Studiestart AU vinter 2007 nærmere bestemt 27 jan

Dette er mit første indlæg. Alle er naturligvis velkomne til at kommentere den, men jeg henvender mig mest til dem, der skal starte på AU den 27. januar. Jeg vil bare gerne høre om de tanker og overvejelser, I har gjort jer, efter I modtog brevet med oplysning vedr. studiestart. Jeg har bl.a. tænkt på, hvordan studiet vil blive præget, at der er så forholdsvis mange kvindelige kommende stud.med.'er. Det samme gjorde sig gældende på gymnasiet på den matematiske linje, men på medicinstudiet er det mere udtalt. Er det godt eller skidt, hvordan vil det sociale liv blive præget (især for de mandlige studerende)? Det bliver nok et problem at få en mandlig partner for de kvindelige stud.med.'er under rusturens galla-dans. hvad mener I? Frygten for at falde igennem har da også præget mine tanker (jeg har smuglæst lidt i fagbøgerne for anatomi, biofysik, biokemi, biostatistik, medicinsk genetik, og de latinske termer rystet mig lidt). Hvad med jer?

Hej

[quote]

(jeg har smuglæst lidt i fagbøgerne for anatomi, biofysik, biokemi, biostatistik, medicinsk genetik, og de latinske termer rystet mig lidt). Hvad med jer[/quote]

Hvilke bog/bøger har du læst i? Det spørger jeg fordi jeg også ønsker at læse lidt i dem og se. Men skal man købe dem eller er der nogle, man kan låne?

Jeg går selv på 1. sem i Århus, og jeg kan da komme med en kvindes perspektiv. Du får ikke problemer under rusturen. Der er en galla, men ikke med fastlagt pardans. Vi går jo heldigvis ikke i gymnasiet mere, og det betyder, at de mange kvinder ikke har så stor betydning.
De latinske termer er skræmmende for alle, og anatomi føles sommetider som et rent helvede, men det er vigtigt ikke at lade sig skræmme. Slap bare af indtil du skal begynde. Desuden er der et godt sammenhold og nogle gode fredagsbarer på AU, så selv på de dage, hvor det ser rigtig svært ud går det hele.

Hej rgh03xamd

  1. Lad dig ikke skræmme af bøger og termer.
  2. Jeg har ladet mig forstå at der er tale om 60% kvinder her på SDU, men det kan jeg ikke mærke. Jeg ville ikke bekymre mig om det, hvis jeg var dig.
  3. Det er altid rart at se en anden Rosborger og mediciner, velkommen. Har du fundet noget at bo i, i århus? Ellers kan det blive en lang tur fra Vejle. Det synes jeg du skulle bruge mere tid på, end på at læse forud, for det får man vist ikke noget ud af.

mvh
troelsr AKA rgh03qtjr :wink: Rosborg über alles!

I er sgu flittige til at besvare indlæg. Tak for de opmuntrende ord. Jeps, rosborg über alles! Heldigvis har jeg fundet et godt sted at bo i Århus. Pendle har jeg sgu ikke lyst til. Til M-ali: jeg fik AU til at give mig en bogliste, i anatomi har jeg kigget i Finn Bojsen-Møller: Bevægeapparatets anatomi, 12. udg., 2001. CD-ROM medfølger.
Jørgen Rostgaard, Jørgen Tranum-Jensen, Klaus Qvortrup og Peter Holm-Nielsen:: Hovedets, halsens & de indre organers anatomi, 10. udg., 2006. Mht. biofysik udgiver AU sin egen fagbog. Og i biostatisk har kigget i den de selv udgiver og bruger på dyrlægeuddannelsen. Mange af disse bøger kan man sagtens få fat i i enhver middelstor bibliotek.

Det er fint at kigge i boegerne, men lad vaere med at laese i dem nu. Det tror jeg ikke du faar saa meget ud af. Det kan ikke svaere sig.

Desuden er du allerede startet paa de medicinstuderendes yndlingsbeskaeftigelse: at gejle en stemning op :smiley:

Angaaende de latinske termer: husk at det naeste aar af dit liv, og for den sags skyld de naeste 6aar, vil vaere fuld af dem. Det er en jargon man laerer hurtigt.

Slap af, nyd julen og nytaar (til naeste aar bliver det ikke saa sjovt, haha)

God vind

Ja tak det vil jeg godt skrive under på:) (skal op i makroskopisk anatomi på tirsdag). Men det skal også siges, at man hurtigt vender sig til alle de latinske ord, og at det bliver meget nemmere når man begynder at forstå hvad de betyder(jo lidt system er der nu engang i anatomien). Der er ikke så megen grund til at frygte for om i skal lærer det hele, det skal nok komme med tiden.

Og til sidst en lille påmindelse om at noget af det vigtigste på 1. semester er at vende sig til at komme i fredagsbar :slight_smile:

lidt off-topic, men har i andre “kommende-russere” fået et brev med datoen for studiestart? for jeg har ingenting fået :frowning: Jeg er forresten en mand, så hvis nogle mangler en dansepartner… ja… så vælg ikke mig!!

Det er mere en sid-ved-et-bord-i-dit-stiveste-puds-og-drik-hjernen-ud-fest, Moserdk. Det er ikke en gymnasiel afdansningsfest. Bare slap heeeelt af :smiley: Rusturen er klart noget man kan se frem til, der er intet at frygte. Vel mødt :slight_smile:

Ja, -jeg har fået et brev med info om studiestart, hold, de første intro-dage m.m. Hvis det er nogen trøst, så kan jeg se at du er på hold 10 :?

Første dag er torsdag d. 25. januar kl 8.00 (og ikke d. 27. januar, som overskriften på denne debat antyder)

Det lyder mærkeligt, at du ikke har fået et brev. Måske du skulle prøve at kontakte AU?

Okay, tak for det; så findes mit navn da et eller andet sted i systemet tak for det.

Og tak til post danmark der to måneder før tid er begyndt at videresende min post til Århus (oven i købet til en forkert adresse) :wallb:
Nåh, jeg glæder mig til at se jer andre!

Moserdk:

Jeg tror, du skal vænne dig til mangel på info i AU. Det er en livstil at være AU-studerende

hej. Jeg fik også brev her i lørdags og skal starte på medicin på AU på hold 14.

Jeg synes nu i modsætning de fleste andre, at det kan være en god ide at bladre lidt i de bøger som der bruges på 1. semester… Ikke for at begynde at kunne anatomien, men bare så man har styr på de elementære benævnelser, retningsbeskrivelser, planer mv… så man føler sig lidt hjemme i det ellers nok så indviklede latinske inferno. Her kan jeg især anbefale de første kapitler af Bevægeapperatet af Finn Bojsen-møller :slight_smile:

Held og lykke…

Steen Fagerberg

Hello Guys…

Så kommer der kloge ord fra en af jeres tutorer:-)
Nyd vinteren for pokker!!! Der bliver som sagt nok læsning til næste år… mht. info fra AU så glem det… Det hænger simpelthen ikke sammen for dem (bare min mening). Og alt det der stress over Gallafesten kan ikke betale sig… Det bliver et brag af en fest:-) Tro mig… har jo været der.

Glæder mig til at se jer alle… Og hold 11 rules!!!

Philipp

Jeg skal også begynde her i februar, glæder mig helt vildt :smiley: Er på hold 8.

Men nu kan jeg se at I har smugkigget på bøgerne, hvornår skal man købe dem?

rgh03xamd kunne du være så venligt at poste den bogliste?

Glæder mig også til at se jer alle!

http://www.health.au.dk/menu631-da

I det hele taget kan du finde meget information på http://www.health.au.dk, bl.a. kan du se hvilke forelæsninger der vil være i den første uges tid…

Hvornår forventes der at vi har disse bøger?
Inden studiestart?

[quote]Hvornår forventes der at vi har disse bøger?
Inden studiestart?[/quote]

Jeg køber dem i hvert fald ikke før studiestart. Du behøver jo ikke købe nogle af bøgerne så længe du kan bestå eksamnerne :blink1:

Regner egentlig bare med at man køber bøgerne undervejs, som man nu får brug for dem…

Jeg kan afsløre med det samme at der ikke er nogen grund til at købe bøger inden studiestart. De basale bøger på første semester (Bevægeapparatet og Histologi) er der masser af tid til at købe i den første uge inden fagene rigtigt går igang. Resten af bøgerne køber man i løbet af semesteret efterhånden som der er brug for det.

Jeg syntes det er er unødvendigt at læse i bøgerne inden studiet. De latinske termer med retningsangivelser osv sidder lynhurtigt fast, og tit kan holdundervisningen give et bedre billede af tingene, så man ikke sidder alene og får fejlopfattelserne. Generelt kommer latinen ret hurtigt til een, når man læser til undervisningen - så ingen grund til at bekymre sig om den slags.

Rus-turen er der ingen grund til at bekymre sig om - den er skideskæg. Fuld af fest, farver, øl og et enkelt fagligt indslag eller to. Som Ronnie nævnte er det nok vigtigst på første semester at vise sig i fredagsbaren, eftersom jeg kan love jer, at tiden ikke er til det på 2. semester

/Jonas Sanberg Jensen - AU

Hey, jeg starter også her om et par uger :wink:

Men jeg synes, det er en smule scary, at folk allerede nu sidder og fedter med bøgerne :censored: - regner med at der bliver rigeligt med tid til den slags i dette årti samt starten af det næste!
Godt de ikke er på hold 10 :smiley: :lol:

Men glæder mig til at se jer d. 25! [kl. 8:00 - fÅrk!!]

/Toke