Tedjelandslæger i Danmark

Jeg møder tit mange trejdelandslæger på hospitalet som studerende, hvoraf mange kom som kandidater fra lande i Afrika, Østblokken mv., og har fået nogle af de specialer, som mange lægestuderende og reservelæger gerne vil have.

Tænker bare om det ikke er lidt problematisk, da deres måde at møde patienten på, samt at gøre tingene på, ikke er helt ens som i Danmark. Endvidere er bestikkelse under deres uddannelse et velkendt fænomen.

Jeg tror jeg får svært ved at konkurrere mod en fra Zimbabwe eller Ukraine, til en hovedstilling som eksempelvis plastikkirurgi, hvis vedkommende har fået drysset en masse kirurgi og 12-taller udover sit CV, samt ikke været underlagt nogen 4-års regel.

Hvordan ser i andre på problemstillingen med trejdelandslæger i Danmark, både reservelæger og specialægerne? Giver det nogen problemer, eller er det bare mig, der lyder som en sur dansk håndværker :whistle:

FAKTA (2009)
På de offentlige hospitaler udgør en tredjedel af alle hospitalsansatte læger udenlandske hospitalslæger. 2/3 er reservelæger, mens kun 1/3 er speciallæger.
Der bliver i gennemsnit udstedt 300 nye lægeautorisationer til udlændinge hvert år.
66 pct. af disse kommer fra såkaldte tredjelande

Der er vist ikke det store at være bekymret for, idet man ved ansættelsen til hoveduddannelsesforløbene netop vurderer ansøgeren ud fra de 7 lægeroller. Der lægges ikke vægt på antallet af 12 taller, med derimod evnen til at bruge akademisk viden i en klinisk hverdag.

Hvis de heller ikke kan fremvise operationslister fra et dansk hospital, tror jeg heller ikke en lang kirurgisk erfaring fra et polsk provinshospital bliver vægtet særligt højt (tror slet ikke det vægtes!)

Uden for referat har jeg kun kendskab til meget få læger, uddannet i østblokken der har fået hoveduddannelse i danmark (jeg kender enkelte i almen og reumatologi).