Til nye studerende på SDU

Hej,

Er ved at være en smule nysgerrig efter hvad jeg kan forvente når jeg starter på medicin på SDU her til vinter, så har lige lige spørgsmål jeg håber nogle kan svare på.

  1. Hvad har i sådan ca. brugt på bøger til 1 og 2 semester.

  2. Er det en meget hård start, eller har man også et liv ved siden af bøgerne?

Mvh Michelle

Hej Michelle

Da jeg nu læser på 5 sem. kan jeg ikke helt udtale mig om hvor meget i kommer til at bruge på bøger, da jeg er på den gamle ordning. Tror dog det bliver nogenlunde det samme som jeg gav i sin tid. Afhænger meget af hvilke bøger man køber, men tror det vil ende på et par tusinde ihvertfald 1. sem. og måske 1000 kr 2 sem. Hvis nogen kan korrigere er de meget velkommen til det.

Selvfølgelig har man et liv ved siden af bøgerne, men at man har valgt at blive læge, kan man ikke komme uden om… der vil helt sikket komme tider hvor man ønsker sig lang lang bort fra alt hvad der overhoved har noget at gøre med studiet. Dette bliver heldigvis afhjulpet af gode med studerende, så kan kun understrege kraftigt hvor vigtigt det er at deltage i de arrangementer, som de Sociale tutorer tager jer igennem i starten.

Håber det hjalp lidt, ellers skriv igen…
MVH

  1. Semester.
    Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. Edition (ca. 575 kr.)
    Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.)
    Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors (ca. 120 kr.)
    Documenta Physiologica (ca. 50 kr.), som også skal anvendes på resten af studiet

  2. Semester.
    F Geneser: Histologi- på molekylærbiologisk grundlag. 1. udgave 6. oplag,
    Munksgaard 2006, (koster fra 835-1042 alt efter hvor den købes).
    T.W. Sadler: Langmans Embryologi (dansk oversættelse), 2. udgave, Munksgaard
    2004 (koster fra 517-619 alt efter hvor den købes).

Dette er efter den nye studieordning, opgivelsen af litteratur til 2. semester er kun få dage gammel, så den fåes ikke nyere… :slight_smile:

Tænker man sig lidt om, så kan man slippe med at betale 2450 for de to første semestre. De lidt mere spidsfindige finder samtlige bøger på nettet, eller får en god samlet pris ved boghandleren.

Hilsen Lars Helge, 1. Sem, SDU

Tak for svar… :slight_smile:

Kan se at studiestart er meget billigere end forventet. Det var dyrere at starte op på sygeplejestudiet mht. til bøger.

hej

hermed en lille korrigering. alle bøgerne skal bruges på 1. semester, men på modul 1 og 2.

modul 1
Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. Edition (ca. 575 kr.)
Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.) virkelig dårlig og upædagoisk, regnede mest opgaver, hvilket var rigeligt til at bestå fysologidelen på modul 1.
Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors (ca. 120 kr.) ikke nødvendig
Documenta Physiologica (ca. 50 kr.), som også skal anvendes på resten af studiet

modul 2
F Geneser: Histologi- på molekylærbiologisk grundlag. 1. udgave 6. oplag,
Munksgaard 2006, (koster fra 835-1042 alt efter hvor den købes).
T.W. Sadler: Langmans Embryologi (dansk oversættelse), 2. udgave, Munksgaard
2004 (koster fra 517-619 alt efter hvor den købes).

mvh christian, modul 3 SDU 8)

På Københavns Medicinsk Fysiologisk Institut’s hjemmeside findes der en pdf fil ved navn “Documenta Physiologica” (http://www.mfi.ku.dk/undervisning/fysio … _04_06.pdf). Er dette document tilsvarende til det der skal bruges på SDU?

Mvh, Mark

Tror nok de dækker nogenlunde det samme, vi fik ihvertfald fortalt til en forelæsning at vi godt kunne bruge det, men det er nok ikke DF der vælter finanserne… desuden er det meget rart at have i parpir form, så man ved hvor de forskellige ting er til eksamen i de udleverede eksamens eksemplar.
Hvorfor da?

V.H.

Selvfølgelig er det ikke DF der vælter finanserne og kan godt se at det er rart at have den på tryk, men når jeg søger efter Documenta Physiologica på bogpriser.dk, finder jeg udgave 3 og 4. Udgave nummer 5 har jeg ikke set andre steder end på KU’s hjemmeside. Formler, fysiske konstanter og talstørrelser har nok ikke ændret sig voldsomt fra 1996, men når man skal bruge den resten af studietiden, kan man lige så godt få fat i den seneste udgave. Findes 5. udgave på tryk?

Mvh, Mark

Alberti ville foreslå dig at gå ned i boghandelsen i klinik, købe den udgave de har der, brug den - og køb den nye udgave hvis og når den udkommer. :slight_smile:

Tak for svar på min nysgerrig spørgen :wink:

Uhh glæder mig godt nok til at starte nu… Syntes slet ikke jeg kan koncentrere mig om mit arbejde længere.

Tror i boglisten er gældende for os der skal starte i feb. 08? - Og hvis ikke hvornår får man så af vide hvilke bøger man skal have. Da jeg afprøvede sygeplejestudiet kan jeg huske at de sendte boglisten ud sammen med de andre opstarts oplysninger, gør de også det her?

Hej.
Nej. Der sendes ikke nogen bogliste med ud. Alt, som er relevant for dig, vil du få info omkring i introduktionsugen. Ellers ligger oplysningerne på E-learn.
God fornøjelse. -Vi ses til februar. :cross: :slight_smile:

Selvom det er svært og man går rundt med sommerfugle i maven over at skulle starte på drømmestudiet, så vil jeg råde til at man liiiige klapper hesten. Det er som regel ikke en god idé at købe bøgerne før man er startet, man kommer tit til at spendere flere penge end man egentligt behøver. Men ellers tillykke med optagelsen og spørg bare løs hvis der er noget :up:

^^ Hehe, nå men så må jeg jo hellere vente lidt med at købe bøgerne.

Syntes bare snart jeg trænger til at komme i gang med et eller andet for at forberede studiestart, selvom de fleste herinde nok vil råde mig til at nyde de sidste par mdr. uden forelæsninger, hjemmearbejde osv. :smiley:

Det er helt forståeligt, at du ikke føler du kan vente ret meget længere!

Jeg ved ikke hvordan dine kemi-kundskaber er, men hvis du vil forberede dig på modul 1, vil jeg da råde dig til at begynde at opfriske lidt kemi. Det er forudsat, at du har styr på min. kemi C og faktisk også B (Fokus på organisk kemi) når du starter, så for at gøre livet lidt lettere for dig selv kan du da starte der.

Jeg er helt enig med allimac, det er en god idé at have lidt kemi frisk i hukommelsen. Det var for mit vedkommende ret voldsomt at starte med al den kemi (nu er ordningen ændret, så jeg ved ikke hvor megen kemi der er), det var først da det tog faget igen på 3. semester at det gav mening :oops:

^^ Nørdet som jeg er valgte jeg kemi på A-niveau på gymnasiet. Så har ret godt styr på kemien. Har en veninde der lige er startet på dyrlægestudiet, så indimellem sidder vi lige og terper lidt sammen, så jeg kan få genopfrisket tingene. :stuck_out_tongue: :angle:

Helt ærlig… kan simpelthen ikke forstå at nogen råde til at læse op 1. sem :shock: .
Påtrods af jeg kun havde B-N i kemi var det nok “bare” at følge undervisningen og så give den en skalle med det man ikke kunne huske.
Slap af, nyd at du ikke SKAL læse og hyg dig.
Tjen evt. lidt penge så du kan forsøde din hverdag de næste 6 år, det er en ting jeg med garanti kan sige du for vil blive glad for.

Vi ses på Sdu.

VH

Godt for dig hvis du har styr på stumperne, b83. Men jeg taler af bitter erfaring…

1 Synes om

^^ Kan se det fornuftige i begge ting.

Er også ved at tjene penge nu, men bruger desværre dem alle på mig selv hver måned. :stuck_out_tongue:

Jeg kan fra naturens side godt lide at læse, så for mig er det ikke en negativ ting at skulle læse en masse, så tror jeg vil i gang med at genopfriske min kemi igen. Skal alligevel bare gå hjemme hele januar og lave ingenting.