Studiestart 1. sep 2005

Hej alle på dette forum! =)

Jeg har fået tildelt en standbyplads til KU i år 2004, og håbede på at komme ind lidt før - nemlig til februar 2005 - men det gjode jeg ikke. Nuvel, - jeg er bare glad for at jeg er optaget! =)

Er der nogen på denne side, som også har standby til KU med start sep 2005?? Det kunne da været meget skægt at snakke lidt med nogle af ens kommende medstuderende…

Evt., hvis der er nogen, der har lyst, så tager jeg et suppleringskursus i august 2005 (1.aug-20.aug) fra kemi C #> B - bl.a. for at få opfrisket det hele igen, så jeg har det i present, når jeg starter.

Er der nogen kommende 2005-studerende fra KU, der også vil tage det kursus. Kursuset afsluttes med eksamen, og det er SU-berettiget.

Check evt. sitet: http://www.adgangskursus.dtu.dk

VH. Kim - håber på at høre fra nogen af jer!

Altså, jeg er ikke på standby eller noget, men jeg starter også på medicin på KU - sep. 2005 eller feb. 2006. Vi ses i hvert fald på rusturen i september :smiley:

Lige nu går jeg i 3.g (matematisk gymnasium), men regner med at søge ind straks efter dimissionen. Til den tid, vil jeg være 19 år - og derfor blandt de yngst optagne på studiet. Er der nogen derude, der ved, om det vil være bedst at starte sammen med nogle på ens egen alder, d.v.s. vinterstarterne? Her tænker jeg selvfølgelig sådan rent socialt…

Du er vel også blandt de yngste, eller hvad?

Heps, forresten et interessant link fra DTU! Ved du evt., om DTU - eller andre - tilbyder “turbo-suppleringskurser” i december/januar? Hvis det er muligt, vil jeg da klart udnytte muligheden!

Når du er 19 år er der en meget stor sandsynlighed for at du bliver tvunget til studiestart i februar. De ældste starter nemlig i september, med mindre de selv ønsker februar. Der var kun en enkelt på 19 år på mit septemberhold, da jeg startede. Vi var vist 23 år i snit.

Mkay, men hvordan er det så med det sociale? Er det “dumt” at være en 19-årig blandt 23-24 årige?

Hm… Ja, måske.

Jeg var selv 25 da jeg startede, og snakkede mere med dem der var 22+ end de yngre.

Men efter 2-3 semestre går man sandsynligvis slet ikke på hold med de samme folk som man startede med, så jeg ser ingen grund til at tænke særligt “strategisk”.

Jeg blev selv forsinket og kom på et hold hvor de fleste var 5 år yngre end mig: Men det gjorde ikke noget, for efter 1-2 semestre (?) finder man ud af at der skal være mere business end pleasure i forhold til hvad man tidligere har brugt tiden på. Og når der er tale om business er det ligegyldigt om folk er 19 eller 36.

Bare de ikke begynder at tale om fodbold eller trusser (og slukker deres mobiltelefoner). :slight_smile:

Hey Niemann!

Jeg søgte også ind lige efter gymnasiet med 9,6 i snit (som var kvotienten på det tidspunkt), men selvfølgelig steg snittet til 9,7, men jeg fik jo som bekendt et standbyplads, hvilket jeg også er glad for. Du skal i øvrigt nok regne med, at snittet stiger til 9,8 i år.

Jeg har undersøgt det med turbo.supp.kurser, og man kan kun tage dem i august, desværre! Jeg må give Uni ret i, at hvis du er 19 år på ansøgningstidspunktet, så ryger du stensikkert på vinterholdet, hvorved du ikke har mulighed for at tage et turbosuppleringskursus. I stedet kan du så tage et længerevarende supp.kursus, som varer 5 måneder - f.eks. fra Kemi C til A - så vil du helt sikkert have betydelig lettere ved Medicinsk kemi, når du når så langt.

Hvis det er, så køb “Kemi C-niveau” i Kemi 2000 serien af Helge Mygind - du ved, den I havde i kemi i 1.g.! :smiley: Den er nem at læse, og så kan du i det mindste opfriske din kemi-viden, idet det er pænt vigtigt, at du har kemien in present, altså klar i hovedet.

Spørgsmålet er så bare, om du ikke hellere vil bruge det halve år på at arbejde - så kan du spare de 30-35.000 kroner op, man skal bruge på bøger i løbet af medicinstudiet. Desuden er det faktisk rart med et lille års fri - det giver erhvervserfaring og det er rart at havde fri, når man har fri. Man slipper for at have dårlig samvittighed over, at man ikke har læst på lektierne til imorgen etc… Efter 4-5 måneder så har man som regel fået nok af arbejde og daseri, og så glæder man sig til at starte i skole igen - oplagt og parat til at møde nye mennesker.

Jeg fylder 21 til septemper05, dvs. jeg når lige at være 20 i et par uger, efter jeg er startet.

Jeg har, i modsætning til Uni, hørt, at alderen er det mindste problem. Folk kan sagtens snakked på tværs af alderstrin. Det vigtigste er, at man er moden og klar til et det studium, men er i gang med og så selvfølgelig er åben over for andre mennesker! :smiley:

VH. Kim -

Hehe…en lille korrektion til ovenstående tekst.

Hun hedder ikke Uni, men Udi… :smiley:

Hejsa Kim,

Ærgeligt med suppleringskurset - planen er indtil videre, at jeg skal arbejde som lærervikar indtil februar 2006. Så jeg må klare kemien på egen hånd! :wink: Og du har nok ret: Måske er det en god ide at tage fri et halvt års tid, så man kan få slappet af :slight_smile: Jeg tror faktisk, at jeg alligevel søger om vinterstart - tror det vil være rart at tjene lidt penge, rejse og leve livet lidt…!

Hvad har man de gamle til? :smiley:

Jeg er altså en han, ikke en hun.

Lad mig lige præcisere: Det var altså da jeg begyndte på studiet, at jeg hang med de “ældre”. I starten var der ikke så meget business på vores hold. Mange af os hang (alt for meget) i fredagsbaren, og der er det da helt naturligt at snakke med folk på samme alder.

Senere fandt man efterhånden ud af at der skal være langt mere business end pleasure. Og hvad angår business (læsemakker/-grupper) så ser jeg ikke alder som en parameter. Der handler det om hvorvidt makkeren/gruppen er oplagt på lige at være seriøs længe nok (business). Der har alder efter min erfaring ikke haft nogen betydning.

Så mht. at være 19 år på et “gammelt” hold: Hvis du befinder dig dårligt med folk på dit hold, så find nogle andre at læse/snakke med. Bortset fra obligatorisk undervisning, så er enhver frit stillet til hvordan og med hvem der skal læres. Du skal jo bare bestå eksamen.

Hej!

Hermed en undskyldning til Udi for forvekslingen!! Pinligt! :oops:

Til Niemann…

Det er rigtig fedt at have fri, og så tjene nogle penge. Jeg arbejder selv som lærervikar på to skoler, samt som SFO-vikar og som deltid på en Shell-station. Jeg får 182,50 i timen på den privatskole, jeg er på og 160,12 kr. på folkeskolen, jeg er på. Vær lige opmærksom på, at eleverne er pæææænt udisciplinerede i folkeskolen generelt, så man skal ikke tabe ansigt! Men det er en rigtig fedt job og det giver gode penge! :smiley: Men hvis du kan/jar mulighed for det, så søg en privatskole - men du skal mange steder have over 9,0 i snit, men det har du jo også! :slight_smile:

Jeg håber FADLs lønforhandlere læser dette og gør noget ved det næste gang. Ja ja, jeg ved godt at der har været lønforhøjelse, men de 102 kr./time da jeg startede var også rent til grin (for ikke at tale om lønnen for nattevagt)!

Hey Kim,

Jeg har også hørt, at det skulle være noget svært at holde styr på “møgungerne”! :wink:

Nu du “snart” skal starte, så har du vel skaffet dig en bolig, ikke? Hvordan søger/søgte du efter bolig? Det er min erfaring, at alle de bedre kollegier - fx Righospitalets Kollegium og Egmont Kollegium - kun kan søges til, hvis man udfylder papiransøgninger og indsender dem inden for helt specifikke perioder. De “dårlige” kollegier - fx Grøntjordskollegiet - kan søges via eksempelvis CIU. Kan det passe? Og kan du anbefale nogle gode kollegier, som jeg burde søge (helst i nærheden af Panum)?

Selv søger jeg kun på Righospitalets og Egmont…

Udi, jeg troede, at det var ATTRAKTIVT at arbejde som FADL-vagt? Jeg håber, at lønningerne stiger MARKANT, når man har optjent lidt “anciennitet” - hvis det overhovedet kan lade sig gøre…

He he, nej det kan du tro den ikke gør. I wish! Man kan stige lidt, hvis man bliver VT/BVT, men ellers er der ikke noget der hedder anciennitet hos FADL - Men en ganske udemærket ide. Så ville jeg sikkert også begynde, at tage vagter igen!

Tråden er vist forlængst røget ud på et sidespor, men lad os bare fortsætte lidt endnu.

Lønnen som lærervikar inkluderer vel forberedelsestid? Ingen tvivl om at det er et godt job, men sammenlign det evt. med at være studenterinstruktor. Man får vel 170-180 i timen + 1,5 times forberedelse til hver time.

Lønsatserne ved FADL ser jo ikke ud af meget i den sammenhæng, men det er heldigvis effektiv arbejdestid - du har fri når du går hjem.

Martin

Nej. Det er jo netop derfor, at FADL’s lønninger er så groteske til sammenligning. I følge nogle af mine bekendte, som arbejder som vikarer, er der ingen forberedelsestid overhovedet - hvad skulle man da også bruge den på? Rette opgaver? :slight_smile:

Btw er tråden sgu’ da ikke røget ud på et sidespor :slight_smile:

OK, jeg giver mig - man bliver ikke forgyldt af at tage SPV-vagter, men kommer man på et godt VT/BVT hold er det jo intet problem at tjene op til SU fribeløbet. Jeg har haft vikariat og været instruktor, og det der stadig gør FADL-vagterne attraktive er at det er langt mere flexibelt (end de andre job).

Og så lige tilbage til lærervikarerne der jo helt klart har det godt, bortset fra at de skal bruge deres energi på at opdrage andre folks snotunger :slight_smile: Det er nok lidt det samme med “de rigtige lærere”; de har ikke 37 undervisningstimer om ugen, men snarere 20 vil jeg tro. Resten af tiden er sat af til forberedelse, møder osv, men mon ikke en rutineret lærer bruger forberedelsestiden til andre gøremål.

Jeg tog bare udgangspunkt i overskriften og første indlæg… og så er vi efterhånden lidt på afveje, men det er fint med mig. Leve den fri debat!

Hej Niemann, Udi etc.!!

Jeg prøver lige at samle hele debatten op, ved at svare på det lidt af hvert.

Ja, lønnen er bedre som lærervikar generelt, men man skal huske p, at det som regel også er begrænset, hvormange timer, man kan få om ugen, idet er også er andre vikarer. På mi privatskole, skal man rette prøver, give anmærkninger, deltage i konsultationer etc. - i.e. man deltager i en meget store del af skolens dagligdag som vikar, og det er et krav, at man bakker 100% op omkring skolens formål (hvilket jeg gør, fordi jeg har gået 10 år på selsamme skole) :smiley: .

Ang. Kollegier. Ja, kvaliteten er kollegierne er meget svingende, - nogle har ikke engang eget bad/toilet. Jeg ved bl.a. at Industrikollegiet og det nye kollegium i Ørestad skulle være rigtig gode http://www.orestad.dk

Selv har jeg været skrevet op hos KAB i 20 år, og flytter nok fra Greve (hvor jeg bor nu) og indtil Frederiksberg eller Østerbro om et par måneder. Så skifter jeg Shell station, og søger nok også et studiejob på et hospital.

Man skal ang. fadl-vagter huske på, at der er flere tillæg end hos andre…og til oreintering giver en nattevagt på Shell kun 110 kr/timen. Så FADL-lønnen er generelt helt okay, og mange gange kan man på 12-timers vagter sidde og læse 11 ud af 12 timer, så det er nemme penge.

Vh. Kim

  • man får overtidsbetaling (172,98) for at sidde i toget på vej til Esbjerg (5 timer retur), det er da mildest talt også nemme penge.

https://www.fadl-vagt.dk/index.php?cont … nstId=1250

Man behøver aldrig arbejde når man ikke vil (medmindre man er på hold) - til gengæld kan man ofte få lov at knalde 84 timer af på 7 dage hvis man er hård.

Men hvis I synes man tjener for lidt kan I jo bare lade være med at være fadl-vagt.

:shock:

Niemann: Vil lige understrege at Egmont Kollegiet har ansøgsningsfrist en gang om måneden, og du skal ikke komme med diverse papirer om dine financielle forhold 3 år tilbage, osv. som man skal andre steder.
Check http://www.ehp.dk for mere info.