Sygeplejerske / læge

Hej allesammen.

Jeg er en pige på 19 år som i år bliver student. Jeg vil gerne læse medicin… Men der er et MEN.

Jeg har fagene: Fysik b, kemi b og Biologi a - de er alle bestået. Jeg mangler mat a.

Men’et er at mit snit højst bliver omkring 5… og så ville jeg høre om man ville være sikret hvis man læste sygeplejerske og aftenkursus mat a… og så derefter søgte på medicin??? Tror i at udsigterne ville være gode? Har i nogle erfaringer med det?

Håber at høre noget meget snart.

Vh Mig.

Det eneste sted du ville være udelukket fra som det ser ud nu er Syddansk Universitet. Ellers klø på med det!

Hmm. Jeg tror det bliver lidt svært med dit snit. Hvis jeg har regnet rigtigt svarer det ca. til 7,5 efter den gamle skala. Så vidt jeg husker var snittet da jeg søgte ind 9,6, det var dog vist kun 8,9 sidste år (tror faktisk ikke rigtigt det har været lavere i nyere tid).

Men intet er umuligt. Det er muligt at det at have læst til sygeplerske vil give lidt goodwill (har hørt at specielt Odense har en har en optagelses"procedure" hvor der vist tages ekstra hensyn til hvad folk kan fremvise af tidligere arbejde/studie. Måske der er nogen her på forummet der kan forklare dette nærmere).

Ang. med at læse til sygeplejerske risikerer du så ikke at komme i klemme med reglen om at man kan gange sin karakter med et eller andet(kan ikke huske hvor meget) hvis man starter inden 2 år. Altså der er jo i såfald gået to år inden du kan søge ind på medicin, medmindre du læser til sygeplejerske samtidig med at du tager aftenkurses i mat.

Men held og lykke med det 8) :doc: :nurse:

Struensee: Hvorfor er hun udelukket fra syddansk? Forvirret :roll: :smiley:

Fordi man ikke kommer til optagelsesprøve på SDU hvis man har et gennemsnit under 6,0.

Den eneste måde hun kommer ind på er ved enten:

  1. At skrive en rigtig god kvote 2-ansøgning til Københavns Universitet (med erfaringerne fra sygeplejerskestudiet), eller
  2. At forbedre sit gennemsnit ved at tage nogle fag om og så søge ind igennem kvote 2 på Aarhus Universitet

:oops: Aha det vidste ikke.

Mener altså ikke man kan forbedre sit snit når man først er færdig med gymnasiet. Jeg supplerede selv efter HF og mit snit lå fast.

Til optagelsen på Aarhus Universitet kan man forbedre sit snit igennem suppleringsfag.

“Ansøgere i kvote 2 optages efter en udregnet kvotient af særligt relevante gymnasiale fag. Der er mulighed for at forbedre karakteren i de særlige fag.” http://studieguide.au.dk/bachelor_dk.cf … #optagelse

Optaget gennem kvote 2 på Århus Universitet sker på følgende måde:

Kvote 2

Ansøgere i kvote 2 skal ligesom ansøgere i kvote 1 opfylde kravene om en adgangsgivende eksamen og de ovennævnte specifikke adgangskrav. Desuden gælder følgende:

Ansøgere i kvote 2 optages efter en udregnet kvotient af særligt relevante gymnasiale fag. Der er mulighed for at forbedre karakteren i de særlige fag.

Kvote 2 fag:

* Dansk A
* Engelsk B
* Matematik A
* Fysik B
* Kemi B eller Bioteknologi A

Vurderingen sker efter princippet om faldende kvote 2-kvotient. Det vil sige, at ansøgere med det højeste gennemsnit af de relevante fag optages, indtil der ikke er plads til flere.

I udregningen af kvotienten for de særligt relevante fag indgår det bedste gennemsnit af hvert enkelt fag på det krævede niveau eller derover, uanset om det bedste gennemsnit er opnået ved den adgangsgivende eksamen eller ved supplering.

Kvote 2-kvotienten udregnes som et simpelt gennemsnit afrundet til en decimal, udtrykt ved 7-trinsskalaen. Karakterer efter 13-skalaen oversættes til 7-trinsskalaen, før gennemsnittet beregnes.

Er der flere ansøgere med kvote 2-grænsekvotienten end der er pladser, optages de ansøgere, der har den bedste kvotient (gennemsnittet afrundet til en decimal) i de beståede A-niveaufag uanset antal A-niveaufag – og uanset om A-niveauet er opnået i den adgangsgivende eksamen eller ved supplering.
Dernæst udvælges ansøgere med flest A-niveaufag.

I 2008 var grænsesnittet i kvote 2 på 7,0 efter den nye karakterskala.

Det jeg vil råde den OP’en til er at overveje, hvad du helst vil. Det er hurtigst at komme ind på AU, men det kræver at du virkelig tager dig sammen og arbejder hårdt på at få gode karakterer i fagene Dansk A, Engelsk B, Matematik A, Fysik B og Kemi B eller Bioteknologi A.

Sygeplejerskeuddannelsen tager derimod 3,5 år, og garanterer dig ikke optagelse på KU, men er selvfølgelig et rigtig godt plus - ligesom så mange andre sundhedsvidenskabelige / biologiske uddannelser er. Jeg fik at vide, at de også lagde vægt på uddannelser som f.eks. tandlæge, molekylær biomedicin, biologi, farmaci, sociologi og psykologi - læg dog mærke til, at hvis du får en kandidatgrad i et af fagene, kommer du bagerst i køen - hvilket vil sige, at du ikke kommer ind i en overskuelig fremtid.

Hvor ser du det henne? Jeg har selv søgt ind på AU i år, og vil være ekstatisk hvis snittet ligger på nogenlunde det samme niveau i år.

Hvor ser du det henne? Jeg har selv søgt ind på AU i år, og vil være ekstatisk hvis snittet ligger på nogenlunde det samme niveau i år.[/quote]

Hov, har fundet det. Cool!

Mange tak for jeres svar.

Giver det egentlig ikke også point hvis man tager en udd. bare f.eks. statskundskab, og så søger ind mens man læser?

desuden bliver man ikke kun taget i betragtning hvis man kun har et snit på 6,0 og derover i Odense,men har mulighed for multiple choice…

Bemærk: Alle ansøgere i kvote 2 med en adgangsgivende eksamen med 6,0 eller derover i gennemsnit efter 7-trinsskalaen (8,0 efter 13- skalaen) indkaldes til Multiple Choice Test. Læsmere på http://www.sdu.dk.

Hvis du referer til det gamle pointsystem, har det ikke eksisteret på KU i et stykke tid. Du kan læse mere på hjemmesiden: http://studier.ku.dk/optagelse/kvote2/s … evidenskab

Jeg har selv søgt ind på KU med en (kommende) bachelor i jura, men det beror på en individuel vurdering fra optagelsesudvalget, om din ansøgning er god nok til optagelse. Jeg sidder med krydsede fingre. :slight_smile:

Ja, det vil sige, at alle der ikke har 6,0 eller derover fra deres gymnasiale eksamen bliver afvist.

Okay tak for svarene… Er blevet klogere. Held og lykke så! Skriv hvad det bliver til.
Gik du direkte til jura studiet efter gym? og hvor studere du jura? Har du alle de krævede fag bestået, på de rette niveauer?

Man kan sige:

Hvis man vil søge kvote 2 på AU er det snittet af kemi, fysik, matematik, dansk og engelsk de kigger på, så hvis dit snit blot er 4 i de fag skal du nok læse dem op igen og så få bedre karaktere! mener snittet på kvote 2 på au plejer at være omkring 7 eller 8.

At læse sygeplejeske kan på KU være en fordel hvis man laver en god ansøgning.

På SDU kan jeg ikke komme i betragtning da mit snit er under 6,0.

Så alt i alt kan det nok desværre have lange udsigter, men er det virkelig det man vil kan det jo også lade sig gøre, det er bare en lang og sej kamp tror jeg!

Hej Cara…

Jeg kan fortælle dig, at jeg havde næsten samme snit da jeg gik ud af gymnasiet i 05. Men efter en laaaaang og meget sej kamp, med suppleringsfag på VUC osv, lykkedes det mig sidste år at få en standbyplads på AU. Dette vil sige jeg skal starte i år på AU.

Hvad jeg prøver at fortælle dig er, at hvis du brænder nok for det, så skal det nok også lykkes dig. Det tog mig 4 år at nå mit mål, det har værer rigtig hårdt til tider, men jeg har nået mit mål, og jeg kan slet ikke udtrykke med ord, hvor glad jeg blev da jeg modtog mit standbybrev. Det gjorde hele det hårde slid værd!!

Så klø på! og endelig ikke gi´op, hvis medicin er dit ønske!

Nicki

Du bør nok have in mente, at læser du en anden uddannelse først og skifter, så løber du sandsynligvis tør for SU-klip undervejs.

Som det ser ud i dag (og har set ud de sidste 60 år), er beskæftigelsesmulighederne på studiet så gode, at du sagtens burde kunne holde dig økonomisk oven vande mod slutningen af studiet, hvis du løber tør for SU.

Det lyder godt, at det er nemt at få jobs under studiet.
Jeg håber selv på at komme ind på KU her til sommer, men jeg skal først lige bestå kemi B og fysik B. Jeg sidder og bliver lidt nervøs over, om et snit på 10,8 kan bringe mig ind. Håbehåbe. Men de har jo oprettet 50 nye pladser.