Supplerings karakterer

Hej herinde.

Jeg er ny, og håber I vil hjælpe med et par spørgsmål…

Jeg er en kvinde på 31 år, mor til 3 børn på hhv. 4, 6 og 7 år, med 10 års erhvervserfaring som SSH inden for primær sektor, og med et stort ønske om at læse videre. Derfor er jeg i gang med at tage en fuld HF, hvilket jeg bliver færdig med sommeren 2019. Mit nuværende snit er på 11,3 (inkl. bonus) og jeg regner med at holde det. Uanset hvad, skal jeg supplere til kemi B, fysik B og matematik A på VUC, for at opfylde adgangskravene, og vil derefter søge både kvote 1 og 2 på KU.

Kemi har jeg ikke haft problemer med (indtil videre) men jeg frygter fysik og især matematikken!

Hvordan vægter karakteren for suppleringsfagene? Er det nok at man består, eller vælges der efter højeste karakter? Jeg arbejder altid hårdt for at gøre mit absolut bedste, og har selvfølgelig også tænkt mig at gøre dette under suppleringen.

Jeg forsøger blot at vurdere mine chancer, da jeg ikke har tid/råd til at skifte fra studie til studie, og VED at det er læge jeg vil være. Hvis alt kokser, er plan B at læse psykologi.
Jeg kan drage en del paralleller fra mit tidligere erhverv, og ifølge vejlederne på KU, har jeg en masse relevant erfaring på mit CV. Derudover har jeg fuld opbakning fra min mand.
Det er “bare” lige de sidste fag der skal gennemføres.

Derudover vil jeg høre, om andre har erfaring med at læse medicin OG have børn?
Jeg tænker, at mine børn jo bliver mere selvstændige i takt med at studiet bliver sværere, og mere krævende? Jeg vil så gerne have en spændende karriere, der konstant udfordrer mig fagligt, når børnene engang er blevet så store at de klarer sig selv, og jeg kan fordybe mig i lægevidenskaben og dygtiggøre mig.

Beklager det laaaange indlæg, og på forhånd tak :wink:

karakterer fra suppleringsfag tæller ikke med. Især hvis du holder snittet og kommer gennem kvote 1 er du safe.

Jeg har gået på studiet med en hel del studerende som også var forældre (jo længere på studiet, desto større chance). Det er krævende, men de var alle dedikerede og har klaret sig superflot.

Pøj pøj med det.

Mvh
Mignon

Hejsa
Ikke for at skræmme dig, men man skal virkelig være selvdisciplineret, hvis man har børn, da nogle perioder på studiet kan være krævende.
Jeg er lige droppet ud af medicinstudiet - jeg var ca. halvvejs. Dette blev jeg desværre nødsaget til, da vi ikke kunne få det til at fungere med børn, intet netværk til at tage over mht. børnene og en mand som arbjder > 60 t/uge.
Held og lykke fremover :rose:

Det er jeg ked af at høre - det er en ultimativ investering at få den uddannelse, jobsikkerhed, økonomi etc…

Håber du fik din bachelor i hus…

Mvh

Helt enig. Det var også en meget svær beslutning at melde sig ud. Føler dog at det var det rette at gøre ellers var jeg nok skilt idag pga stress :joy: Ja det fik jeg, men måske ikke så godt alligevel, hvis man vælger gå en anden retning senere

Ohh nej, det er sandt…

Jeg tænkte mere ud fra en kontekst om muligheden for senere at genoptage studiet… :thinking:

Det er ellers den mest kedelige del af studie du har klaret, og den mest spændende, som var tilbage. Ej heller lige så “tung” set fra et studieperspektiv - da det mere handler om at “fange” den kliniske tankegang.

Men selvfølgelig arbejde/studie og familie skal jo gå op. Det er klart. Trælst det ikke kunne lykkes for jer - i første omgang!

Tak for jeres svar. Det er jeg ked af at høre snielsen, men ja, familien kommer først!
Jeg har i flere år prøvet at sætte mig ind i hvad studiet kræver, men kan selvfølgelig ikke vide det, før jeg står i det. Jeg er meget motiveret for at komme i gang med studiet og alt hvad det indebærer.

Desværre, er jeg netop blevet gjort opmærksom på, at reglerne ændres fra 2019, således at supplerings karaktererne bliver lagt ind i gennemsnittet fra den adgangsgivende eksamen, og dermed kan trække snittet ned… ØV!

Hej, hvis man gør sig umage med supplering, så kan man også sørge for at snittet ryger op :wink: Jeg kom ind i Aarhus gennem kvote 2 med netop fantastisk flot snit fra suppleringsfagene (mit gymnasiale snit kunne ikke udregnes da det var fra udlandet). Så det er ikke kun dårligt :slight_smile:

1 Synes om