SU problemer og flytte dilemma?

Hej,
Jeg har netop færdiggjort min bachelor i biologi, og er nu blevet optaget på medicin… hvilket er noget jeg har ville i MEGET lang tid.
Jeg har modtaget SU gennem de sidste 3 år og fra forskellige folk har jeg hørt at man på medicin har SU til 7år, dvs. jeg burde have 4 års SU til gode… ikke sandt? Hvid der er andre som har været i samme situation, så ville jeg hører hvordan i har fået det til at fungere i den sidste del af studiet -altså uden SU? Såvidt jeg ved kan man kun tage SU-lån MENS man samtidigt får SU, og derfor ikke er berettiget til et lån når ens SU klippekort er opbrugt.
Tænker på om økonomien kan løbe rundt, udelukkende baseret på FADL vagter, eller er det for urealistisk?
Hvis nogen har stået i samme situation, og tilfældgvis kender en gylden løsning, så må i meget gerne sige frem :slight_smile:

Et andet spørgsmål går på, hvorvidt det er en håbløs ide at tro, at man kan blive boende i Kbh mens man studerer i odense? Hvor mange timer om ugen er man til forlæsnings/øvelsestimer om ugen på det første år?
Har hele mit liv her i KBH (kæreste, familie, band og bor på et herligt kollgie -egmont) og har lidt svært ved at beslutte hvad der kunne blive den bedste løsning. Jeg ønsket nemlig stadig at blive en del af hele studiemiljøet, og ikke at fremtræde som en spøgelsesstuderende!!
Håber der er råd for den slags sager her:)

-Ditte

Pendler: tror de er en flok på 6-7 stykker der pendler på mit 2. semester.

Går sikkert fint, men det er ikke dem der lige kommer over/forbi til CL-finale/[indsæt akut pigekrise her] eller fest lørdag aften. Og de kommer måske ikke liiiiiige forbi uni hvis der kun er 2 timer én dag.

Jeg mangler også 1 års SU, grundet tidl. studier. Og min plan er at arbejde over mit SU fribeløb så jeg “bliver nødt til” at framelde SU et par måneder om året… Derved sparer jeg måske det ene år op, som jeg kommer til at mangle i den anden ende.

Ind til videre går det fint, og hvis man får arbejdet en del i sommerferien, så er der gode penge at hente, og man kan godt nå SU-fribeløbet… Hvis der gives skalle kan de 100K nåes i løbet af året. dette bliver nemmere jo længere hen på studiet du kommer, da der er mulighed for lægevikariater fra 8. semester.

Det er ihvertfald ikke svært at arbejde op til hvad der svarer til 3 måneders SU, så hvis du kan kradse 30.000 ind i løbet af sommerferien, og resten af året, så kan du jo melde 3 måneders SU fra hvert år - og spare det op til at få SU’en til at holde lidt længere.
Endnu bedre er det hvis du kan styre dit forbrug, så du får udbetalt hele SU’en, og så venter med at melde fra, til du pludselig et år kommer til at tjene for meget - det kan beskytte dig fra tilbagebetaling af SU.
Anyways: du har 4 års SU, så skal du arbejde lidt for at få dem til at holde i 5 år, og så kan du tage slutlån det sidste år.
Det var det jeg gjorde, og det ville have virket, hvis jeg ikke lige var kommet et semester bagud, men det gik nu i sidste ende alligevel :smiley:

Man skal vel også betale togkort? Det er jo også en anseelig udgift… også selvom man får SU-rabat. Men tror nu uanset hvad at det er muligt at tage de 6 år på 4 års SU. Hvis det går helt galt kan du jo tage et halvt år fri, og tage vikariat efter 5. år, og vupti så har du lige pludselig penge igen (Især hvis du tager alle de ekstravagter du kan få:-)).

Mvh. Christian.

Jeg skal selv tage uddannelsen på 3,5 års SU. Hvis du bare melder SU fra i sommerferien, får du et fribeløb du får svært ved at indtjene. Arbejde i sommerferien giver let 50.000 efter skat, hvis bare man strammer balderne lidt sammen og arbejder i stedet for at sidde derhjemme og glo fjernsyn. En weekendvagt en gang eller to om måneden mens man læser giver også en anseelig indtægt. Med alle de muligheder for bijobberi der er når man læser medicin, er der ingen grund til at man ikke sagtens kan klare sig igennem studiet og få en masse praktisk, studierelevant erfaring oveni.

kan fornemme at man nok bare skal sørge for at planlægge sig lidt ud af problemerne. Måske er det klogest bare at flytte til odense en gang for alle… så er de togpenge (og tiden) ligesom også sparet dér!!
Mange tak for kommentarerne.

Hej DitteO.
Jeg bor også i Kbh og skal studere i Odense. Jeg ved dog ikke om jeg skal begynde til september eller januar. Umiddelbart er jeg, ligesom dig, også i tvivl om det med pendling er overkommeligt eller om jeg bare skal tage mig sammen og flytte til Odense. Jeg har nemlig også lejlighed, kæreste og hele mit liv her i Kbh.
Jeg er dog kommer til den konklusion, at jeg virkelig gerne vil engagere mig 100% i studiet - også hvad angår det sociale, og jeg tror ikke det er muligt hvis jeg hver dag skal hjem til Kbh igen.
Held og lykke med det hele!

“rart” at jeg ikke er den ene om den slags problemer;-) Er kommet frem til det samme som dig, og så må man jo bare tage tingene (og kæreste problemerne) som de kommer;-) Nyd sommeren og så kan det jo være at vi ses efterfølgende!

Hvis nogle af jer gerne vil prøve at bo i Odense, de første par måneder for at finde ud af om det kan fungere og lign. så fremlejer jeg min studiebolig i Odense C møbleret for 2.500 plus 300 i A/C pr. månede fra d. 1/8 2009 til 15/10 2009. Hvis det kunne have interesse så meld tilbage i løbet af ferien :slight_smile:

[quote=“DitteO”:1h7jld8v]Hej,
Jeg har netop færdiggjort min bachelor i biologi, og er nu blevet optaget på medicin… hvilket er noget jeg har ville i MEGET lang tid.
Jeg har modtaget SU gennem de sidste 3 år og fra forskellige folk har jeg hørt at man på medicin har SU til 7år, dvs. jeg burde have 4 års SU til gode… ikke sandt? Hvid der er andre som har været i samme situation, så ville jeg hører hvordan i har fået det til at fungere i den sidste del af studiet -altså uden SU? Såvidt jeg ved kan man kun tage SU-lån MENS man samtidigt får SU, og derfor ikke er berettiget til et lån når ens SU klippekort er opbrugt.
Tænker på om økonomien kan løbe rundt, udelukkende baseret på FADL vagter, eller er det for urealistisk?
-Ditte[/quote]

Du skal på ingen måde være nervøs for den sidste tid på medicinstudiet, i dit tilfælde de SU-løse to år, for man har stor gavn af lægevikariater, såvel økonomisk som fagligt. Det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har selv meldt min SU fra på mine to sidste semestre på medicinstudiet (har hele 9 klip tilbage), da det ganske enkelt ikke hænger sammen for mig i forhold til det omfang af arbejde, jeg har.

Så frygt ej, gem eventuelt SU-klip til de hårdere semestre og frameld dem så på de mindre hårde, hvor du kan arbejde samtidig.

[quote=“Asklepios”:syfi4q21]

Du skal på ingen måde være nervøs for den sidste tid på medicinstudiet, i dit tilfælde de SU-løse to år, for man har stor gavn af lægevikariater, såvel økonomisk som fagligt. Det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har selv meldt min SU fra på mine to sidste semestre på medicinstudiet (har hele 9 klip tilbage), da det ganske enkelt ikke hænger sammen for mig i forhold til det omfang af arbejde, jeg har.

Så frygt ej, gem eventuelt SU-klip til de hårdere semestre og frameld dem så på de mindre hårde, hvor du kan arbejde samtidig.[/quote]

Ja der er gode job muligheder under medicin studiet.

En anden diskusion er om patienter ikke fortjener færdig uddannede læger og ikke studerende som modtagende læge. I århus tager mange vikariater efter 8. og 10. semester altså inden de har haft fag som intern medicin og kirurgi. Jeg synes ærlig talt at pt’erne har krav på en læge med bestået eksamen i det mindste intern medicin.

Slut på mit sure opstød og undskyld for at spore emnet på gale veje :slight_smile:

Hej alle sammen … Det er lidt andet jeg vil spørger om men kan ikke lige finde ud af at oprette indlæg!

Jeg har søgt kvote 2 i år i kbh på basis af at jeg læser medicin på første år, og anden relateret erfaring!
Jeg ville bare spørger om nogen vidste hvornår man fik svar for sin kvote 2 ansøgning… for der var noget med interview eller noget men har ikke rigtig fået andet svar end bare at de har modtaget min ansøgning!

havde selv mange forhåbninger til at komme ind vis kvote 2 i år!

Så vil være taknemmelig hvis nogen gider og svarer eller fortælle hvis de ved noget om proceduren!

Takker på forhånd
Zuna

hey undskyld for at fik emnet på den gale vej… men se bort fra den herinde… har fundet ud af hvordan man laver nyt emne
:slight_smile:

Undskyld!