Sygehistorie fra de varme lande

Vil lige dele en lille historie med jer!

Jeg har - eller rettere havde - et naevus imellem 4. og 5. taa paa den hoejre fod. Jeg opdagede det selvfoelgelig dagen foer afrejsen til familiens 2 maaneders ferie i Frankrig. Det havde vokset og havde nogle traadformede udloebere. Det havde ogsaa aendret og farver, og havde nu 3 forskellige af slagsen. Uha, uha…man loeber lige ABCDen igennem!

Fik en akut-aftale hos min egen laege, der dog ikke ville skaere mig dernede. Oev, det ville jo ellers have vaere fedt at kunne tage afsted uden naevus! Fik en henvisning til en privatprakt. kirurg efter ferien.

Saa var alt jo fint.

Min kaereste havde saa bare lige bestemt sig for at flippe helt ud over dette lille naevus (hun er IKKE i sundhedsbranchen!!!) :roll: .

Fuck det, taenkte jeg, faar det sgu fjernet i Frankrig.

Fordi det ikke var en akut opstaaet situation ville sygesikringen sandsynligvis ikke daekke, og jeg skulle altsaa med andre ord selv betale.
Jeg fik en aftale, gennem en lokal dermatolog (28euro), med en lokal ortopaedkirurg. Var til en forsamtale (5min, 40euro). Dermatologen havde fortalt mig at det ville koste 62.50 euro at faa fjernet naevusset. Ok, taenkte jeg, hvis det gor at kaeresten kan slappe af resten af ferien er det jo penge givet (relativt) godt ud.

Det er saa under denne korte forsamtale at det hele gaar galt:

  1. Han ville laegge mig i fuld narkose :shock: - i 3min. Dette gjorde at jeg ligeledes skulle til en forsamtale med en anaestesiolog (igen 40 euro).

  2. Han ville udfoere operationen paa en privat klinik/hospital og indlaegge mig i 24t (jeg skulle med andre ord sove paa sygehuset) :shock: .

  3. Han ville bestille en ambulance til at koere mig fra sygehuset og tilbage til vores hus :shock: .

Alt dette for at fjerne en skoenhedsplet! Det er et utroligt farligt indgreb, ik?!? :shock:

Jeg havde forklaret ham at jeg var laegestuderende paa 6. aar (man plejer herefter at faa lidt "kredit :wink: ) og desuden selv skulle betale gildet, da den danske sygesikring nok ikke ville betale. Med andre ord ville jeg jo bare have discountudgaven med lidt infiltrationsanaestesi og saa hjem bagefter. Det ville han ikke.

Prisen for hans foreslaaede operation (prisen fik jeg kun da jeg gentagne gange insisterende bad om den): 500 - 600 euro!!! De 62.50 euro dermatologen talte om var udelukkende kirurgens honorar - resten gik til anaestesiolog og sygehusudgifter.

Jeg takkede paent nej, og skred 8)

Nu har jeg lige faaet det fjernet her i byen. Det tog 15min med infiltrationsanaestesi. Ingen problemer. Stingene ud om 8 dage, histologisvar om 3 uger. Hurtigt, nemt og billigt (sekretaeren sagde at de fik i retningen 720kr af sygesikringen for et saadant indgreb!)

MORALE: Naar I er syd for graensen, saa husk jeres kritiske sans. Naar de ser jeres skinnende sygesikringskort vil de sandsynligvis proeve at rippe jer. Skriv aldrig under paa noget (det gaelder isaer i Frankrig) foer I har talt med sygesikringen!!!
Og saa er der heller ikke noget at sige til at visse europaeiske lande har astrnomisk lavvande i sygesikringskassen - samtidigt med at laegerne koerer i Porsche. Dette gaelder i Frankrig.

Porsche siger du? Der er noget med, at man som uddannet dansk læge bare kan overføre sin uddannelse til de andre EU-lande, ikke? :smiley:

Men spøg til side; tak for den spændende og frem for alt informative historie.

apopov

Hmmm

  1. lavere skat
  2. bedre vejr
  3. dejligt sprog (som jeg ikke kan godt nok)
  4. tilsyneladende god løn

hvad fanden venter jeg på?

Det moralsk forkastelige, som jeg ikke naevnte i selve historien, er at dette ikke blot er et oekonomisk problem. At toemme statskassen for kontanter kan godt virke som en offerloes handling (i hvert fald i en direkte forstand). Uden at have dokumentation for min paastand, vil jeg mene at en unoedvendig generel anaestesi er at loebe en stor risiko paa patientens vegne. Lokalbedoevelse maa alt andet lige vaere behaeftet med en mindre risiko (for at doe, f.eks.).

Frold: Jeg tror at en del franske laeger kommer ‘uhyggeligt’ taet paa hvad der svarer til et dansk skattetryk. Folk der tjener mange penge i Frankrig kan godt betale 70% i skat (jeg kender en der goer)! Det er det franske sygehussystem IKKE et sted jeg oensker at vaere!!! Det er vist ok, hvis man er bossen, og har sit eget sted. Men ellers er det kaeft, trit og retning.

Iflg. landsoverenskomsten mellem Sygesikringen og PLO giver
fjernelse af svulst i hud/underhud ca. 283kr, dertil skal lægges konsulationshonorareret på ca. 108kr , ialt ca. 400kr, hvis man får fjernet en dims hos egen læge.

Billigt var relativt ment. Men det franske honorar paa 62.50 euro (465 kr) svarer jo nogenlunde til det danske. Det, der kostede var jo alt det andet!!!