Sundere forhold til studiet

Jeg er snart færdig med 1 semester og det har været overvældende, men også utroligt spændende. Jeg håber selvfølgelig at jeg består eksamen og er allerede stille roligt begyndt at tænke på hvordan jeg fremadrettet kan få et sundere forhold til studiet, hvor jeg ikke føler jeg skal sidde og læse konstant, men samtidigt hellere ikke komme alt forlangt bagud med pensum, hvor man så ender med at gå ned med stress i eksamensperioden :crazy_face: Jeg har nogle fritidsinteresser jeg gerne vil vende tilbage til, men jeg har ingen ide om hvordan man balancere studielivet-fritidslivet.

Jeg vil derfor spørger hvordan i andre gør? Søger alle tips og tricks!

1 Synes om

Hej med dig!
Jeg tror du skal gøre op med dig selv hvor vigtigt det er for dig at læse det “hele”. Jeg har personligt erfaret, at det når jeg aldrig. Det er klart, at vil man have 10 og 12 skal man lægge mere arbejde og læsning i det (med mindre man er overnaturlig :wink: )
Derudover synes jeg du skal prøve at lave en realistisk læseplan. Altså hvornår og hvad skal du læse, og hvornår holder du fri. Nogle starter kl 8 og slutter kl 16 hver dag. Så bruger de kun de timer på læsning og holder fri resten. Eksamensperioderne er selvfølgelig undtaget :slight_smile:
Og så hold fri når du holder fri! Slip den dårlige samvittighed, ellers lader du ikke batterierne op. Man har brug for at lave andre ting med så læsetungt et studie, eller risikerer man at miste gejsten. Det skal jo helst være sjovt at læse medicin og ikke en sur pligt.
For mig er pauser og fritid også godt givet ud, fordi jeg dermed er mere effektiv i timerne med læsning.
Balancen kan kun du selv finde, men giv dig selv lov til at holde fri. Du skal nok nå det hele. Og hvis ikke, tager du bare eksamen igen. Det er der ingen skam i :slight_smile:

Håber det kunne give bare en lille smule inspiration. Jeg lover dig for du ikke er alene om at synes balancen er svær at finde!!

Bh Amanda (7. sem)

3 Synes om

Hej Amanda
Mange tak for dit skønne input :blush: Så skal jeg bare i gang med at planlægge næste sem med forhåbentlig en mere realistisk og effektiv plan :laughing: Det gør mig glad at høre du har fundet din vej i gennem studiet!