Sygdom og medicin/fysioterapeut (Aalborg)

Hej alle,

Ung mand på snart 25 år. Jeg overvejer at søge ind på enten medicin eller fysioterapeutstudiet i Aalborg, men er usikker på mit valg. Håber I kan hjælpe.

Kort om mit forløb:
I 2007 bestod jeg køreprøven til lastbil og dagen efter fik jeg frakendt lastbilkørekortet grundet dårligt syn. I 2008 begyndte jeg på en ungdomsuddannelse som jeg afsluttede i 2010 med et gennemsnit på 10,4 (uden at gange med 1,08 efter nyere regler) med de obligatoriske fag og mine valgfag biologi b, samfundsfag b og matematik b. I år har jeg afsluttet mat a og kemi b med hhv. 12 i begge fag. I dag mangler jeg blot fysik b, som afsluttes om halvanden uge.

Grunden til min usikkerhed skyldes to ting. Den første er, at jeg har gennemgået fire øjenoperationer i løbet af august 2010 til januar 2011. I dag ser jeg 80 % på lang afstand og ser 90 % på kort afstand (ved læsning af tekster og lignende) – har ingen problemer med fokusering. Øjenlægen siger, at mine øjne ikke vil begrænse mig i at læse medicin eller anden længerevarende uddannelse. Alligevel har jeg denne dumme bekymring (tror det stammer tilbage til frakendelse af lastbilkørekortet). For det andet, kan jeg nemt blive ukoncentreret, men tror dette vil ændre sig, såfremt jeg søger ind på en uddannelse, der rent faktisk interesserer mig.

Min bekymring går på, om jeg vil kunne nå at læse alle de sider, som studiet nu engang kræver? I marts var jeg til åbent hus på AAU, hvor en medicinstuderende fortalte, at man i hvert fald skal læse fra kl. 8-16 til hverdag og nogle gange i weekenden. I dag bruger jeg lidt ekstra tid på at læse, end jeg gjorde tidligere, på grund af de operationer (ved ikke hvorfor). For det andet, har jeg en eller anden formodning om, at læse medicin er overdrevent svært og har derfor en tilbøjelighed til at vælge fysioterapeut frem for medicin.

Hvorfor vælge de to uddannelser og udelukke andre? Grunden er, at jeg altid har haft interesse i at hjælpe mennesker. Har arbejdet seks år i butik, seneste arbejdet for en virksomhed, hvor jeg snakkede med kunderne for virksomheden, m.v. Derudover har jeg altid interesseret mig for biologi og mennesket generelt (anatomi, fysiologi og dets psyke), som jeg læser af ren interesse.

Kan nogen her rådgive mig? Eventuelt nogen, der selv har haft problemer med deres øjne eller kender nogen der har, som læser medicin? Eller som har en anden sygdom, der alligevel gør, at de kan læse medicin? :slight_smile: . Har hørt det er muligt at vælge anden uddannelse efter bachelor i medicin, som i så fald kunne være fysioterapeut, men ved ikke om det helt passer.

Vh. Martin

Du skal da bare give dig i kast med den uddannelse du helst selv vil. Det lyder jo til du kan vælge frit, men dit gennemsnit.
Der er jo også muligheden for at få indlæst lærebøger (hvis du er svagtseende eller ordblind) på lydbøger fra danmarks blindebibliotek.
Der er ihvertfald ingen der “smider” dig ud, grundet dit syn.

Jeg har lagt mærke til, at os medicinstuderende godt kan lide at overdrive hvor meget vi læser om dagen. Endnu engang støder jeg på en påstand om, at medicinstudiet kræver at du mindst læser 8 timer om dagen - det passer altså ikke. Pt. læser jeg ikke mere end en time til 3 om dagen og jeg føler mig ikke bagud på nogen måde.

Vælg det du aller helst vil, så enkelt er det vist… :slight_smile:

Mht. til læsebyrden…
Der er perioder, hvor man læser meget, som i rigtigt meget (8-20)! Andre perioder meget lidt (12-14)… Gennemsnitligt skal man nok regne med en arbejdsdag fra 8-16 inkl. forelæsninger, holdtimer, gruppearbejder etc.

Så bare klø på!

Hvis du er lidt længere tid om at læse kan du bare vælge de lidt mindre tunge bøger og søge om forlænget tid til eksamen. Du når måske ikke 10- eller 12-tallet, men skid da hul i det. Det er i og for sig ikke bestemmende for om du bliver en god læge eller ej at du kan sige articulatio zygapophysialis frem for facetled.

Go for it.

Edit: faktisk er jeg i øjeblikket på vagt et sted hvor lægen sidder i kørestol, så mon ikke det kan lade sig gøre?

Hej alle,

Tak for Jeres svar:-). Jeg vælger at søge ind på medicin i Aalborg og se, hvad der kommer til at ske. Som udgangspunkt kan jeg i hvert fald bruge bacheloren til noget andet, hvis synet skulle forværres af en eller anden grund. Det er i hvert fald ikke spildt:-). Det virker betryggende, at der er variation i læse mængden, men at der selvfølgelig skal kløes på.

Vh. Martin