Top 100 Biomedical Universities in the World

Så har Times Higher Educational Supplement igen udgiver en oversigt over de 100 bedste biomedicinske universiteter i verden (Kun målt på forskning). Jeg har lige listet de tre bedste, samt de skandinaviske:

  1. Harvard
  2. Cambridge
  3. Oxford
  4. Karolinska
  5. Århus
  6. København
  7. Lund

Det er sgu imponerende af Karolinska at de kommer på op 4. plads i verden (sidste år lå de nummer syv på listen :wink: )

Vel egentlig også flot at to ud af Danmarks tre mulige biomedicinske universiteter er repræsenteret. Men personligt er jeg da lidt skuffet over at SDU ikke er med på listen :frowning:

Hvordan er listen opgjort? På basis af antal ansøgere? antal ansatte? antal publikationer? som en form for PISA undersøgelse?

thomas

Hvert universitet har i grove træk fået udregnet point efter følgende system:

  1. Antallet af peer review artikler publiceret (40% af samlede score)

  2. Gennemsnitlige antal citations pr. paper (20%)

  3. Underviser/studerende ratio (20%)

Antagelsen er så at jo højere underviser/studerende ratio, jo bedre undervisning. En generaliseing ja, men der er vel også noget om det.

Ovenstående er vist lidt en generalisering af kriterierne, man kan læses mere om det på hjemmesiden:

http://www.thes.co.uk/

Adgang til artiklerne kræver abonnement, men man kan tegne et 14 dages gratis prøve abonnement.

Og det kunne vel også øge:

[quote]1. Antallet af peer review artikler publiceret (40% af samlede score)

  1. Gennemsnitlige antal citations pr. paper (20%[/quote]
    I det den enkelte forsker/ph.D skal undervise mindre og derved får mere tid at forske…

[quote]…
86. Århus
78. København
99. Lund
[/quote]

Århus ligger nr. 68 ikke 86. Sikkert en tastefejl, men nu er jeg jo fra Århus, så… :slight_smile:

Er der nogen der ved hvis der er en lignende liste med læge udannelser? Har hørt at KU skulle ligge rimeligt langt nede på listen.

Ganske vist er SDU ikke med på listen, men det tror jeg altså ikke man skal være så ked af… Som jeg ser det er SDU ikke i samme grad som KU og AU et “forsknings universitet”, men snarer et uddannelses-universitet - hvis det giver mening. Se bare på de seneste opgørelser der viser, at kun ca 33% af alle kandidater fra SDU bliver på Fyn - vi vil alle væk fra øen efter endt uddannelse. Derfor uddanner SDU mere kandidater til erhvervslivet og ikke til forskning, hvilket vel ikke nødvendigvis er en dårlig ting - så længe vi er gode til det… Og det tror jeg faktisk at SDU er - i hvert fald mht læge-uddannelsen, hver forskningen vel næppe er det helt store, selvom der er gang i nogle MEGET spændende projekter med nyudvikling af antibakteriel behandling oma.

Men under alle omstændigheder meget flor af Karolinska, at de bliver placeret så højt! Og lad os se om ikke vi kan få hevet de danske universiteter noget højere op - det ville da være rart :slight_smile:

-Hauge

hauge, hvis fundamentet for et “sundt” universitet er et spirende og udfordrende forskningsmiljø, og det tror jeg, det er, bør man vel forundres (og alarmeres?), hvis SDU ikke i udpræget grad er et forskningsuniversitet. Jeg mener, det er jo ikke et rugested for tømrere og SoSu-assistenter.

Noget andet: De forelåede eliteuniversiteter / -kandidatgrader - mon de også tilbydes i medicin?

Noget andet, men så alligevel ikke: er der slet ikke nogen, som vil svare på mit indlæg i http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=13064&highlight= ?

@hauge: Følgende er hørt blandt administrerende overlæger på OUH - ‘OUH, et universitetshospital uden penge ho ho’. Det skal ikke forstås specielt positivt… Der kommer mindre forskning ud fra SDU fordi der er færre midler til forskning. Det har ikke noget at gøre med, om vi er et ‘uddannelses-universitet’.

@Niemann: Så skidt da, hvis ingen andre vil kan jeg da godt svare :wink:

Hehe - jeg kan se, at jeg blev lidt misforstået i min tidligere post - det er er (jeg misforstod også mig selv :slight_smile: )

Der bliver skam bedrevet forskning på SDU - mht OUH ved jeg ikke ret meget om, desværre, men jeg er skam tilbøjelig til at tro på at de mangler penge. Det jeg mente var blot en forlængelse af, at i og med at SDU er et væsentligt mindre universitet end både KU og AU har vi færre penge til rådighed - dette betyder så, at universitetet kan vælge mellem at forske eller at uddanne kandidater, og her har SDU valgt at uddanne kandidater. Dette er i virkeligheden ikke meget forskelligt fra, hvad både RUC og AAU gør, de disse også er mindre universiteter, uden mange midler i “overskud”. De er jo heller ikke med på listern over top100… Jeg vil give Niemann ret i, at det klart er et sundhedstegn for et universitet at have en høj grad af forskning, men dette kræver jo altså, at der er penge til dette, samt at der er forskere der vil forske på pågældende sted - noget som SDU kun lige er begyndt på (hvilket kan ses i vores øgede synlighed i medierne mv.) så lad os nu se om ikke SDU kan komme med på listen næste gang :slight_smile:

Og i øvrigt Niemann - tømmere og SoSu-assistenter er ikke uddannede fra et universitet :wink:

-Hauge

Du ser ikke min pointe.

Jo jeg gør (tror jeg da…)

Du har jo for så vidt ret i, at det ville være alarmerende, hvis SDU stillede sig tilfreds med blot at være en kandidat-fabrik - men det er jo ikke tilfældet… Det man bør have in mente, er at SDU er et ret nyt universitet, og derfor endnu ikke er kommet helt op i omdrejninger endnu mht forskning. Derfor er det ikke alarmerende at SDU ikke figurerer på listen endnu som KU og AU gør.

-Hauge