Tip: Statistik til din bachelor/kandidat-opgave

Hejsa,

Jeg har læst flere indlæg herinde vedr. problemer med statistik, så jeg vil dele mine egne erfaringer. Håber, det kan bruges.

Det meste statistik til bachelor- og kandidatopgaver i medicin kan klares v.h.a. en god statistikbog, men ønsker man at være helt sikker på, at resultatet er korrekt (og præcist!), så bør man anvende et godt statistikprogram.

Til min bacheloropgave anvendte jeg InStat (OS X og Windows) fra GraphPad Software: http://www.graphpad.com blandt tre alternativer.

Der findes en mere avanceret udgave, men Instat er alt det, man har brug for - og mere. Via InStat kan man få hjælp til at vælge analysemetode ved at indtaste forskellige parametre. Disse parametre kan man som regel få hjælp til at forstå (“help me choose”), men det er nødvendigt med en smule baggrundsviden. Fx skal man kunne vurdere, om data er normalfordelt - hvis det ikke er tilfældet, skal man vælge non-parametrisk test, idet disse ikke bygger på antagelse om normalfordeling. På samme måde er der en række andre områder, hvor baggrundsviden og en god statistikbog er nødvendigt.

M.v.h.

Nicki.