.
Jeg er lige blevet færdig med 4.sem.kand. Og sælger faktiskt neuro/neuro.kir, voksenpsyk og retsmedicin bøgerne i en pakke. Alle i nyeste udgaver og ny stand uden overstregninger. Kontakt mig på 50487542 hvis der er interesse for køb eller hvis du kender nogen…
Børnepsyk: Kender kun til FADL´s børne og ungdomspsykiatri 2udgave, den er ok at læse i. Det er et lille fag, og der er ikke så meget man skal kunde der. Men kan stadig trækkes som hovedspørgsmål til eksamen.
Voksenpsyk: FADL voksenpsykiatri 4 udgave går udmærket at læse i. Der er også en bog som hedder “klinisk psykiatri” hvis du kan lide at læse mange sider og er intresseret af den filosofiske del af faget, enligt min mening helt unødvendigt til eksamen. Jeg læste 2 sider på bibloteket i den bog og sagde “never”.
Neurologi/Neuro.kir: Kender ikke andre alternativer end FADLs “Klinisk neurologi og neurokirurgi” 5 udgave. Der findes også et ret udmærket svenskt kompendium i faget på http://hem.passagen.se/fredrikahlander/kompendier.html .Har hørt om noget neuro hæfte som kan købes, men har ikke brugt det.
Retsmedicin: Kun “Retsmedicin” 2 udgave. Men for guds skyld kig på manan.dk og download de gamle eksamensopgaver fra faget og kig på medicin.ku.dk efter de nyeste eksamenopgaver, du kan terpe dem og slå op svarene/spørgsmålene i bogen og kigge på billederne tabellerne. Ingen grund til at terpe bogen i sin helhed.
Socialmedicin: Lad være med at købe noget som helst i faget. Eksamen er til grin. Brug forelæsningsslidsen og følg undervisningen, følg eksamensvejledningen, brug “common sense” .
Jeg har også en liste over de hyppigste spørgsmål der er blevet trukket til neuro/psyk eksamen samt andre tips. Har sendt rundt den til andre på semestret.
Håber det er til hælp.
Hej. Listen over de forskellige spm i psyk/neuro kunne da være fantastisk at have. Vil du dele dem med os?
Mvh Minimo
Jeg kan anbefale at læse børne-ungdomspsykiatri på biblioteket. Det tager ca. 2 dage at læse de relevante kapitler i bogen, og medmindre man har særlig interesse for området synes jeg bogen er lidt dyr at investere i.
Hilsen Morten
Hej igen,
Mange tak for gode råd
Er meget interesseret i listen over de hyppigste spørgsmål der er blevet trukket til neuro/psyk eksamen hvis der er mulighed for at sende den ?
Shasmin, spørgsmålene fordeles ved lodtrækning - man kan derfor ikke tale om “de hyppigste spørgsmål”. De er alle lige hyppige. Der stilles generelt kun spørgsmål til emner, som er blevet gennemgået til undervisningen - så du kan med fordel lave din egen eksamensliste ud fra forelæsningsresumeerne.
Ang. bøgerne til 10. semester er det virkeligt et semester, hvor man skal undgå at købe “standardpakken”.
Psyk voks/bu: Bøgerne fra FADL er ok; og som Morten siger, kan du med fordel læse BU psyk på biblo to dage før kursus og i dagene før eksamen.
Neurologi/-kirurgi: Hold dig væk fra den danske bog. Den indeholder helt klart en masse guldkorn, men derudover er den rodet og for omfangsrig i forhold til den reelle informationsmængde. Den er ret ringe - og hvis nogen siger noget andet, så er det fordi, de ikke har læst en rigtig neurobog Vælg fx Neurology and Neurosurgery Illustrated af Lindsay og Bone. Det er også vigtigt at “brushe up” på neuroanatomien - High-Yield Neuroanatomy eller lignende kan gennemgås på en dag eller to.
Socmed: Sociale Ydelser og laegehaandbogen.dk og forelæsningsresumeer (nok til 12)
Farmakologi: Virkeligt underprioriteret på semestret, hvilket er ærgerligt, da hjernens farmakologi både er spændende og essentiel for forståelsen af behandlingen af mange hjernesygdomme. Jeg vil anbefale High-Yield Pharmacology eller Lippincott’s Illustrated Review Pharmacology.
.
Ad farma: Vil lige tilføje, at medicin.dk er en vigtig ressource - for en række sygdomme, fx skizofreni, parkinson, myasthenia gravis, angst etc. findes der detaljerede behandlingsvejledninger, der virkelig kan imponere til eksamen.
Det lyder godt, tak
Hej!
Listen med spörgsmål til neuro/psyk eksamen…hvor kan jeg finde den?
:)Anna.
Jeg vil også gerne bede om listen med spørgsmål til neuro/psyk eksamen=)