Svar på optagelse AU

Svar på optagelse AU
0

Jo, det var samme grænsescore som på SDU. Der er nogen, der ringer til AU i dag for at høre, hvad der afgører, om man er kommet ind eller ej, når man er over grænsescoren :slight_smile:

Jeg ringede ind og spurgte, og de sagde, at de først skal tjekke om alle, der har fået en score over 56 opfylder de andre adgangskrav, fx bestået fag på de adgangsgivende niveauer m.m. Har man det, har man fået en studieplads.

Okay han sagde noget andet til mig. Han sagde at der var 3-400 der havde fået score over 56, fordi de tog forbehold for 2. prioritet, kvote 1, mangel på opfyldte adgangskrav osv… men at man altså ikke var garanteret en studieplads :’( han virkede super uvidende om det hele.

Hmm, de kunne stadig godt give en grænsescore når de nu kun vurderer ud fra én faktor, det er jo også det SDU gør med de 31 point fra MMI’en. Grænsescoren kan så falde senere pga. de nævnte forbehold med 2. prioritet, kvote 1, ikke-opfyldte adgangskrav osv. :thinking:
Det ville være rart at vide allerede nu hvordan ens chancer er.

Jeg prøvede at spørge ham om han kunne se hvor mange der havde mere en min testscore, men det kunne han ikke. (Hvilket jeg synes kunne være en lækker oplysning) han kunne kun sige at der var 300-400 stykker der havde 56 eller mere. Det kan man jo ikke bruge til noget :sweat_smile:

@melissa1 har du fået svar på mailen du sendte?

Nej ikke endnu desværre, jeg venter i spænding. Jeg skal nok dele svaret, når det engang kommer. Det er da virkelig irriterende, at man stadig nærmest er lige så uvidende som før man fik svar på testen.

Præcis! Også når de siger to forskellige ting allerede :sweat_smile:

Ja de burde altså gøre, som de også gjorde sidste år, hvor grænsescoren var lagt så højt, at dem der lå over grænsen var sikre på at få en plads, så længe de opfyldte adgangskravene. Sidste år var der jo også en venteliste for dem, der lå lige under scoren, og det synes jeg virkelig fungerede bedre, for lige nu er det jo lidt som om, at alle med en score over 56 i princippet er på ventelisten.

Hej,

Jeg deltog i MCQ og MMI sidste år, og troede, at fremgangsmåden på AU var den samme mht. fordelingen af studiepladser ud fra grænsescore. Efter at have læst herinde kan jeg så forstå, at de gør noget andet i år. Jeg har talt i telefon med både optag og en af dem, der har været med til at afvikle det.

Jeg talte med en fra optag i dag og hun sagde, at de har skåret 1500 ansøgere fra. Hvis der har været lige under 2000 ansøgere, er det <500 ansøgere, der har fået besked om, at de er kommet i “betragtning” til en studieplads.

Hende, der har været med til at afvikle det, fortalte, at der siden sidste år, er kommet lovgivning på området (undskyld, men som en fra Sjælland, der har boet i Jylland en del år, kan det nogle gange være lidt svært at tolke på den jydske humor, så ved ikke om hun løj), der gør, at de ikke må oplyse ansøgere om de har fået en studieplads eller ej før den 28. juli sammen med alle andre.

Jeg spurgte så ind til fordelingen af point for dem, der har taget testen, og hun fortalte, (igen, den jydske humor), at det er et australsk firma, der, meget kompliceret, regner ud (og det er så her, om jeg ikke ved, om hun løj), hvordan pointene skal fordeles. Fremgangsmåden ændrer de årligt. Jeg har spurgt både optag og hende fra administrationen om hvad den højeste score, man kan opnå er, men har ikke fået et svar.

Jeg fik 75 point sidste år og 61 point i år. Sidste år boede jeg i Brabrand og var i gang med at supplere mit eksamensbevis med fysik B, så har haftr gode vilkår. I år skulle jeg rejse et par timer, så var oppe kl. 4 og har et arbejde, der ikke er særligt udfordrende, så det skulle give god mening, hvis jeg har præsteret dårligt til MCQ’en i år. Sidste år fik jeg 27 point eller tilsvarende til MMI’en. Men hvis man skal tro på hende fra administrationen, kan man ikke sammenligne resultater år fra fra.

Jeg spurgte så ind til, om det var en seriøs udregning de havde foretaget, med baggrund i, at de har ladet <500 ansøgere få en positiv tilbagemelding, og det forsikrede hun mig om, at det er. Jeg ved så ikke om hun har misforstået mig eller hvad. Hvis det er en seriøs udregning, så skal 80% eller næsten 400 ansøgere frasige sig deres plads.

Jeg fortalte hende, at det efter min mening er grotesk, men det svarede hun ikke på.

Jeg spurgte igen hende fra administrationen, at jeg havde læst herinde, at en person havde fået svar fra optagelse om, at “betragtningsbrevet” er det samme som en sikker studieplads og det sagde hun, at det er det bestemt ikke.

Så hvordan hun kan sige, at det er en seriøs udregning og samtidig fastholde, at man ikke kan være bare nogenlunde sikker på at få en studieplads, når man er kommet i betragtning, det ved jeg ikke.

Det er meget useriøst, at man som ansøger, især hvis man også deltog sidste år, hvor fordelingen var sat efter en høj grænsescore, i år skal til at fortolke på indholdet i breve fra en seriøs institution som Aarhus Universitet.

Beklager det lange svar, men er +10 år ældre, så der skal lidt flere ord til :slight_smile:

Mvh.

Fik du nogen idé om hvordan de fordeler studiepladserne, hvis der er for mange tilbage i “puljen” i forhold til antallet af pladser efter optag i kvote 1? Gives de til dem der har scoret højest point, af dem der er tilbage?

Jeg fik følgende svar, da jeg skrev til dem pr. mail:

“Det er stadig din score i uniTEST, der afgør om du får tilbudt en studieplads d. 28 juli. Grunden til at du stadig er i betragtning, skyldes at det endnu ikke er sikkert hvor mange pladser der er. Det er dem med den højeste score, som bliver tilbudt en studieplads.”

Ja, hende fra studieadministrationen sagde, at det var antallet af point, der afgjorde, hvem der kommer ind.

Wow, så det lyder som om at de har sat grænsescoren virkelig lavt, så det slet ikke er ensbetydende med at man kommer ind hvis man er over den…

Hvis der er 500 personer der har 56 point og derover, så er der godt nok mange der bliver skuffede. Så hellere allerede nu få at vide at man ikke får en plads.

Hvor mange point der mon skal til… det er svært at vide!

Hvad endte grænsescoren med at blive - er der nogle der ved det? :slight_smile:

Den blev 60 :slight_smile:

Må jeg spørge hvor du ved det fra? :slight_smile: jeg synes ikke det stod på mit.au.dk

Ja da, det står ikke nogen steder, men jeg har snakket med nogen der fik 57, 58 og 59, og de kom desværre ikke ind. Jeg kom ind, med 60, så det må have været grænsescoren :slight_smile: