SU, med tidligere uddannelse

Hey,
jeg er færdig som sygeplejerske her til sommer, og har besluttet mig for at jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med medicinstudiet. Men har jeg SU nok til at kunne gennemføre 6 års medicinstudie uden at skulle tage lån, når jeg allerede har brugt 3½ år på en prof. bachelor? Er der nogen form for dispensation man kan søge for de 70 klip jeg mener at huske rammen er ?

Man har altid ret til de 70 klip du snakker om. Det svare til 5 år + 12 mdr. Da medicin varer 6 år, tildeles der et ekstra års SU til os.

[quote]Så længe du er bachelorstuderende, er der en øvre ramme på 70 klip. Her må du bruge normeret tid 36 klip + 12 klip til forsinkelser, i alt 48 klip, på at blive bachelor.

Når du er bachelor og skal i gang med kandidatuddannelsen i medicin, så udvides rammen på 70 klip med 14 klip, så du i alt har 84 klip. Det s varer til 3-årig bachelor (= 36 klip) + 3-årig kandidatuddannelse (= 36 klip) + 12 klip i alt til forsinkelser.

Venlig hilsen

Anne Marie Thorsen[/quote]

Men det betyder også at du har 28 klip tilbage i din 70 klip ramme. Dem kan du bruge på bachelordelen og ved start på kandidat udvides rammen med 14 klip som du så har til kandidatdelen. Så uanset hvad du gør kommer du til at få nogle perioder uden SU. En måde at spare på klippene er at melde SU’en fra i sommerferien. det giver 2 mdr/år hvor man så må arbejde istedet.
Jeg ved ikke om man kan søge dispensation eller om man ville få det? Har gået på hold med et par sygeplejersker og de var så vidt jeg husker løbet tør for SU, en det holdt dem nu ikke tilbage. Du har jo også som sygeplejerske mulighed for at få vagter med lidt højere løn end os med FADL-vagter :slight_smile:

MVH

David

Hej

Efter min mening så ser det ikke så skidt ud. Med 2½ års SU tilbage til bachelordelen, er det bare et spørgsmål om at rationere sine klip. Du kan f.eks. vælge at modtage SU i hver anden måned, og arbejde ved siden af studiet (6 vagter pr måned er fint) . Så er du sikret i 5 år. Og med de ekstra kandidatklip, kan du “slappe af” i dit sidste år på kandidaten.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor billigt du vælger at bo, og hvilke udgifter du har. Selv har jeg boet på kollegie i Odense, og kun modtaget SU hver 3. måned. Ved hjælp af fadl-vagter og lidt planlægning har det fungeret ganske fint!

ja det må jo bare blive et spørgsmål om planlægning så - og så skal jeg selvfølgelig også lige optages først :slight_smile: krydser alt hvad der krydses kan i hå om optagelse sommeren 2012 :doc: