Test på SDU d.15 maj

Hej alle sammen :smiley:
Jeg har været så heldig, at jeg skal til samtale og test på SDU d. 15 maj.
Er der nogen, der kan fortælle om, hvilke spørgsmål man bliver præsenteret for i testen? Jeg ved godt, at det er almen viden, men er usikker på, hvordan jeg bedst forbereder mig på testen. Om den har noget med sundhedssektoren at gøre, eller om det simpelthen bare er alt muligt mellem himmel og jord? (jeg er nemlig ikke specielt stærk i alverdens hovedstæder og politik :oops: )
Du må gerne komme med eksempler på spørgsmål, hvis du kan huske dem.
Håber der er nogen, der vil dele deres erfaringer!

Mange hilsner fra Nethe

Du skal ikke være nervøs for den test. Ikke fordi spørgsmålene er specielt nemme, der vil helt sikkert ikke være nogle /en del du ikke kan svare på. Men testen vægtes ikke særlig høj ( det får du også at vide når du er til samtale).
Spørgsmålene er meget brede og jeg tror egentlig ikke du får så meget ud af at " læse op" til den. Det vil svare til at læse op til læse op til Jeoparde eller Hvem vil være Millionær :wink:
Jeg husker bla. spørgsmålene
" Hvem har skrevet teaterstykket X" ( kan ikke huske hvad X var:)
“Hvad beskæftiger gerontologien sig med”
“Hvem har skrevet operaen X”
" Hvilken af disse tilhørere ikke familien af X " ( X = en eller anden plante-slægt)
“I hvilket land er X hovedstad” ( var ikke en europæisk hovedstad)
" Hvad betyder -indsæt en latin sætning her -"
plus diversen spørgsmål vedrørende politik i ind og udland

Håber du kan bruge det på trods af de mange X’er, jeg kan sq ikke huske det men det er også 3 år siden :oops:

Du skal have tusind tak for dit svar.
Er da rart at høre, at de ikke lægger så meget vægt på det, som jeg troede. Ville nemlig være temmelig umuligt at skulle begynde at læse på alt muligt, når der kun er en uge til :shock: Men jeg blev nok lige lidt desperat. Ville bare være så ærgerligt, hvis man klarede sig mega dårligt i sådan en test, når man nu havde brugt så meget energi på overhovedet at blive optaget.
Vil gerne høre fra flere, som også har taget testen.

Hejsa

Ja jeg er også blevet kaldt til samtale. Juhuu!!! :lol: Så til alle jer der har hjulpet mig med min ansøgning TUSIND TUSIND TAK !!

Nå men jeg har også været til samtale på Idræt og Sundhed på SDU for en uge siden og der var der også en MC-test. Jeg fik at vide, at det er den samme på alle uddannelser inden for det sundhedsfaglige fakultet (men er ikke sikker).
Så lille hint til alle jer der skal til samtale. Der var en del spørgsmål som gik på hvad hedder denne sygdom på latin. FX. hvad hedder blodmangel - anæmi. Der var spørgsmål inden politik både indenrigs og udenrigs. Få spørgsmål som var matematik relateret og computer relateret.
Jeg vil sige, at hvis man er nogenlunde samfunds orienteret, så kan man sagtens klare denne test (forudsat det er den samme). Der er 60 spørgsmål og man har 15 min. Så læser du nogenlunde hurtig, så kan det godt lade sig gøre. (Skal lige siges at jeg nåede alle spørgsmål, og læser ikke specielt turbo). Der er 4 valgmuligheder, og man får ikke minus for forkerte svar, så det er med at satse ved dem, man ikke aner noget om - der er jo 25 % chance, det er rigtigt skudt. :slight_smile:

Nå men held og lykke til jer alle sammen
Winobino 8)

Hej Winobino :smiley:
Tusind tak for dit svar!
Rart at høre lidt om testen mht. tidspres og spørgsmål. Også fedt, at man ikke får forkert ved at svare forkert. Var de politiske spørgsmål svære? :shock: Det er nok dem, jeg får flest problemer med. Nå…jeg må bare igang med at læse :oops:
Mange hilsner fra Nete

Og held og lykke til dig også forresten! :nurse:

Var der forresten nogen historie og geografi - spørgsmål?

Hejsa

Tillykke med samtalen på SDU :up:

Jeg tog testen sidste år. Som de andre skriver i tidligere indlæg, vægtes MC-testen ikke ret meget. Den er umulig at foreberede sig til, da det er almen viden (geografi, politik, kultur etc.). Vi havde dog ca 8-10 spørgsmål med latinske navne for sygdomme og organer. Jeg synes ikke, du skal være nervøs for testen.

Gør dig hellere klar om, hvad du gerne vil tale om i interviewet. Min erfaring er, at det er det vigtigste. Hvorfor skal de optage lige netop dig på medicinstudiet? Hvad ved du om Odense? Vil du flytte til Odense? Hvorfor vil du være læge? Vil du deltage i studiegrupper og foreninger? osv.

Held og lykke

Hej Nethe

Jeg kan ikke rigtig huske spørgsmålene sådan helt konkret. Som sagt fik vi kun 15 min. Men der var noget om UNESCO men jeg har glemt hvad det var de ville vide. Og der var vist også et om hvem Afganistans præsident er. Men så vidt jeg husker var det mest udenrigspolitik.
Men det skal nok gå :smiley: Held og Lykke
Winobino

Sygere spørgsmål alligevel… :wink:

Skal selv til samtale, og hvis det kan glæde dig, er jeg overhovedet heller ikke inde i Geografi, politik og sådan noget med teaterstykker og operaer…

Hej :slight_smile:
Ja, det må du altså nok sige. Er rart at vide, at jeg ikke er den eneste, som ikke lige er super til almen viden.
Men held og lykke til dig også. :up:

Hej med jer

Jeg var til samtale sidste år på SDU og de fortalte mig bagefter, at spørgsmålsarket stort set ikke har nogen betydning for om man bliver optaget. Derimod er det en test for at se på længere sigt om der er flere med en bred viden, end folk der ikke ved så meget, som klarer sig igennem medicinstudiet.

Hej :slight_smile:
Okay…det lyder altså godt!
Tusind tak for alle jeres svar :up:

Er der nogen andre, der skal til samtale på SDU d. 15 maj? Nogen fra Sjælland eller Lolland -Falster måske?
Kunne være rart at følges med nogle lidelsesfæller :wink:

hej Nethe :roll:

…jeg skal også til samtale på tirsdag d 15 maj. tager afsted fra københavn hovedbanegård. Det vil være dejligt at følges, er mega nervøs :shock: og tror lidt selskab vil hjælpe.

hilsen
lane_

Hej :smiley:
Det kunne være rigtig hyggeligt! Der er bare ikke noget værre end at skulle køre så langt helt alene, når man er super nervøs!
Ved du, om det tog, du skal med, kører over Ringsted?
For jeg kommer fra Nykøbing Falster af, og jeg skal så skifte i Ringsted mod Odense.
Mange hilsner fra Nethe

Hej jeg har også været så heldig at få en tur til odense. jeg regner med at jeg stiger på toget, på nørreport st. Tror ikke at MC-testen er særlig betydende, men har dog hørt at det er godt at bruge den der: Jeg vil rede verdene til samtalen, sålænge man kan understøtte det med punkter og argumentationer!

hilsen

Anders

Hej Anders :slight_smile:
Toget fra Kbh. mod Odense kører ikke ned over Ringsted,vel?
Jeg kommer nemlig fra Nyk. F, og der skal jeg skifte i Ringsted til et tog mod Odense. Kunne ellers være rart at følges med nogen!
:shock: hilsen Nete

Jo det gør det skam…

hej!

havd tid skal vi tage toget?? Vi skal være der ved ni tiden ca.