SU’en det mindste at problemet… jeg står selv og mangler SU i et par år, men det bekymrer mig ikke en disse… Medicin er det jeg vil, og sådan er det!

Hvis det også er det du vil, så er det “bare” at komme igang!

-Jacob Hauge

Hej Stephan

Jeg har selv læst biologi i Århus i 2 år før jeg kom til den beslutning at det ikke var det jeg ville. Jeg har ikke et øjeblik fortrudt det studieskift, gik kold i biologi da jeg så listen over fag man kunne vælge: araknologi, moslære og andre “uanvendelige” ting.

Du skal huske at du får et års ekstra SU fordi medicin er normeret til 6 år og biologi kun til 5.

Regn ikke med de store meritoverførsler… hvis du har taget ekstra genetikkurser er der måske noget at hente der, og jeg behøver ikke gå til eksamen i “medicinsk filosofi og videnskabsteori” hvis jeg kommer til 75% af timerne… Men man har lidt mere overskud i genetik, biokemi og mikrobiologi fordi man ved en del i forvejen.

Jeg synes din motivation for at læse 6 år mere er langt vigtigere end økonomien… som sagt er der rige muligheder for at tage FADL-vagter og vikariater, blive operationsassistent, underviser, lave præparater til anatomiundervisningen etc etc.

Anders

Hej Stephan!
Jeg kan kun sige “go for it!”
Jeg er selv lige begyndt på medicin studiet, selv om jeg kun har tre år SU tilbage, da jeg i forvejen har en bachelor i folkesundhedsvidenskab.
Jeg kan selvfølgeligt ikke sige om økonomien holder, men for mit vedkommende var jeg bare nødt til at gå i gang med det her, og så lade være med at tænke på økonomien.
Du skal også huske at du de sidste år af en uddannelse kan tage SU-slutlån - det giver dig da nogle penge et år mere! (selv om de skal betales tilbage :frowning: )

God fornøjelse med at tage et valg :slight_smile:

Ja da. Jeg tror ikke du kommer til at fortryde et skift.

Hans