Succeshistorier med lavt fagsnit

Hej alle der læser med, jeg håber I har nogle erfaringer I har lyst til at dele med mig

Jeg er 19 år gammel og blev student sidste sommer. Jeg har arbejdet på plejehjem og i hjemmeplejen i mit halve sabbatår. Jeg kom desværre for sent i tanke om, at jeg gerne vil læse medicin. Derfor var min studieretning på gymnastik samt/mat. Jeg var desværre så uheldig at blive kronisk syg i 2.g og det prægede selvfølgelig resten af min gymnasietid, både fysisk og psykisk. Jeg gik ud med et gennemsnit på 7 på trods af 33% fravær.

Jeg starter på sygeplejerske her om lidt, men kan ikke slippe tanken om medicin. Jeg tænker at færdiggøre den, så jeg altid har noget at falde tilbage på, i tilfælde af at drømmen med medicin brister. Jeg har overvejet ar bruge mine sommerferier på at læse fag op, men jeg var så uheldig at dumpe mat både mdt. og skriftligt, men bestod samlet set.
Jeg har hørt at man kan søge dispensation med karakterer fra gymnasiet som vidst skulle gælde for 1? udover det vil min uddannelse også trække op, når jeg skal søge ind. (søger først ind når jeg er færdig med sygeplejersken.
Mit spørgsmål er, er det realistisk at blive optaget med et fagsnit på 7 + relevant uddannelse og + mulig dispensation? Her mener jeg AAU, men vil også søge AU og overvejer også SDU og KU fordi jeg brænder for det.
Og vil min dispensation gå igennem hvis jeg læser fag op? her mener jeg kemi og fysik som jeg mangler på b
Håber I har tid og lyst til at dele jeres erfaringer og eventuelle råd. :slight_smile:

2 Synes om

Hvad stopper dig fra at søge ind allerede nu og søge ind mens du læser til sygeplejerske, hvis du ikke kommer ind? Odense kigger for eksempel ikke på dine karakterer, her skal du “bare” præstere godt i prøverne. Jeg ville personligt ikke spilde min tid på en professionsbachelor som jeg i sidste ende ikke skal bruge til noget (Både tid men også SU). Jeg har haft præcis samme overvejelser som dig, men har gået målrettet efter medicin. I år søger jeg dog ind på andre studier også, men har stadig tænkt mig at søge medicin mens jeg læser det andet studie, såfremt jeg ikke kommer ind på medicin i år :smiley:

2 Synes om

Hej Jose1
Jeg startede på årgang 2022 på AU med en gut som hvert år kort efter optag indsamler data på hvem der er blevet optaget med hvilket snit, unitest-score, mmi-score m.m. og jeg mener ikke at der er nogen der er blevet optaget med et fagsnit på 7 blandt dem der har svaret. Tror det laveste er 9, hvis jeg husker rigtigt.
Jeg tror ikke man kan søge dispensation for et lavt fagsnit eller manglende fag, i hvert fald ikke på AU som jeg ved mest om og som resten af mit svar vedrører;

Fortvivl dog ikke!
Selv gik jeg ud af gymnasiet i 2006 med et snit fra gammel-sproglig studieordning der omregnet til 12-trinsskala var 7,9 og hvor jeg manglede alle naturvidenskabelige fag og niveauer.

Jeg har været i en anden branche, men er gået målrettet efter at blive læge siden sommeren 2020, hvor jeg begyndte at læse de manglende fag og niveauer som gymnasial supplering på VUC.
Jeg tog også nogle HF enkeltfag som selvstudie for at forbedre mine karakterer i dansk og engelsk og landede i 2021 0,1 fagsnitspoint under senest optagne og kom dermed ikke ind.
Mit fagsnit var vist 9,8 på dét tidspunkt.

Allerede her i årene efter er der blevet optaget folk med lavere fagsnit (og høj unitestscore).
Selv læste jeg videre og fik forbedret mit fagsnit til 10,5 som jeg kom ind med i 2022 med en ellers dårligere unitest end første gang.

Funfact: skulle du komme ind i år, kommer vi måske på samme årgang med 2. semester, fordi jeg i mellemtiden har haft travlt med at lave børn :wink: siden jeg startede i 2022 har jeg nået at færdiggøre 1. semester og om nogle måneder skal jeg have tvillinger, så jeg siger bare: no stress :hugs:
Du skal nok nå det hvis det virkelig skal være, selvom det måske ikke bliver i år det lykkes.
Men vil klart anbefale dig at gå efter medicin nu i stedet for at fortsætte sygeplejerske og bruge SU på en uddannelse der måske alligevel ikke er den rigtige. Evt. tage orlov fra studiet og læse fag op hvis det føles for farligt at droppe ud.
Men gå efter drømmen nu, ikke om x antal år.
Det er forresten ret svært, hvis ikke umuligt at klare visse af fagene uden de fornødne niveauer i kemi, fysik og matematik, så jeg tror det er et must på alle uni’erne.

Pøjpøj

1 Synes om

Hej Jose1

Jeg bidrager lige med et kort svar. Som de andre også lidt nævner, så kommer det lidt an på hvilket universitet man ønsker at søge. På AAU kigger de på dit fagsnit + relevant erhvervserfaring. Vi anbefaler derfor at man har min. 1 års erhvervserfaring (fx 1 år på sygeplejerskeuddannelse) samt læser fag op. Det er den måde man øger sine chancer bedst muligt for at komme ind. Dog synes jeg du skal sende bacheloroptag.dk en fin besked, da de kan guide dig til præcis hvad der er bedst.

Men du skal forvente at læse fag op. Måske du har nogle fagsnit fag hvor du alligevel har fået 4, som du godt tænker du kan klare bedre? Så det bare i gang du. :slight_smile: Held og lykke, det skal nok lykkes hvis du har viljen.

@roseTT
Jeg manifestere lige at dette bliver min realitet til sommer. Det er tredje gang jeg søger kvote 2 og har også et snit på 6 komma noget :smiley:

2 Synes om