Svensk kemibok för 1:a termin?

Hejsan!

Skulle bli jätteglad om det fanns någon svensk som kommit ett par terminer som kunde berätta hur man ska göra med bokval när det gäller kemin? Mygind-böckerna verkar sjukt trista och så är de ju på danska… Jag har dessutom kvar mina böcker från gymnasiet: Gymnasiekemi 1, 2, 3 från Libers förlag, är de bra nog? Eller några andra tips?

Tack så länge!
/Johan

Hej du!
Jag vet inte om de kemiböcker du talar om motsvarar Mygind. Och ja, Mygind är några trista böcker, men som tur är är det ju inte tal om att läsa en massa text, utan mest att få en uppfattning om vad det handlar om. Dessutom tror jag det är bra att lära sig läsa lite danska så fort som möjligt, för det är ju något du kommer få lära dig. Det är dessutom väldigt lätt så fort du lär dig de få ord som heter något helt annat. + så har man ju den lyxen att det finns exakta läsanvisningar till varje lektion för Mygind. Så jag rekommenderar dig till att köpa dem!

Hejsa.

I må meget undskylde, at jeg sådan bryder ind i jeres diskussion. Det undrer mig faktisk lidt, at Danmark er så attraktivt for svenskere og nordmænd - selvom jeg ikke har noget mod det. Hvad skyldes det helt præcist?

Danskere er et så hyggeligt folk. :slight_smile:
Nej, på trods af at denne uddannelse siges vare noget bedre end læge-uddannelserne i Sverige, skyldes nok de fleste svensker som læser her at det er lidt nemmere at komme ind på medicinstudiet her end i Sverige. I Sverige er det sådan, at hvis du har højeste karakter i alle fag, kan du alligevel ikke være sikker på at du kommer ind på medicin. Sen må jeg virkelig sige at jeg synes det er riktig sjovt at prøve på et andet land på denne måde!

Okay, d.v.s. optaget i Sverige er en slags blanding af den danske kvote1/2?

Hallå Johan!
Menar precis som Anders att det är vettigt att införskaffa mygind-böckerna. Köp dock bara 2&3. I stället för den första kan du nog använda dina svenska gymnasieböcker. Det är som sagt inte så mkt du behöver läsa i ren text och skriven danska lär man sig snabbt! Det mycket av kemin handlar om på första semestern matte! Så kan du bara den så ska det nog lösa sig!

Tusen tack för hjälpen! Jo då blir det så att jag köper Mygind 2&3, som ni säger refererar ju läsplanen till dem, så det blir väl enklast med dem. Men tack för era tips!

/Johan