Til Samtale og Test D. 26/5-05

Hey Alle.
Jeg er ny her i forummet :oops:

Jeg skal til samtale og test d. 26/5 og jeg glæder mig som en lille dreng :lol:

Jeg er nu ret nervøs for hvordan det skal gå!!!

Hvad er det for en multiple-choice test?? og hvordan forbereder man sig bedst til den???
Hvordan forbereder man sig bedst til samatalen.

Det er tredje år jeg har søgt og det er første gang jeg skal til samtale og test.

Jeg er 23 (snart 24) og har en mat.gym.eksamen på 8.2.
Jeg har været SSH afløser i 2½år, på idrætshøjskole i 19uger og sygeplejestuderende i 1 år.
Hvor gode tror i egentlig mine chancer er???

Jeg er PÆNT nervøs.

Mvh.
Larsvk.

ps. Jeg er meget misundelig på alle jer der allerede læser medicin!!!

Der er en del tråde om det, hvis du kigger i nærværende Kommende studmed forum

Hej!

Jeg var også til samtale i Odense i 2004, men kom ind i Århus, som var min 1. prioritet.

Multiple choice-opgaven er ikke så slem og (så vidt som jeg forstod det) heller ikke så væsentlig. Der er vel 60 spørgsmål og en halv time til besvarelsen. Jeg fik nogle spørgsmål som “hvilke 2 store flyselskaber har fusioneret inden for det sidste år?”, “hvem skrev en-eller-anden opera?” og så var det et spørgsmål om et citat af Julius Cæsar. Det er vel det, der hedder spørgsmål i “almen” viden…

Langt mere væsentligt var samtalen. Den er vigtig at forberede sig på! Der bliver stillet spørgsmål som “hvorfor vil du være læge?”, “hvorfor skal du læse på SDU?”, “nævn 3 gode ting om dig selv og 2 dårlige” osv. Det er altså de store emner, der stilles spørgsmål om - tænk på det som en jobsamtale.

Der sidder 1. og 2. semesterstuderende over det hele, der har været igennem det hele før. Dem kan man lige kan spørge til råds inden man skal ind til samtalen, hvis der er flere usikkerheder.

Jeg tror du har fine chancer for at komme ind!

Held og lykke med det!
cc22

Som kristian sir’ tror da du har gode chancer, men skide være med det multiple choice halløj, det lyder fint-fint men i virkeligheden kan det alt sammen koges ned om de kan lide hvad de ser til samtalen

tror de du er i stand til at klare studiet fagligt, tror de du er moden nok til at indlede studiet, tror de du kan blive en god læge, tror de at du har sat dig ind i hvad lægeuddanelsen går ud på så du ikke dropper ud kortvarigt, sådanne ting, ikke om de kan lide dig eller ej.

Så hvis du først og fremmest gør dig nogle overvejelser om studieordningen i Odense, sæt dig ind i den så du kan svare fornuftigt hvis de spørger dig om det ikke var biokemi du skulle læse i stedet?, eller om hvorfor du lige præcis har valgt SDU. Gør dig også nogle overvejlser om hvorfor du vil være læge (har du sikkert allerede gjort i ansøgning men alligevel), så du ikke bare siger du vil hjælpe mennesker (så får du et ansøgningsskema til sygeplejer skolen og et høfligt farvel), tænk over hvordan du vil overbevise dem om at du har tænkt dig at være seriøs med studiet, og det ikke bare er noget du har valgt sidste sommerferie.

Reflekter også lidt på dig selv, overvej hvad dine stærke og svage sider er som kristian siger, da jeg var derinde blev jeg spurgt om mine svage sider, og dum som jeg var havde jeg ikke rigtigt overvejet det spørgsmål, det kom hurtigt til at fremstå somom jeg ikke havde nogle svagheder og jeg fik frem-mumlet jeg havde temperament, hvilke ej heller var en god ting at droppe (det kørte resten af samtalen på)

Så altså overvejelser til studiet skal du have gjort dig, så du kan svare kort og præcist og overbevise dem om du både kan blive god student (man bruger af en eller anden grund ikke studerende) og god læge

Ved godt det ikke er så konkret men, tja håber du kan bruge det

Lige et par emner til som også vil være gode at have tænkt over, jeg blev i hvert fald spurgt om det da jeg var til samtale:
Hvad forventer du af uddannelsen og SDU.
Hvad kan du bidrage med. Her tænker jeg både studiet og socialt.

Prøv ligeledes at læse din levnedsbeskrivelse igennem engang, og finde de ting som du tror de måske kunne finde på at spørge på, og så tænk lidt over det.

Men held og lykke…

Hey Alle 8)

Tusind tak til jer der har givet mig svar på mit indlæg :!:

Jeg modtager gerne flere, hvis der er nogen der sidder og brænder inde med noget :smiley:

Jeg glæder mig som et lille barn, nu er der kun 7 dage til at jeg skal op til samtalen og testen!!!

Knus
Larsvk