SU'en begrænses til 4 år?

Mere følger…

I forlængelse af forslag til skattereformen: http://www.ugebreveta4.dk/2009/200904/B … pskat.aspx

Glimrende forslag i min optik og med de korrekte argumenter.

Personligt synes jeg, at det forslag er en gang svineri uden lige, der, hvis det gennemføres vil bidrage til social ulighed, forhindring af “mønsterbryderes” muligheder og en forringelse af studiemiljø og studieliv. Jeg har sjældent set noget så plat…det skulle da lige være den døde hest som Sander har fundet frem i forøgelse af studieoptaget. Det er lysende klart, at den siddende regering er klar til at give køb på alle løfter og ideer om danmark som videnssamfund og istedet satse på danmark som et markedssamfund. Hvornår lærer de det( med de menes både VKO og de dertil hørende vælgere)…

Det var mit venstredrejede indlæg for i dag…

Michael

Hvem bestemmer, om vi skal være lige? :slight_smile:

Jeg synes det lyder ganske fornuftigt, at de, der bruger uddannelsessystemet, også selv betaler for det. Og som skattekommissionen så rigtigt påpeger, så vil folk med uddannelse se frem til en større livsløn end dem uden, hvormed de har fine muligheder for at betale lånene tilbage.

Jeg er også klart imod.
Jeg kan dog godt se ideen i at en del af SU’en gøres til et lån, hvorved de der har pengene
nok vil vælge selv at spæde lidt til uden at låne, mens de der ikke har kan betale dem af senere…
Forudsætningen er selvfølgelig at staten skal være yderst løshåndet med lånene, jeg mener enhver
der er på en videregående uddannelse burde kunne låne pengene - uden renter!

Det skal selvfølgelig være et statsgaranteret lån med ingen - eller meget lav - rente. Det er jeg helt enig i :slight_smile:

(Jeg mener faktisk, at Konservativ Ungdom foreslog noget lignende for et par år tilbage…)

Jeg tvivler dog stærkt på at den siddende regering ville gå med på et lån uden rente :lol:

De har jo desuden vist at der ingen intentioner er om at gøre uddannelsesforholdene bedre, snarere tværtimod.
Billigere uden hensyn til kvalitet har vist hele tiden været dagsordenen, og jeg ser umiddelbart heller ikke nogen “kompensation”
for den forkortede SU-periode ligge på bordet i den nye ordning. Tværtimod skal lånet være af præcis samme type som
vi allerede kender. Det betyder at de mennesker der allerede har pengene, kan betale af egen lomme,
mens “mønsterbryderne” bliver bebyrdet med en ekstra renteudgift. Dette mener jeg ikke er hensigtsmæssigt, og vil netop
hæmme folk i at tage en uddannelse.

Det der derimod er hensigtsmæssigt er at den lavere SU resulterer i lavere topskat, hvilket betyder lavere incitament
til at flygte til andre lande, og at de der alligevel tager af sted, så stadig skal tilbagebetale studiegælden, hvorved tabet gøres lidt mindre.

Det er heller ikke hensigtsmæssigt at forkorte perioden med SU… Man skal nemlig være ret naiv hvis man tror (som der står
i skattekommisionens rapport) at det vil være et incitament til at gå den “lige vej” gennem uddannelsessystemet.
Jeg tror ærligt talt ikke at unge mennesker vil vælge hvad de skal gøre med resten af deres liv, ud fra en betragtning
om at de kommer til at skulle betale 50-100.000 kr tilbage senere, hvis de står i den situation at de er hamrende ulykkelige med deres
studievalg. :cry:
Hvis man skulle skære i SUen, så ville det være mere rimeligt at sætte den omkring personfradragsgrænsen (3500 kr / måned tror jeg?)
og så sætte SU lånet til at være et fast beløb derudover (antageligvis vil 2000 kr være passende).

Det er naturligvis kun min mening.

Kilde til ovenstående: Skattekommissionens rapport. http://filer.skattekommissionen.dk.s3-external-3.amazonaws.com/lavere_skat_paa_arbejde.pdf

Også klart imod.
SKANDALE at de studerende skal betale gildet.
Har svært ved at se ideen i forslagene. For det første ser jeg det som direkte modstridende mod de ellers bevingede ord om flere højtuddannede i DK. Forslaget vil uden tvivl få de svageste til at opgive at påbegynde på udannelse ( i hvert fald at påbegynde en 5 årig af slagsen). Har også lidt svært ved at se det rimelige i forslaget kommer nu, hvor arbejdsløsheden stiger og det derigennem bliver sværere for de “unge” at få sig et ufaglært deltidsjob. Betyder at folk må forsøge at arbejde noget mere inden studiet ( = med mere tid inden de påbegynder studiet), eller forsøge at udskyde studiet og arbejde flere timer ved siden af (som man bliver nødt til at gøre i f.eks USA)

[quote=“Jakob K”:fsjol17t]Det skal selvfølgelig være et statsgaranteret lån med ingen - eller meget lav - rente. Det er jeg helt enig i :slight_smile:

(Jeg mener faktisk, at Konservativ Ungdom foreslog noget lignende for et par år tilbage…)[/quote]

Ja, Konservativ Ungdom forslår stadig at man skal afskaffe SUén. Men er også set i langt større sammenhæng. De vil jo sænke topskatten vildt og derved gøre en uddannelse økonomisk attraktiv. Men problemet er jo, som det altid har været, at man kan ikke betale sine regninger eller købe mad, for hvad man måske kommer til at tjene om 15 år

I tvivl.
På den ene side kan jeg godt se argumentet i, at den samlede skattelettelse senere hen i min gerning som læge vil komme mig tifold til gode, i forhold til det lån og de renter der skal tilbagebetales når mit studie er færdiggjort. Det kræver dog, at alle får mulighed for at få dette lån, samt at det gøres meget billigt for de studerende at tage. Hvis det månedlige beløb tæt nærmer sig det nuværende SU beløb, så er jeg i princippet villig til at godtage det nye forslag. Det kan måske endda hjælpe de stakkels sjæle, der sidst på deres studie ellers ville være løbet tør for SU-klip?

På den anden side er forslaget selvmodsigende. Forslaget går mildt sagt direkte imod regeringens planer om et videnssamfund, idet det teoretisk vil gøre livet sværere for en del studerende.

Men kære fellow stud. med.‘er. Nu siger jeg noget, som man ikke ofte vil høre ytret på et universitet, eller på et forum som dette. Jeg ved, at jeg efter al sandsynlighed vil blive revset for det i efterfølgende posts, og det er jeg helt okay med. Min hensigt er blot at få jer til at tænke tanken. Nogen skal jo op og hænge på korset, ik’ ?

Her kommer det: Kære medstuderende. Vi er forkælede. Vi har det faktisk rigtig rigtig godt.
I Danmark er det sådan, at du kan blive præcis hvad du vil, blot du sætter dig for det. Du får endda penge for at studere. Noget som er uhørt i andre lande. Selv i et land som Sverige, et land som vi jo traditionelt sammenligner os med, får de studerende ikke penge for at studere. De låner. Vi får. Nu bliver det så forslået, at der pilles ved SU’en, således at de sidste år af din uddannelse skal foregå for lånte penge. Reaktionen er mildt sagt hysterisk - der lyder et ramaskrig fra de studerende, og den efterfølgende reaktion var uforholdsmæssigt kraftig.

Pointen er, som sagt, at vi er forkælede. At vi har det rigtig rigtig godt. Min generation ser SU som en rettighed - på linie med stemmeret og ligestilling.
Det er forkert. SU er et privilegium. Et privilegium som vi skal være meget taknemmelige for.

Det er, synes jeg, imidlertid vigtigt at tage en fornuftig diskussion angående den slags privilegier fra tid til anden. Det er nødvendigt i et velfærdssamfund som vores, at der er enkelte der tør tage bolden op, og starte en debat der måske i sidste ende kan føre til en forbedring af det nuværende system. Det er derfor også meningen med dette post. At få jer til at tænke, om end bare i kort tid, over hvor godt vi egentligt har det, og den lange række af privilegier som vi nyder godt af. Tag dem ikke for givet, for de kan meget hurtigt forsvinde :slight_smile:

Nu har jeg placeret numsen i klaskehøjde, og venter spændt!
:lol:

Fordi forholdene er dårlige andre steder, betyder det ikke, at vi skal søge samme lave fællesnævner… Med det argument kunne vi afskaffe hele velfærdssystemet.

  • Mikkel

Kan kun erklære mig fuldstændig enig ! :wink:

[quote=“Sarup”:2q8iscqi]Pointen er, som sagt, at vi er forkælede. At vi har det rigtig rigtig godt. Min generation ser SU som en rettighed - på linie med stemmeret og ligestilling.
Det er forkert. SU er et privilegium. Et privilegium som vi skal være meget taknemmelige for.[/quote]

Du rammer hovedet på sømmet.

Helt enig med Sarup. Dejligt at en turde sige det :wink:
En anden ting vi lidt glemmer i denne tråd, er at det sikkert vil blive til 5 års SU for stud med’er - vi får vel stadig vores ekstra år grundet længere uddannelse… Altså kommer det til at dreje sig om et års manglende SU. Og de der ta’r vikariater eller forsker (og ta’r enkelte eksamener på forskningsåret) igennem studiet, vil sagtens kunne sprede disse 5 års SU ud over uddannelsen. Har selv haft vikariater de sidste tre sommerferier og ikke fået mere end halv SU/år. Det skal selvfølgelig ikke være sådan, at man skal tage vikariater for at klare sig økonomisk. Det burde være som i Norge og Sverige hvor man får et billigt lån. Såvidt jeg forstår skal vore Svenske Og Norske medstuderende ikke betale det hele tilbage, hvis de bliver færdige inden for normeret tid.
Vi skal dog har bedre mulighed for at tjene rigtige penge, i de måneder vi ikke er studieaktive… Ikke bare de 1500,- / mdr ekstra de fandt på i sommer.

Synes modellen som man har i Norge er god. Man har statslige lånemuligheder under studiet og fleksible afbetalingsmuligheder efter endt studietid, renterne følger mig bekendt diskontoen under studietiden og noget højere bagefter. At studere og tage en uddannelse bliver dermed til en investering i ens fremtid og liv, sansynligvis en af de bedste man kommer til at foretage. Desuden er topskatten bagefter betydeligt lavere, hvilket indebærer en gulerod for dem som gerne vil arbejde mere og gør det mindre besværligt at komme af med de 3-400.000kr man skylder bagefter.
Selvfølgelig er der fordele og ulemper, men man kan ihvertfald selv vælge ved denne model samtidigt med at den er social ansvarlig.

/Michael

Jeg synes generelt det er noget svinsk gjort af regeringen. Taget i betragtning af medicin studiets sværhed, længde osv.
så er det ikke vejen frem, at tvinge de studerende ud i arbejde 2 år før tid, fordi de ikke har råd. Det kan komme til at ramme b.la. medicin studiet hårdt hvis ikke dette bliver ændret. Men igen må det ses som endnu en brik i det spil som regeringen kører. Først forringer de den offentlige sektor, i form af nedslidte hospitaler og et større opbud af privat hospitaler, som sætter sig som en anden parasit og suger livet ud af de offentlige sygehuse. Der er brug for forandringer i DK.

Ved ikke om jeg skal være for eller imod. Det store problem ved dette forslag er at det ikke fjerner hele SUen. Hvis det havde været en fuldstændig fjernelse af SUen på såvel ungdoms- som videreuddannelse sammen med en enten fuldstændig afskaffelse af af kontanthjælp, boligstøtte og andet offentligt “hjælp”, eller en reduktion til det absolut nødvendige, ville jeg uden forbehold kunne tilslutte mig. Tror dog at forslaget kan være et skridt i en rigtig retning så må sige at jeg tilslutter mig det.

Bortset fra renterne er jeg enig. SU må gerne være et lån, så længe der er 0% i rente.
For os medicinstuderende er det jo ikke et voldsomt stort problem at betale tilbage, men
tænk på diverse andre studerende der har det sværere på arbejdsmarkedet for tiden (eks: arkitekter).
Med et lån på 300.000 ville renterne alene andrage 15-30.000 om året. Det er ret meget når
man i forvejen kæmper med arbejdsløshed m.m. - og dermed vil det skabe en voldsom
slagside til ulempe for de der fra starten af var mindrebemidlede (som jo netop er de mennesker vi
ellers er gode til at få med på uddannelsesvognen her i Danmark).
En delvis eftergivelse af denne gæld, såfremt uddannelses bestås på normeret tid, kan jeg også
tilslutte mig. (ville svare lidt til et stipendie for veludført arbejde).