SU og Finansloven 2008?

Hej til Alle

Nu er finansloven færdig for 2008.
Jeg ved at der har været en masse forslag om øget SU loft (+1500kr/mdr ekstra) eller afskaffelse af SU loft.
Er der nogen som ved om der er sket noget på den front?

mvh
svend

Ser desværre ikke sådan ud…

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1288104.ece

Hvordan kan det være at vi altid bliver overset?

Fordi Studenterrådet/DSF hellere vil råbe højt om at vi skal have mere i SU pr. måned, end at vi skal have lov til at tjene flere penge.

jep, og det ender så med at vi ikke får mere SU eller må tjene flere penge…

Tak Studenterrådet/DSF, kanont arbejde.

Der er ikke taget nogen ændringer med om SU, i finanslovsforslaget, fordi man har tradition for at lave brede aftaler(siger finansministeriet). Men der er dog forhandlinger om su-reglerne i gang, hvor de fleste nok gerne vil være med til at forhøje loftet for hvad vi må tjene. Så er spørgsmålet bare hvornår der bliver vedtaget noget.

Jeg har snakket med SU-kontoret i Odense, og de siger at intet er vedtaget endnu. Men hvis det træder i kraft, kan det være fra juli 2008, hvilket vil medføre at man kan tjene 9000kr mere i år (håber virkelig det sker).

Jeg synes, vi får en okay SU i Danmark, for det er jo meningen der skal være forskel på at læse og være færdig med studiet.

/Stride

Vi får en glimrende SU, men det burde være muligt at arbejde så meget, at man kan få det til at hænge nogenlunde sammen økonomisk. En SU dækker jo knap huslejen…

Det synes jeg er et særligt problem: At i hovedstaden, hvor der trods alt findes mange uddannelsstilbud, er vilkårene for studerende meget dårligere end i resten af landet pga. boligsituationen.

Man kan bare beklage, at når snakken falder på SU i politiske sammenhænge, formår mange politikere at give det indtryk, at de studerende bruger deres subsidieformuer på statsstøttet caféhygge og fadøl.

Jeg kunne foreslå, at man indførte et fradragsbegreb, hvor man i sin SU-indkomstgrænse fik godskrevet boligomkostninger (indenfor en vis grænse) og udgifter til undervisningsmaterialer.

Jeg er helt enig.
Vores udgifter som stud.med. er ca x1000 højere end udgifterne for en lærestuderende, da de får alt deres materiale som udleverede kopi ark.

mvh
svend