Studieteknik? :=)

[align=center][b] [color=green]

Hej alle på studmed.dk!

Jeg sidder her som helt og aldeles ny 1. semester studerende :oops: og er lidt forvirret over alle de forskellige teknikker man bliver introduceret for. :shock:
Ét sted får man at vide at det er meget vigtigt at være i en læsegruppe, andre mener det er bedre med én læsemakker, mens andre fortæller at man
sagtens kan læse det meste selv. :roll:

Hvad mener I andre, og hvad gør I egentlig selv, også på de videre semestre :?: [/align]

[align=center] Med venlig hilsen Agnethe [/b] [/color] [/align]

Grunden til at du får så mange forskellige råd er jo at vi alle er forskellige. For mange fungerer det bedst at have en læsegruppe, for andre fungerer dette slet ikke. Det samme vil så være tilfældet med at have en læsemakker. Og - igen - at læse alene.

Det er jo i bund og grund et temperamentspørgsmål, så det er umuligt at rådgive om hvad der er det bedste for andre end én selv. Der er fordele og ulemper ved begge dele.

De fleste er vist enige om, at det kræver en del mere selvdisciplin at klare det hele selv - fordi man ikke har lavet aftaler med nogen om at læse dit eller dat og derfor er nødt til hele tiden at være sin egen slavepisker.
Til gengæld er man så netop ikke bundet af aftaler om at læse noget bestemt til et bestemt tidspunkt osv.

Uden læsemakker har du ikke i samme udstrækning nogen at vende og diskutere stoffet med - og løse opgaver med.

Så, ja, det er altså fuldstændig op til dig selv hvordan du bedst føler at du vil kunne lære stoffet.
Der er ingen rigtig eller forkert måde - bare forskellige måder.

Det er helt individuelt hvordan man tar til seg kunnskap, men jeg kan alltids skrive hvordan jeg gør det nå.

Det aller første jeg gør er å lage en overordnet leseplan med når de ulike lærermålene skal gjennomgås med lesemakker. Da synes jeg man får en god oversikt over hva man faktisk skal kunne og ikke.

Jeg leser gjennom hele pensum og stryker under det som er viktig så hurtig som mulig. På 1.semester skal man kunne mer eller mindre hele Hole’s i humanbiologi så det blir mye understregning. Jeg streker uansett under mye, og leser bare hurtig gjennom når jeg gjør dette. Stopper ikke hvis det er noe jeg ikke forstår, bare leser for å komme gjennom pensum.

Etter dette skriver jeg notater av det jeg har streket under og går gjennom det med min lesemakker etter å ha lest gjennom disse notatene et par ganger. Vi snakker om hva som er svært, og går gjennom målene og forklarer de ulike ting for hverandre.

Jeg snakker gerne litt med meg selv og forsøger å forklare ting som jeg er usikker på slik jeg er virkelig sikker på at jeg har forstått det jeg har lest.

Så, før eksamen leser jeg mine notater og litt i de ulike bøker hvis jeg er usikker på noe. Og selvfølgelig løser en masse eksamensoppgaver, mange ganger.

Det er dette som fungerer som meg, men noen på holdet mitt trenger bare å lese gjennom ting en gang før de kan det godt nok, mens noen ikke skriver notater i det hele tatt så det er individuelt hva som fungerer.

På 1.semester vil jeg bare anbefale at regne en masse kemioppgaver og løse eksamensoppgaver samt spørsmålene som står bak i hvert kapittel i Holes. Da skulle du stå godt rustet til eksamen.

En lesemakker tror jeg det alltid er lurt å ha, det er hyggelig så er det også fint å ha noen som kan gi en litt motivasjon etc. når man synes ting er svært eller kedelig.

Jeg har også forsøkt lesegruppe med 4-5 stykker, men det var alle enig i at ikke ga noe særlig utbytte, litt for mye hygge og man risikerer å ikke få sagt noe, eller få en falsk følelse at man faktisk kan noe man ikke kan.

Lykke til!

Hej

Som de andre også skriver, er det jo meget forskelligt. Jeg har både prøvet læsegruppe, læsemakker og at læse alene, og der er jo fordele ved alle tre ting. I sidste ende handler det meget om, hvad du har tid til, og hvor godt du svinger med din læsemakker /-gruppe.

Men jeg må sige, at hvis du kan følge bare nogenlunde med, bør du klart ha’ nogle at vende stoffet med. Selvom man tror, man kan det hele, kan man få meget ud af at skulle forklare det for andre. Og tit har de andre også en vinkel på det, som man selv har overset eller ikke forstået. Og hvis du ikke kan det hele, kan de andre forklare det for dig, og så får alle noget ud af det :slight_smile:

1.semester er måske tiden, hvor du skal prøve det af… altså prøv at læse alene nogle gange og med andre andre gange, og så find ud af, hvad der passer dig bedst. For det altså i sidste ende et temperamentsspørgsmål

Og så kan jeg kun tilslutte mig anja_: Det første I skal gøre er at få et overblik over semesteret og pensum - der er ikke noget værre end at finde ud af, at man har læst noget helt forkert!

God fornøjelse med studiet

Husk studieteknik også er hvordan du læser!! - personligt havde jeg i starten svært ved at acceptere at jeg ikke kunne læse med 10 sider i timer…så røg jeg over i en boldgade hvor jeg læste 2 sider i timen og skrev lige så mange noter - noter jeg ikke brugte…

Så begyndte jeg at skrive lidt færre noter og bruge dem…

Pt er hedder min “taktik” hellere læse det samme flere gange og skal jeg skrive noter, så skal de kunne stå i bogen - for at begrænse mit note hysteri :wink: …(men når jeg læse engelsk er det vigtigt for mig at få teksten vendt ved at skrive noget ned)…

Det jeg prøver at illustrerer er at man hele tiden ændre process - jeg gør…

Derud over er det vigtigt at gøre dig klar om du er auditiv eller visuel orineteret.

Er figure sagen skal du nok folde dig til lærebøger med mange figure - er du mere til flowcharts eller stikords lister - ja, så skal du vælge bøger med det… Er du auditiv er forelæsninger sagen - selv kommer jeg ikke til så meget (dog væsentlig mere her på den kliniske del vs. bachelor delen) - jeg synes ikke jeg får nok ud af det - det er en priotering…

Så lad være med hovedkuls at købe den samme bog som de andre - grunden til jeg i sin tid lavede det site var for at lave et site hvor man kunne dele erfaringer vedr. de forskellige bøger, siden har jeg udvidet og den primære fokus ligger idag på debat - men de 2 bogfora er stadigvæk upto-date - sniff du rundt i dem:
http://www.studmed.dk/index.php?c=2
http://www.studmed.dk/index.php?c=3

Og nå, ja lige et til råd. Stol på dig selv og lad være med at sammenlign dig med andre. Der er 1000 måder at gøre tingene på. Der er altid kammarater der læser dag og nat (også selvom de siger noget andet - den såkaldte medicinermentalitet) og er det ikke et mål for dig, så lad være med at lade dig slå ud af de har læst pensum 3 gang inden du er kommet til side 100.

Hej Agnethe

Ja, jeg kan udmærket godt huske da jeg startede, hvor forvirrende det var med de mange forskellige råd. Men hen ad vejen finder man sin egen læseteknik ved at prøve sig frem. Jeg havde selv, og har stadig, en læsemakker på 1. -og 2. sem i anatomi og histologi, hvilket jeg var rigtig glad for, fordi det næsten er ren udenadslære. I histologi brugte jeg min læsemakker til at gennemgå præparater med, hvilket var rigtig godt, da eksamen er mundtlig.
I anatomi havde vi læsemøder, hvor vi gennemgik de forskellige nervers forløb, muskeludspring og lign. Ydermere var vi en del på præparatsal, hvor vi gennemgik de forskellige vådpræparater for hinanden.
Men held og lykke med det! :slight_smile:
Mvh Charlotte

Hej Agnethe

Velkommen til AU! Som flere har nævnt er det forskelligt hvad der passer den enkelte person bedst. Første semester er et meget godt tidspunkt at få prøvet tingene af, da den eneste eksamen ligger engang i juni. Find ud af hvem du fungerer godt sammen med i læsegruppen, om I er for mange/få osv. Personligt tror jeg at en læsemakker er værdifuld når man læser anatomi. Der er så meget udenadslære og alt er så forvirrende i starten. (Lige en note til det: min læsemakker og jeg brugte meget tid på at terpe alle knoglestrukturer ned til mindste cristae og sulci på 1. sem. hvilket, som du måske allerede ved, er fuldkommen spild af tid!)

Jeg har haft en ny læsemakker næsten hvert semester. Nogle fungerer man så godt på det personlige niveau, at vupti er der gået 2 timer hvoraf faglige del fyldte ½! Nogle har været så dygtige så det har været hundefrustrende, mens andre har gået mindre op i det. Da jeg så begyndte at føle at møderne var spild af tid har jeg læst alene lige siden og det er faktisk gået rigtig godt. Jeg har dog samtidig benyttet mig af de andre på læsesalen til fx. at lave en bedre læseplan, ideer, spørgsmål og bare lidt socialt samvær.

Min “studieteknik”
Jeg er en af dem, som intet fatter/husker hvis jeg kun har læst pensum én gang (eller to for den sags skyld) I løbet af semestret læser jeg derfor stoffet to gange - første gang overfladisk, anden gang grundigere hvor det vigtige streges under. Afhængig af tiden tager jeg noter, det husker jeg nu bedre af, og det er jo forholdsvist let når det vigtige allerede er understreget. Hvis jeg ikke kan tage mig sammen til det i semestret gør jeg det som regel i “læseferien.”

Op til eksamen læser jeg alt igennem igen og får som regel først overblikket da. Hvis stoffet er for kedeligt nøjes jeg dog med markeringerne. Laver masser af opgaver. En dag eller to før eksamen læser jeg mine noter igennem (hvis jeg synes jeg kan få noget ud af dem) og så er det ellers bare at håbe på det bedste.

Men som sagt gælder det om at finde den måde som passer dig bedst og det kommer du også til, så det skal du ikke bekymre dig om. Held og lykke med studiet!