Tidsforbrug på Medicinstudiet

Hejsa!

Tak fordi I gider at læse mit indlæg og forhåbentlig gider at svare på mine spørgsmål.
Det kan godt være, at det virker lidt mærkeligt at jeg bekymrer mig om arbejdsbyrden og tidsforbruget på medicinstudiet, når det nu engang er det jeg VIL!
Men jeg vil det dog ikke betingelsesløst! Jeg er en gift kvinde på 23 år, og min mand og jeg ønsker at få et barn i den nærmeste fremtid (dvs. indenfor 2-3 år).
Er det uoverskueligt at få et barn i starten af studiet? Et barn som vel og mærket ikke kommer til at være et institutionsbarn, der opholder sig på en institution fra 8-16, men som for det meste bliver passet hjemme.
Hvor mange timers læsning kræver medicinstudiet om dagen. Kan jeg nøjes med at læse 3-5 timer om aftenen hver dag, være mere eller mindre hjemmestuderende (altså være så lidt som muligt på skolen) og samtidig bestå?
Jeg har ikke ambitioner om at få 10 og 12 taller, som jeg gjorde i gymnasiet; Jeg er klar over at få børn under et sådan studie kræver at man må prioritere, så jeg er afklaret med at skulle nøjes med 2-taller hele studiet igennem, så jeg kan få tid til “mit liv”.

P.s. det skal lige nævnes at jeg ikke behøver at bekymre mig om økonomisk forsørgelse, så jeg der er ingen hovedpine mht. arbejde ved siden af

Tak på forhånd

Hvis du kan læse 4-5 timer hver dag (alle 7dage) og du kan få ro og koncentrere dig, så er det vist ikke det store problem.
Senere hen, skal du jo i klinik og det er til 15-16 alle hverdage, plus lidt læsning om aftenen.

Men hvis du bare kan få ro og du kan koncentrere dig, så er det intet problem.

Det skal ikke forstås forkert, jeg spørg bare af nysgerrighed:

Kan man tillade sig bare at “nøjes med” 2-taller gennem et studie, hvor man ender med at have menneskers liv i sine hænder?

Til dit spørgsmål vi jeg sige, at jeg kender en kvinde, der har født 3 børn gennem studiet og blev læge i en ikke så sen alder. Jeg tror derfor godt, at det kan lade sig gøre :slight_smile:

Når man “nøjes” med 2-taller, så har man nok til at redde menneskeliv! Hvis man ikke var i stand til det, ville man jo ikke bestå! :slight_smile:

Ja det er jeg godt klar over, men der er jo en forskel på et 2-tal og et 10-tal. Så man vil nok kunne gøre det endnu bedre, eller i visse situationer endnu mere, hvis man ikke bare havde nøjedes med 2taller gennem studiet.

Hey,
Jeg kendte selv en pige på mit hold, som boede i Næstved ( dvs ca. 1½ times kørsel til Panum) og havde 2 børn. Hun klarede sig meget fint igennem semestrene…Det hun gjorde var, at hun var studerende fra 8-15 hverdag, inklusivt timer og forelæsninger…medens hun var mor resten af dagen…Hun forklarede selv, at hun om lørdagen ikke læser fordi hun tilbringer denne med sin mand. Søndag bruger hun tilgengæld til at læse lidt i…Og dette gjorde hun fra dag 1 i semesteret…og hun fik ligeså gode karakter som os andre, der intet havde at lave udover studiet :smiley:

Så med lidt planlægning og motivation, kan det godt lade sig gøre…

Held og lykke.

Hej,

1000 tak for jeres besvarelser. Søren du skrev at det ikke ville være noget problem hvis man kunne få ro til at læse koncentreret i 4-5 timer hver dag. Vil 4-5 timer om dagen også være nok lige op til en eksamen? Hvis man nu fra 1.dag på semesteret læser 4-5 timer om dagen, kan man så slippe for de 12-timers læsning om dagen som mange læser de sidste 2-3 uger op til eksamen?

Et andet spørgsmål: hvor mange timers obligatorisk undervisning er der på bacheloren gennemsnitligt?

Sagen er nok den, at alle går i panik op til eksamen. Men jeg tror (og ved) at hvis man læser fra 1. dag og evt. også læser lidt i sommerferien, så behøver man altså ikke læse mere op til eksamen.
På første del panikede jeg også op til eksamen og bestod. Sidst på 2.del, da var jeg (og de fleste andre) mere cool, og læste såmen ikke så meget mere op til eksamen, men bestod altså stadig!

Man lærer selvfølgelig også at læse mere effektivt, at bide mærke i vigtige pointer etc, som årene går…

Det der løner sig, er at komme igang med bøgerne hurtigt og læse hverdag. Hvis du gør det, så behøver du ikke læse-stresse op til eksamen.

Hej,

Mange gang tak for jeres svar endnu en gang.

Der er et spørgsmål jeg endnu ikke har fået besvaret :slight_smile:

Hvor meget obligatorisk undervisning er der ca. i de første 3 semestre? Har hørt at der er en del øvelser o.lign. det første år?

Det med hvor meget tid man bruger afhænger jo enormt meget af hvor god man er til at læse effektivt og fokuseret, og hvor hurtig man er til at forstå centrale pointer. Nogle mennesker læser 10 timer og får ikke mere ud af det end andre der kun læser 2. Så hvis du mener at du er god til at være fokuseret, og er kvik i forståelsen, så kan jeg ikke se noget der skulle afholde dig fra at klare dig fint på medicinstudiet.

Mht. at tage sig til takke med 2-taller hele vejen gennem studiet, så tror jeg ikke det bliver aktuelt for dig, hvis du tager dit studie seriøst. Desuden vil jeg da godt gøre opmærksom på at 12-taller ikke altid gør en bedre læge. At kende samtlige trin i Krebs Cyklus, eller at kunne huske formlen for nettofluxen gennem en ideel semipermeabel membran, kan være fløjtende ligegyldig, hvis man fryser under pres, eller virker utiltalende på de patienter man skal behandle. Så al respekt for dem der får 12 gennem hele studuet, men jeg lader mig lige så gerne behandle af et almindeligt menneske. Bare fordi man klarer teoriprøven dårligt, behøver man jo ikke blive en dårlig bilist.

Anyway, jeg håber du søger ind og får en god studietid - held og lykke med det.

[quote=“MedHope”:yiqq7a7p]Hej,

Mange gang tak for jeres svar endnu en gang.

Der er et spørgsmål jeg endnu ikke har fået besvaret :slight_smile:

Hvor meget obligatorisk undervisning er der ca. i de første 3 semestre? Har hørt at der er en del øvelser o.lign. det første år?[/quote]

Det kommer vist an på hvor du bliver optaget henne.

På KU er der obligatorisk undervisning i (1. semester) førstehjælp, tavshedspligt, 1 øvelse (2. semester) 6 øvelser hvoraf der skal afleveres opgaver om 4 af dem og der skal laves en mundtlig fremlæggelse om de sidste 2, alternativt afleveres en opgave om dem (3. semester) dissektion og 1 øvelse

[quote=“Struensee”:mro7obz2]
Det kommer vist an på hvor du bliver optaget henne.

På KU er der obligatorisk undervisning i (1. semester) førstehjælp, tavshedspligt, 1 øvelse (2. semester) 6 øvelser hvoraf der skal afleveres opgaver om 4 af dem og der skal laves en mundtlig fremlæggelse om de sidste 2, alternativt afleveres en opgave om dem (3. semester) dissektion og 1 øvelse[/quote]

Er der ikke også på 1. semester: tutorlægemøder (3 stk) og obligatorisk SAU i stedet for et forsøg (og er der virkelig kun et forsøg tilbage?)
Da jeg tog 2. var der vist 2. biokemiforsøg, 4. fysiologi forsøg og mener det var 2 genetik forsøg (gennemgang af forsøgsresultater, samt en genetik prøve). Ved dog ikke om det er blevet lavet om siden.
Jeg har lige været på 3. og mener vi havde hmm… 3 eller 4 øvelser og så dissektion, men ja, kan godt være jeg bare lykkeligt har glemt det og husker helt forkert :wink:

Du har helt ret i at tutorlægemøderne også er obligatoriske. Dem havde jeg helt glemt. De første to semestre har de virkelig skåret ned på forsøgene, så den skulle jeg mene var god nok. Jeg er kun lige startet på 3., men er rimelig sikker på vi kun har 1 neurofys-forsøg vi skal igennem.

Hvor er det vildt der er skåret så meget ned - troede faktisk kun det var på 1. de havde lavet det nummer og fjernet flere øvelser:)
Har lige tjekket mine gamle afleveringer fra 3. og har fundet tre - øret/øjet, EMG og EEG, muligvis der burde være flere, men har muligvis ikke helt styr på dem :lol:

Mange tak for jeres besvarelser, de har været opmuntrende og motiverende at læse. Og jeg føler mig nu mere sikker på, at medicinstudiet er noget jeg kan få passet ind i mit liv :slight_smile: 1000 tak igen.

[quote=“kristian-c”:j2bgrf8l]Det med hvor meget tid man bruger afhænger jo enormt meget af hvor god man er til at læse effektivt og fokuseret, og hvor hurtig man er til at forstå centrale pointer. Nogle mennesker læser 10 timer og får ikke mere ud af det end andre der kun læser 2. Så hvis du mener at du er god til at være fokuseret, og er kvik i forståelsen, så kan jeg ikke se noget der skulle afholde dig fra at klare dig fint på medicinstudiet.

Mht. at tage sig til takke med 2-taller hele vejen gennem studiet, så tror jeg ikke det bliver aktuelt for dig, hvis du tager dit studie seriøst. Desuden vil jeg da godt gøre opmærksom på at 12-taller ikke altid gør en bedre læge. At kende samtlige trin i Krebs Cyklus, eller at kunne huske formlen for nettofluxen gennem en ideel semipermeabel membran, kan være fløjtende ligegyldig, hvis man fryser under pres, eller virker utiltalende på de patienter man skal behandle. Så al respekt for dem der får 12 gennem hele studuet, men jeg lader mig lige så gerne behandle af et almindeligt menneske. Bare fordi man klarer teoriprøven dårligt, behøver man jo ikke blive en dårlig bilist.

Anyway, jeg håber du søger ind og får en god studietid - held og lykke med det.[/quote]

Men…Det gør dog stadigvæk underværker at kunne det teoretiske. Selvom man kan klare stresfulde situationer og er fremragende til at tale med patienter, ændrer det ikke på det faktum, at hvis du ikke kan dit stof ikke er en speciel stor hjælp. Det kommer jo igen an på hvad man kræver af sig selv, og hvilke mål man sætter til sig selv som læge.

[quote=“kassem23”:3rl5l3y0]
Men…Det gør dog stadigvæk underværker at kunne det teoretiske. Selvom man kan klare stresfulde situationer og er fremragende til at tale med patienter, ændrer det ikke på det faktum, at hvis du ikke kan dit stof ikke er en speciel stor hjælp. Det kommer jo igen an på hvad man kræver af sig selv, og hvilke mål man sætter til sig selv som læge.[/quote]

Det er klart at man skal kunne sin teori, men jeg mener bare ikke at et 12-tal er en garanti for at du er i stand til udnytte din teoretiske viden praktisk. Mener godt at man kan blive en lige så god læge med et 7-tal. Det eneste en høj karakter viser er sådan set at man klarede sig godt til dén eksamen.
Selvfølgelig kan man ikke slacke sin vej igennem studiet og klare sig på et minimum. Men har svært ved at tro at man gider bruge 6 år på studiet hvis det er med den indstilling man ankommer.
Så selvfølgelig skal man kunne sin teori, men der er jo en grund til at 2-tallet ligger hvor det gør. Selvom jeg da håber og tror at alle forsøger at lægge sig med en god margen ned til det.

Jeg er et års kandidat og har en datter der er ca. lige så gammel. Hvis jeg kigger på hvor meget energi/opmærksomhed hun kræver, så ville jeg i hvert fald ikke kunne få det til at hænge sammen med at studere uden at barnet skal i institution i “alm. arbejdstid”. Enten skal du have en mand der kan/ønsker at give alt sin tid til barnet fra kl 16, når du i givet fald har behov for at studere.
Hjemme hos os kan det god være lidt hårdt de uger hvor man har datteren hver aften fordi den anden er på arbejde til 18 el. 21, men det afhænger jo sådan af hvordan situationen er på hjemmefronten hos jer.
Senere i studiet (sv.t. de 2-3 år du angiver) er der undervisning/praktik i klinikken, som er delvist obligatorisk, hver dag i dagtid.

Torben